Økonomisk styring - 2023

Av Studieveileder Handelshøyskolen

Spesialiseringen Økonomisk styring i masterprogrammet Økonomi og administrasjon (Siviløkonom). Denne informasjonen gjelder for kullet som starter høsten 2023.

Hva lærer du?

Spesialiseringen i økonomisk styring gir innsikt i analyse, forståelse og styring av verdiskapningen i alle typer virksomheter.

Alle virksomheter trenger økonomisk styring, uavhenging av om virksomheten opererer i omverden preget av stabilitet eller av hurtige endringer. Økonomisk styring er like viktig om virksomheten opererer innenfor områder med ny teknologi som gir nye virksomhetsmuligheter eller om virksomheten holder seg innenfor tradisjonelle rammer.

Økonomisk styring dreier seg om både finansielle og ikke-finansielle mål, og en virksomhet trenger økonomisk styring på strategisk, taktisk og operasjonelt nivå – fra å trekke de store linjene til den daglige drift. Den økonomiske styringen skal legge til rette for at beslutninger i bedriften støtter oppunder bedriftens strategi, og at mål relatert til eksempelvis budsjett, inntekter, kostnader, avkastning, organisasjon, innovasjon, miljø og samfunn oppnås.

Innenfor spesialiseringen i økonomisk styring vil studenten erverve kompetanse om strategisk, taktisk og operasjonell styring av virksomheter, og om beslutnings- og investeringsanalyser. Det er også en bred portefølje av valgfrie fag som gir kompetanse innen blant annet bærekraftrapportering, informasjonssystemer, supply chain management, og foretaksfinans.

Spesialiseringen innen økonomisk styring gir et godt fundament for deg som ønsker å jobbe som konsulent, controller, økonomisjef eller andre lederstillinger i løpet av din karriere.

«Daglig som revisor i KPMG anvender jeg analytisk forståelse fra mastergraden med metoder og verktøy fra økonomisk styring. God regnskap og revisjonsforståelse i tillegg gir et konkurransefortrinn i arbeidsmarkedet.»

Aleksandra Elgstøen, tidligere programstudent master økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen NMBU.

Semesterstruktur

År 1
Augustblokk
AOS300 Mitt lederskap - 5 stp

Høstparallellen
BUS335 Selskapsstrategi - Allianser, fusjoner og oppkjøp, 10 stp
BUS313 Strategisk virksomhetsstyring - 10 stp
AOS341 Kvantitative metoder - 5 stp

Januarblokk
BUS360 Taxes, Inequality and Sustainability I - 5 stp

Vårparallellen
BUS332 Beslutningsanalyse og kapitalbudsjettering - 10 stp, tilbys neste gang høst 25
Valgfrie emner - 15 stp eller utveksling*

År 2
Augustblokk
BUS316 Activity Based Costing (ABC) og økonomisk virksomhetsstyring - 5 stp

Høstparallellen
BUS350 Dataanalyse i R - 5 stp
BUS340 Supply Chain Management - 10 stp

M0-ØA Planlegging av masteroppgave – 0 stp (Integrert del av M30-ØA Masteroppgave)
Valgfrie emner - 10 stp eller utveksling*

Januarblokk og vårparallellen
M30-ØA Masteroppgave - 30 stp

Relevante valgfrie emner**

Den valgfrie delen av dine studier avhengig av spesialiseringen du velger, gir deg mulighet til utveksling, internship eller å velge andre emner ved Handelshøyskolen eller andre fakulteter ved NMBU. Under har vi samlet et utvalg av emner som kan passe for din spesialisering. Du kan også se emnekatalogen: Emnesøk | NMBU

Vårparallellen:
INN351 Virksomhetsarkitektur for digitalisering - 5 stp
BUS327 Finansielle kriser: Historie og teori - 5 stp, tilbys siste gang vår 2024
BUS311 Miljøledelse og bærekraftrapportering - 5 stp
AOS335 Endring i virksomheter - 10 stp, tilbys siste gang vår 2024
AOS345 Effektiv skriftlig kommunikasjon - 5 stp, tilbys siste gang vår 2024
ECN271 Samfunnsøkonomisk prosjektanalyse og verdsetting av miljøgoder - 10 stp
BUS336 Optimering for Business Analytics - 5 stp
BUS323 Energi- og råvaremarkedsanalyse - 10 stp
BUS230 Operasjonsanalyse - 10 stp

Juniblokk:
BUS234 Excel for viderekommende – effektive modeller for økonomisk virksomhetsstyring - 5 stp

Høstparallellen:
BUS334 Internship for økonomi og administrasjon - 10 stp
AOS325 Moderne organisasjoner - 10 stp
AOS337 Ledelse i kunnskapsorganisasjoner - 10 stp
LNG250 Akademisk skriving - 5 stp
IND200 Praktisk prosjektstyring - 10 stp
ECN306 Økonomi og bærekraft - 5 stp
BUS328 Bærekraftige finansielle investeringer - 5 stp
BUS322 Finansielle investeringer og risikostyring - 10 stp
EDS285 Globale matsystemer og matsikkerhet - 10 stp

Spesialiseringen begrenser antall valgfrie emner utenfor økonomiske og administrative fag til 15 studiepoeng for å kunne oppfylle breddekravet til en siviløkonomgrad.

INF emner fra Realtek ved NMBU defineres som utenfor økonomiske og administrative fag. Emner ved Handelshøyskolen NMBU defineres som innenfor økonomiske og administrative fag.

______________________

*Andre eller tredje semester vil det være anledning til utvekslingsopphold i utlandet eller velge valgfrie emner ved Handelshøyskolen, øvrige fakulteter ved NMBU eller andre norske utdanningsinstitusjoner.

**Alle kombinasjoner av valgfrie emner kan ikke timeplansikres. Dette må derfor sjekkes i NMBUs timeplan for det aktuelle semesteret.
Merk også at enkelte emner kan ha forkunnskapskrav, så sjekk dette i emnebeskrivelsen.