Roller i kvalitetssikring av utdanningene

Myndighet, ansvar og rollefordeling i NMBUs kvalitetssystem for utdanning er beskrevet under, med basis i NMBUs styringsreglement (som følger Universitets- og høyskoleloven), retningslinjer for NMBUs råd- og utvalg og stillingsbeskrivelser.

    • Har ansvar for at den faglige virksomheten holder høy kvalitet og for at institusjonen drives effektivt og i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter og regler, og de rammer og mål som gis av overordnet myndighet.
    • Skal trekke opp strategien for institusjonens utdannings- og forskningsvirksomhet og annen faglig virksomhet og legge planer for den faglige utviklingen i samsvar med ovennevnte. Har dermed et overordnet ansvar for resultat­utviklingen på studiekvalitetsområdet og for at NMBU arbeider systematisk med utvikling av studiekvalitet og læringsmiljø
    • Vedtar opprettelse og nedlegging av studieprogram på alle nivå og vedtar årlig studieprogramportefølje på bachelor- og masternivå.
    • Behandler årlig Kvalitetsmelding på bachelor og masternivå og Årsrapport for forskerutdanningen.
    • Gir overordnede føringer for arbeidet med studiekvalitet på bakgrunn av resultatrapporteringen.
    • Lenke til universitetsstyrets saksdokumenter
    • Er daglig leder for institusjonens faglige og administrative virksomhet og rapporterer til universitetsstyret.
    • Har overordnet ansvar for resultat­utviklingen på studiekvalitetsområdet, for at strategien følges opp og for at NMBU arbeider systematisk med utvikling av studiekvalitet og læringsmiljø.
    • Rapporterer på resultatoppnåelse til universitetsstyret via tertial­rapportering samt den årlige kvalitetsmeldingen og årsrapporten for forskerutdanningen.
    • Konkretiserer universitetsstyrets føringer og velger ut satsingsområder innen studiekvalitet
    • Har ansvar, delegert fra rektor, for resultatutviklingen på studiekvalitets­området og for at NMBU arbeider systematisk med utvikling av studiekvalitet på bachelor- og masternivå.
    • Leder universitetets studieutvalg og har linjeansvar for studieavdelingen.
    • Har en sentral rolle i gjennom­føringen av periodisk programevaluering, i godkjenning av nye studieprogrammer og i oppfølging og kontroll med eksisterende studier.
    • Har ansvar, delegert fra rektor, for resultatutviklingen på forskningskvalitets­området og for at NMBU arbeider systematisk med utvikling av studiekvalitet på ph.d.-nivå.
    • Leder universitetets forskningsutvalg og har linjeansvar for Forskningsavdelingen.
    • Beslutter årlig, på fullmakt fra rektor, hvilket ph.d.-program som skal gjennomgå periodisk evaluering.
    • Gir råd til rektor og er forum for diskusjon av viktige saker på utdannings­området
    • Er rektors rådgivende utdanningspolitiske organ, og gir rektor råd og strategiske innspill i saker som gjelder utdanning.
    • Utvikler og gir råd om systemer for kvalitetssikring av utdanningsaktivitetene på alle nivå.
    • Medvirker til samordning av utdanningen og styrking av tverrfaglig samarbeid.
    • Gir innspill til tiltak i kvalitetsmeldingen.
    • Tilrår opprettelse og nedleggelse av studieprogram på bachelor- og masternivå.
    • Mer informasjon om NMBU-SU
    • Har, som leder for studieavdelingen, ansvar for administrative oppgaver knyttet til NMBUs utdanningsportefølje, herunder utvikling av felles administrative rutiner og systemer.
    • Rapporterer til prorektor for utdanning.
    • Har det løpende ansvaret for kvalitetssystemets form og innhold, herunder rutiner for program- og emneevalueringer.
    • Har sekretariatsansvaret for NMBU-SU og LMU, i tillegg til sekretariatsoppgaver for rektoratet. Herunder oppfølging og saksbehandling av studieprogramporteføljen og utarbeiding av kvalitetsmeldingen.
    • Er rektors rådgivende forskningspolitiske organ.
    • Gir rektor råd og strategiske innspill i saker som gjelder forskning, herunder forsker­utdanningen.
    • Bidrar til å sikre at forskningen ved NMBU holder høy kvalitet og har et særlig ansvar for å initiere tiltak som hever kvaliteten på forskning, forskerutdanning og etter- og videreutdanning.
    • Tilrår tiltak i årsrapport for forskerutdanningen.
    • Mer informasjon om NMBU-FU
    • Har som leder av avdeling for forskning, innovasjon og eksternt samarbeid (FIE) ansvar for gjennomføring av NMBUs strategier for bl.a. forskning (herunder forskerutdanning), innovasjon, etter- og videreutdanning.
    • Rapporterer til prorektor for forskning.
    • Har sekretariatsansvaret for NMBU-FU og sekretariatsoppgaver for rektoratet.
    • Utarbeider årsrapport for forskerutdanningen på oppdrag for rektor.
    • Skal bidra til et godt studie- og læringsmiljø ved universitetet, og til at det totale læringsmiljøet er fullt ut forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensyn til studentenes helse, sikkerhet og velferd.
