Program for studiestart på Frie realfag 2024

Velkommen som student på Frie realfag! Her finner du oppmøtested og program for studiestart mandag 12. august. Vi oppdaterer program og info fortløpende ved endringer, så vi oppfordrer deg til å følge med her og holde deg orientert.

For deg som har fått opptak til:

• Frie realfag (årsstudium)
    • Vi ønsker alle nye REALTEK-studenter velkommen i Aud.Max mandag 12. august kl. 10:30!

Husk obligatorisk oppmøte første dag mandag 12. august. Er du forhindret i å møte opp på studiestartdagen 12. august, må du i god tid gi beskjed til studieavdelingen: studieveileder-realtek@nmbu.no. Hvis du ikke gir oss beskjed, regner vi dette som at du sier fra deg plassen på studieprogrammet.

• 10:30 -10:45 Oppmøte med oppmøteregistrering Aud max

• Faddere registrerer oppmøte, finn plass i Aud.Max

10:45-11:45 VelkommenVelkomsthilsen v/Anne Cathrine, Dekan ved Fakultet for realfag og teknologi

• Underholdning
      • Inspirasjonsforedrag v/Helix NMBU
      • Presentasjon av studieveilederne ved REALTEK
      • Informasjon om innføringsemnet IMRT100 og forkurs i matematikk MATH007

11:45-13:00 Lunsj med faddere

• Spis lunsj sammen med dine medstudenter og faddere. Fadderne viser vei til hvor dere skal være.
    • Som student på Frie realfag står du fritt til å velge blant emnene som tilbys ved NMBU (med unntak av noen adgangsbegrensede emner/masteremner og emner ved veterinærhøyskolen).

Ta en kikk i emnekatalogen her: NMBU | Emner (du kan legge inn søkefilter for emner som går i augustblokk og høstparallell for å se emner som tilbys på høsten)

Semesteroppbygging

Ved NMBU deles semesteret opp i Augustblokk, Høstparallell, Januarblokk, Vårparallell og Juniblokk.

Blokkene varer normalt en måneds tid og i hver blokk kan du melde deg opp til ett emne på normalt 5 studiepoeng - eller velge å ikke ha et emne.

Paralellene er lengre undervisningsperioder over flere måneder og her har du normalt plass til 30 studiepoeng. Det kan f.eks. være 3 emner på 10 studiepoeng hver.

Forslag til emner

Augustblokk:

• TEL100 Elektronisk prototyping
      • IMRT100 Innføringsemne - fagorientert prosjekt*
      • *Med forbehold om ledig kapasitet. Du kan velge å følge ett av innføringsemnene IMRT100 dersom du er spesielt interessert i å lære mer om ett av bachelor- eller sivilingeniørprogrammene ved REALTEK. IMRT100 er fagorientert og studenter på IMRT100 fordeles i grupper ut ifra studieprogram eller fagmiljø som de tilhører. F.eks. finnes IMRT100 for Miljøfysikk, Anvendt robotikk, Byggeteknikk og arkitektur, Geomatikk osv. Kontakte studieveilederne på studieveileder-realtek@nmbu.no og gi beskjed om du ønsker å delta på IMRT100, så undersøker vi om det er ledig kapasitet. Program for IMRT100 ved REALTEK finner du her.

Høstparallell og videre fremover:

• Ta kontakt med studieveiledere dersom du er i tvil for hvilke emner du burde velge.
      • I emnebeskrivelsene på nett finner du informasjon om emnene er åpne for alle eller om det er antallsbegrensning hvor spesielle programstudenter har førsterett på plass.
      • Dersom du tenker deg videre inn på andre studieprogram ved NMBU etter å ha fullført et år på Frie realfag, kan du melde deg opp til emnene som inngår i 1. studieår på studieprogrammet du ønsker å søke deg inn på senere. På den måten kan du "tjuvstarte" progresjonen på studieprogrammet.

Detaljert emneinfo for hvert emne blir lagt ut i læringsplattformen Canvas. Hvert emne har et eget Canvas-rom. Du får tilgang til Canvas-rom etter at du er meldt opp til undervisning i det aktuelle emnet. Oppmelding gjør du via Studentweb. Oppmeldingsfrist for augustblokk-emner er 16. august. Oppmeldingsfrist for høst-emner er 15. september.

Nyttige lenker