Slik fikk Veronica drømme-sommerjobben

Av Nives Medenhodzic

Veronica Mehammer hadde allerede en lektorutdannelse da hun begynte å studere matvitenskap på NMBU.Foto: Privat

En relevant sommerjobb underveis i studiet kan være gull verdt for studenter når de senere skal ut i arbeidslivet. Matvitenskap-student Veronica Mehammer sikret seg internship hos én av matbransjens største aktører.

Veronica Mehammer har hatt en utradisjonell vei inn i matvitenskap. Hun hadde allerede en lektorutdannelsen i historie og fast jobb da hun bestemte seg for å søke på studier i matvitenskap ved NMBU.

– Jeg har alltid syntes det har vært spennende å lese om hvordan nye matvarer produseres og prosessen bak. Dessverre visste jeg ikke da jeg var atten år gammel at det å utvikle disse matnyhetene var en studieretning, forteller hun.

Midt i blinken

En dag kom hun over NMBUs nettsider med informasjon om studieprogrammet i matvitenskap. Der lå det flere karriereintervjuer, der en av dem var et videointervju med en produktutvikler i Orkla.

Orkla er Norges største leverandør av merkevarer innenfor dagligvarehandel, storhusholdning, faghandel, apotek og bakerimarkedet.

– Dette var midt i blinken, tenkte Veronica. I 2018 begynte hun å studere igjen, og er nå i gang med det siste året av en mastergrad i matvitenskap.

Det er skikkelig gøy

Veronica er fornøyd med valget hun tok og kjenner at det var en riktig omvending for henne. Hun skryter av matvitenskap-studiene, og spesielt at studentene får lov til å produsere mat.

– Det er på med hette og frakk, og inn på testanlegget på NMBU med 400-liters batcher. Vi blir eksperter på maten og hvordan alt fungerer. Vi lærer om proteiner, karbohydrater og fett, ulike konsistenser og smaker. Det er skikkelig gøy, sier Veronica.

Studentene i matvitenskap på NMBU får bruke moderne testanlegg for matforskning og -produksjon, blant annet i Matpiloten – Norges største forskningsfabrikk for mat.

Studentene på matvitenskap og ernæring får jobbe med forskjellig utstyr i løpet av studieløpet. Foto: Privat

Veien til internshipet

Veronica har lenge hatt en drøm om å bli produktutvikler innen mat, noe hun fikk prøve seg som i sommer.

Hvert år har Orkla infomøter om internship, og hun hadde vært med på disse de siste tre årene. I et internship kan en student få relevant jobberfaring, mens man studerer. Mange internship fungerer som sommerjobb for studenter.

– Infomøtene var rettet mot andre stillinger, som HR, økonomi, kjemi og bioteknologi. Jeg visste det kom til å bli vanskelig for meg hvis jeg søkte på noe rettet mot kjemi og bioteknologi. Så lanserte de internship som produktutvikler og da tenkte jeg: – Den jobben skal jeg få, forteller Veronica.

Etter nettbasert personlighetstest, personlig intervju og caseoppgave i gruppe landet Veronica Mehammer drømmeinternshipet. Summer intern som produktutvikler i Orkla Foods Norge, kunne hun kalle seg resten av sommeren.

Veronica Mehammer fikk drømme-internshippet.
Veronica Mehammer fikk drømme-internshippet. Foto: Privat

Ut i ringen

Veronica forteller at hun fikk tillit og ansvar fra dag én og legger til:

– Det var kult å bli behandlet som en “voksen” og bli sendt rett ut i ringen. Jeg fikk en bestilling der de ønsket å lansere et produkt med visse kriterier, men som fortsatt var veldig åpen. Det finnes ikke en fasit og du bestemmer selv hvordan du skal finne en god løsning.

Det var rett ut og leke seg med oppgaven på det store kjøkkenet. Hun hadde tilgang til utstyr, ingredienser og råvarer man vanligvis ikke får tak i. Hun fikk også smake på mye av det hun prøvde å lage.

– Jeg stod og eksperimenterte og lagde egne oppskrifter. Det jeg vil trekke fram som det kuleste, er de frie tøylene jeg fikk. Jeg satt ikke bare foran en kontorpult, men fikk jobbe praktisk.

Resultater

Når Veronica får spørsmålet om hun lagde et spennende produkt, smiler hun lurt og sier:
– Det ble noen resultater og jeg kom fram til en prototype som er bærekraftig. En slik prosess er lang, og det kan ta opptil to år å få produktet ut i markedet.

Hun forklarer at det kommer an på kriteriene. Skal man lage et produkt uten sukker, er det en kortere prosess fordi man allerede har en oppskrift som skal endres litt. Utvikling av et helt nytt produkt tar gjerne lengre tid.

– Først ser man på trender og etterspørsel, kanskje på konkurrentene også. Så prøver man å lage et produkt som man jobber med frem til markedet er klart for det. Også er det forhandlinger med de store distributørene, og det kan ta litt tid, forklarer Veronica.

Veronica fikk jobbe med utvikling av matprodukter i sommer.
Veronica fikk jobbe med utvikling av matprodukter i sommer. Foto: Privat

All erfaring er viktig

Veronica hadde erfaring fra fabrikk. Blant annet hadde hun jobbet på påleggsfabrikken til Nortura i Sarpsborg. Hun mener all erfaring fra bransjen er god å ha om man har lyst på sommerjobb. Å jobbe på gård, matbutikk eller som fabrikkmedarbeider, er kjempebra for CVen.

– Jeg har hele veien hatt sommerjobber som bygger på erfaringen min. Man bør vite hvordan en maskin fungerer, hva temperaturer og emballasje har å si og mattrygghet i et stort produksjonslokale. Hvis man har noen ukers erfaring fra en sommer er det veldig verdifullt, sier hun.