PPUB401 Perspektiver i naturfag- og teknologididaktikk
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Gerd Eli Johansen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:40.
Frekvens: Annethvert år (oddetall). Emnet tilbys ikke studieåret 2024-25.
Forventet arbeidsmengde:125 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Vår.
Om dette emnet
Innholdet i emnet beskrives gjennom disse modulene:
Modul 1: Perspektiver på læring i naturfag, inkludert historisk utvikling i naturfagdidaktisk tekning: konstruktivisme, sosiokulturelle perspektiver, situert læring, fenomenologiske perspektiver på læring i naturfag, literacy in naturfag, tekst og språk i undervisning og læring.
Modul 2: Kjennetegn ved naturvitenskapelig kunnskap og praksis, betydningen av kulturell kontekst og vitenskapshistorie og -filosofi ved undervisning og læring i naturfag, utforskende naturfagundervisning, kjønn og kultursensitiv kunnskap i naturfagundervisningen.
Modul 3: Perspektiver på teknologi som kunnskap og praksis, forholdet mellom teknologi, naturvitenskap og samfunn, kunnskapsstrukturer i teknologi og teknologi som del i naturfagundervisningen.
Modul 4: Utdanning for bærekraftig utvikling, handlingskompetanse for bærekraftighet, normgivende utdanning og helhetlig skoleutvikling.
Dette lærer du
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har solid oversikt over gjeldende og historisk-filosofiske perspektiver i naturfagdidaktikken
- Har innsikt i kjennetegn ved tekstnormer i naturvitenskapen og i språkets betydning i naturfagundervisningen
- Kan forstå at naturvitenskapelig kunnskap og praksis er kompleks og variert
- Har innsikt i hvordan teknologisk kunnskap kan forstås og hvilken betydning teknologi kan ha for naturfagene i skolen
- Har kunnskap om bærekraftig utvikling og hvilken betydning naturfagundervisningen kan ha i å bidra til bærekraftighet
Ferdigheter
- Kan identifisere den historisk-filosofiske opprinnelsen til nye trender i naturfagdidaktikken, og gjenkjenne og sammenligne teoretiske perspektiver på læring i lærebøker og akademiske diskurser
- Kan analysere kommunikasjons- og argumentasjonsmønstre i naturfagundervisningen på høyt nivå
- Kan bruke perspektiver fra naturfagdidaktisk forskning i egen forskning
- Kan diskutere hva som kjennetegner profesjonelle naturvitenskapelige og teknologiske praksiser og problematisere hvordan de fremstilles i lærebøker og annet undervisningsmateriell
- Kan utforme forskning og utdanning som bidrag til bærekraftig utvikling
- Kan analysere og planlegge forskning som gjenspeiler kjønnsdimensjonen i naturvitenskapen
Generell kompetanse
- Kan idenfisere, legge fram og diskutere perspektiver på undervisning og læring i naturfag, muntlig så vel som skriftlig
- Kan bruke perspektiver og evidens fra naturfagdidaktisk forskning i uavhengig og konsistent argumentasjon
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Fortrinnsrett
Opptakskrav