Studiestart for praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)

Velkommen som ny student på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved NMBU!

På denne siden finner du informasjon om studiestart, første samlingsuke, årsplan og mye mer.

Rekordmange vil studere ved Handelshøyskolen NMBU
Foto: NMBU

For deg som har fått opptak til:

• PPU realfag (heltid/deltid)
  • PPU naturbruk (heltid/deltid)

Studiet er samlingsbasert og undervisningen foregår på Campus Ås

For at vi på best mulig måte skal kunne sikre at du utvikler den kompetansen som kreves av en lærer, har studiet obligatorisk oppmøte.

• Under registreringshelgen hjelper Studentens informasjonstorg (SiT) deg med å opprette brukerkonto og semesterregistrering. I tillegg vil du få informasjon om viktige ressurser som er tilgjengelig for studenter for å sikre deg en god start på studiene.

For PPU-studenter er det mulighet lørdag 10. august kl. 11.30 på Aastveit Bioteknologibygget.

Studiestart og oppstart uke 33

Trykk på fil-lenkene nedenfor for å finne årsplan, informasjonshefte, brev om første samlingsuke og timeplan. Merk at det er egen timeplan og eget brev for samling uke 33 for PPU realfag og PPU naturbruk.

PPU realfag og kombinasjonsstudenter

PPU naturbruk

• Dette bør du ha gjort i løpet av første samlingsuke:

• Opprette en konto med brukernavn og passord for NMBUs digitale løsninger.
              • Bestille studentkort og betale semesteravgift.
              • Registrere deg som student og melde deg opp i emnene du skal ta i løpet av studieåret 2024-2025.
              • Gjøre deg kjent med NMBUs parkeringsreglement dersom du bruker bil (mer informasjon under).
              • Forsikret deg om hvilke undervisningsfag du er tatt opp til, jamfør informasjon i e-posten du fikk da du fikk tilbud om plass på PPU. Det vil si hvilke fag vi har vurdert at du har formell undervisningskompetanse i.

Vi legger til rette for at du får gjort alt dette i løpet av samlingen.

• Læringsplattformen Canvas

Du får tilgang til alle digitale systemer ved NMUB gjennom samme konto. Trykk her for info om oppretting av brukerkonto.

NMBU bruker læringsplattformen Canvas. Her legges det ut informasjon fortløpende, og det er viktig at du er kjent med og bruker denne plattformen aktivt gjennom hele studieløpet. Logg deg på Canvas her med NMBU - brukernavn og passord.

E-postkonto

Du vil få en egen NMBU e-postkonto. Logg på e-posten her med samme informasjon som i Canvas etter at du har registrert NMBU-kontoen din, som beskrevet over. Som student er du selv ansvarlig for å til en hver tid være orientert om alle beskjedene NMBU sender ut, både på e-post og kunngjøringer i Canvas.

E-postadressen din er satt i forhold til navnet ditt og vil være fornavn.mellomnavn.mellomnavn.etternavn@nmbu.no

Studentkort

For å få studentkort må du først ha aktivert din brukerkonto ved NMBUStudentkortet lages ved hjelp av tjenesten Fotoboks som du finner ved å logge inn på portal.nmbu.no. Du finner brukerveiledning for hvordan du bestiller kort her.

Bokskap

Som student har du mulighet til å leie bokskap. For å bruke bokskap må du betale en leie på 100 per studieår. Spørsmål rundt bokskap sendes på e-post til teknikum@nmbu.no.

• Ved samskipnadens bokhandel, Boksmia, får du kjøpt litteraturen du skal bruke. Mer informasjon om Boksmia finner du her. Det vil også bli satt av tid i løpet av første samlingsuke til å besøke Boksmia. Pensumlister vil bli lagt ut på Canvas i løpet av den første uken.

• Studiet innebærer utgifter til semesteravgift, litteratur, kopier av hefter, samt utgifter i forbindelse med en til to samlinger utenom samlingene på Campus Ås. I forbindelse med samlingen i uke 35 vil det gjennomføres en studietur. PPU-studentene på realfag reiser ett sted, og naturbruk/kombinasjon til et annet. Det vil påløpe en egenandel for turen, på om lag 2000-2500 kr for studieturen. Avreise mandag uke 35 kl. 09:00, og vi er tilbake torsdag ca. kl. 18:00.

De som ikke har mulighet til å reise bort vil få et eget opplegg på Campus Ås. Du vil få mer informasjon om dette i løpet av samlingen i uke 33.

• NMBU samarbeider med partnerskapsskoler der du kan få praksisopplæring i par. Dersom du ønsker praksisopplæring ved andre skoler enn våre partnerskapsskoler, ber vi deg ta uformell kontakt med den skolen du ønsker praksis ved slik at dette er klart når du starter på PPU. Du kan gjennomføre deler av praksisopplæringen på egen arbeidsplass. Alle praksisplasser må godkjennes av NMBU før praksisen kan starte.

Les retningslinjene her.

• Vi anbefaler alle PPU-studenter å melde seg inn i Facebook-gruppen PPU og LUR 2024-2025 ( kommer snart). Her kan du og dine medstudenter utveksle informasjon, diskutere idéer og undervisningsopplegg, oppdatere hverandre på nyheter og spørre hverandre om ting dere lurer på.

Nyttige lenker