    • Er et rådgivende organ for universitetsstyret og rapporterer direkte til styret gjennom en årsrapport som beskriver status for læringsmiljøet og LMUs arbeid, og foreslår tiltak for bedre læringsmiljø.
    • Gir innspill til tiltak for utvikling av læringsmiljøet til kvalitetsmeldingen. 
    • Mer informasjon om LMU
    • Behandler og fatter vedtak eller gir uttalelse i saker som er tillagt klagenemnda etter universitetslovens bestemmelser
    • Fastsetter selv mål, prioriteringer og strategier for fakultetet og vedtar årsplan og budsjett.
    • Har ansvar for oppfølging gjennom godkjenning av opplegg for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling.
    • Godkjenner fakultetets kvalitetsrapport inkludert studieprogramrapporter på bachelor- og masternivå, tilrår årlig studieprogram­porteføljen på bachelor- og masternivå, og tilrår opprettelse og nedleggelse av studieprogram ved fakultetet.
    • Har som øverste linjeleder for fakultetet overordnet ansvar for kvaliteten i studieprogrammene, for arbeidet med studiekvalitet ved fakultetet, for personalledelse og kompetanseutvikling.
    • Bestemmer mandat for prodekanene/undervisningsledere/forskningsledere og for programråd.
    • Har ansvaret for årlige og periodiske programevalueringer ved fakultetet og for at fakultetets tiltak følges opp.
    • Rapporterer årlig til rektor om status for studiekvalitet i fakultetets studiekvalitetsrapport (bachelor- og masternivå) og gjennom studieprogram­rapporter (alle nivå).
    • Gir rektor råd om studie­programporteføljen.
    • Skal bidra til å styrke kvaliteten i utdanningen og gi dekanen/undervisningsleder råd i utdanningsfaglige spørsmål, både på program- og emnenivå.
    • Behandler programrapportene (bachelor- og masternivå) og gir innspill til kvalitetsrapporten.
    • Er leder av FAK-SU og medlem av NMBU-SU.
    • Har ansvar for å følge opp og bidra til å utvikle læringsmiljø og faglig og pedagogisk kvalitet i emner og studieprogram på bachelor- og masternivå.
    • Er involvert i arbeid med evalueringer og fakultetets kvalitetsrapport
    • Programråd for NMBUs årsenheter, bachelor-, master og ph.d.-program bidrar til god studiekvalitet, til faglig utvikling av studieprogram og emner som inngår.
    • Gir råd til dekan i faglige spørsmål som faller inn under programrådets oppgaver.
    • Sørger for aktiv dialog med fagansatte og studenter/ph.d.-kandidater. Dekanen bestemmer mandat for programrådet. Er involvert i arbeid med årlig programevaluering
    • Er leder for programrådet.
    • Har ansvar for planlegging, koordinering, gjennomføring og utvikling av studieprogrammet.
    • Har ansvar for årlig programevaluering og programrapport.
    • Skal bidra til å styrke kvaliteten i forskningen og skal gi dekanen råd i forskningsfaglige spørsmål. 
    • Har, dersom det ikke er etablert eget ph.d.-programråd, det operative ansvaret for innhold og organisering av ph.d.-programmet, inkludert årlig rapportering og løpende kvalitetsarbeid.
    • Er leder av FAK-FU og medlem av NMBU-FU.
    • Koordinerer og samordner utviklingsarbeidet rundt ph.d.-programmet/-ene og arbeidet med oppfølging av tiltaks- og handlingsplaner
    • Har ansvar for planlegging, koordinering, gjennomføring og utvikling av emnet.
    • Skal sørge for at sammenheng mellom læringsaktiviteter og vurderingsformer blir hensiktsmessige og bidrar til at studentene kan oppnå læringsutbyttet.
    • Har ansvar for emneevalueringer og for emnerapport.
    • Ressursside for emneansvarlige og undervisere (intranett) - legge inn lenke
    • Skal gjennomføre og utvikle undervisningstilbudet og bidra til at studenten oppnår læringsutbyttet.
    • Gir løpende tilbakemeldinger til studentene om resultater av evalueringer og iverksatte tiltak i samarbeid med emneansvarlig.
    • Ressursside for undervisere (intranett) - legge inn lenke
    • Har ansvar for å involvere seg i kvalitetsarbeidet, gi innspill i aktuelle fora, delta i evalueringer, og være aktive deltakere i læringsprosessen.
    • Er representert i programråd, studieutvalg og fakultetsstyre, i NMBU-SU, LMU, ULT, Klagenemnda og i US.
    • Har gjennom representasjonen mulighet for å bidra og bli hørt i prosesser på alle nivå. Dersom evalueringer ikke blir gjennomført eller fulgt opp, skal studentene ta dette opp med studenttil­lits­valgte eller ledelsen på fakultetet.

    Les mer om studentenes rolle i kvalitetssikringen av utdanningen.

    • Har ansvar for å involvere seg i kvalitetsarbeidet, gi innspill i aktuelle fora og å delta i evalueringer, og være aktive deltakere i forskningsarbeidet og læringsprosessen.
    • Er representert i studieutvalg, forskningsutvalg, NMBU-SU, NMBU-FU, Klagenemnda og i US.
    • Er NMBUs forum for informasjons- og erfaringsutveksling om studierelaterte saker, mellom studieavdelingen og studieveiledere ved fakultetene.
    • Er NMBUs forum for informasjons- og erfaringsutveksling om ph.d.-utdanningsrelaterte saker, mellom forskningsavdelingen og ph.d.-rådgivere ved fakultetene.