Økonomisk analyse - 2023

Av Studieveileder Handelshøyskolen

Spesialiseringen Økonomisk analyse i masterprogrammet Økonomi og administrasjon (Siviløkonom). Denne informasjonen gjelder for kullet som starter høsten 2023.

Hva lærer du?

Spesialiseringen Økonomisk analyse gir en solid kompetanse i samfunnsøkonomisk teori og metode. Du lærer å beherske de verktøyene du trenger for å gjøre analyser av økonomiske utfordringer som næringslivet, offentlige institusjoner og internasjonale organisasjoner står overfor.

Det er avgjørende å forstå økonomiske mekanismer både for virksomheters suksess og for politikkutforming. Studiet gir deg redskaper som anvendes til å identifisere årsaker til aktuelle problemer, og faglig grunnlag for å foreslå virkemidler for å rette på disse problemene lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Videre gir det forståelse for hvordan disse virkemidlene påvirker markedene og økonomien ellers.

En siviløkonomutdannelse med fordypning innen økonomisk analyse gir deg en kompetanse som er meget relevant for en rekke interessante jobber både i privat og offentlig sektor.

Semesterstruktur

NB! Det er obligatorisk å velge minimum 20 stp fordypningsemner merket med stjerne(*) som en del av spesialiseringsretningen.

År 1
Augustblokk

ECN302 Matematikk for økonomer - 5 stp. - Obligatorisk emne.

Høstparallellen
BUS335 Selskapsstrategi - Allianser, fusjoner og oppkjøp, 10 stp - Obligatorisk emne.
AOS235 Praktisk endringsledelse - 5 stp. - Obligatorisk emne som erstatter AOS300 Mitt Lederskap
Anbefalt for studenter som ikke har tilsvarende emner i graden fra før:
ECN201 Econometrics - 10 stp. (Anbefalt emne før ECN301 Econometric Methods for de som ikke har tilsvarende emne i bachelorgraden)

Aktuelle valgfrie emner for studenter som har økonometri tilsvarende ECN201 Econometrics fra før:
BUS350 Dataanalyse i R -  5 stp. - Valgfritt emne.
ECN306 Økonomi og bærekraft - 5 stp. - Valgfritt emne

Januarblokk
BUS360 Taxes, Inequality and Sustainability I - 5 stp - Obligatorisk emne.

Vårparallellen
ECN301 Økonometrisk metode 10 stp. - Obligatorisk emne.

Aktuelle fordypningsemner (sjekk forkunnskapskravene):

BUS323 Energi- og råvaremarkedsanalyse * - 10 stp
ECN375 Naturressurs- og miljøøkonomi - teori og anvendelser* - 10 stp.

Anbefalt for studenter som ikke har tilsvarende emner i graden fra før:
ECN215 Mikroøkonomi II - Konsument, produsent, marked og velferd 10 stp eller ECN210 Mikroøkonomi II - Konsument, produsent, marked og velferd - 10 stp. (Anbefalt før ECN311 Microeconomics III for studenter med minimum 7,5 stp mikroøkonomi fra bachelorgraden)
ECN222 Makroøkonomi II - Modeller og politikk - 10 stp. (Anbefalt før ECN320 International Macroeconomics for studenter med minimum 7,5 stp makroøkonomi fra bachelorgraden)

Aktuelle valgfrie emner:
ECN271 Samfunnsøkonomisk prosjektanalyse og verdsetting av miljøgoder - 10 stp.

BUS327 Finansielle kriser: Historie og teori - 5 stp, tilbys siste gang vår 2024
BUS311 Miljøledelse og bærekraftrapportering - 5 stp.
ECN280 Energiøkonomi - 10 stp.

År 2
Augustblokk
ECN320 Makroøkonomi III. Internasjonal Makroøkonomi - 5 stp. - Obligatorisk emne.

Høstparallellen
ECN311 Microeconomics III - 10 stp. - Obligatorisk emne.
M0-ØA Planlegging av masteroppgave - 0 stp. (Inngår som en del av emne M30-ØA Masteroppgave) - Obligatorisk emne.

Aktuelle fordypningsemner (sjekk forkunnskapskravene):
ECN330 Økonomisk integrasjon og internasjonal handel* - 10 stp.
ECN372 Klimaøkonomi* - 10 stp.
ECN380 Energimarkeder og regulering* - 10 stp.

BUS322 Finansielle investeringer og risikostyring* - 10 stp.

Aktuelle valgfrie emner:
ECN303 Statistiske metoder for politikkvirkninger - 5 stp.
BUS334 Internship for økonomer - 10 stp

Januarblokk og vårparallellen
M30-ØA Masteroppgave - 30 stp.

Valgfrie emner

Det er 20-25 stp valgfrie emner. Du kan velge emner på tvers av spesialiseringsretninger og fakulteter med forbehold om at du har relevante forkunnskaper og at det er ledig kapasitet på emnene. Det anbefales å velge emner på 200- og 300-nivå ved NMBU som valgfrie emner. Du kan få godkjent inntil 20 studiepoeng på 200 nivå. Minst 5 av 20 valgfrie studiepoeng må være innen økonomisk-administrative fag jf NRØA Vilkår for bruk av tilleggsbetegnelsen Siviløkonom. Ta kontakt med studieveileder dersom du ønsker å søke om innpassing av eksterne emner på masternivå fra andre universiteter og høgskoler i Norge eller internasjonalt.

Merk!

• Du bør vurdere nøye om det er hensiktsmessig for deg å bruke noen av de valgfrie studiepoengene til å styrke forkunnskapene i mikroøkonomi og økonometri slik at du får et godt grunnlag før du tar masteremnene i disse fagene.
  • Alle kombinasjoner av valgfrie emner kan ikke timeplansikres. Se anbefalte valgfrie emner i studieplanen og undersøk i NMBUs timeplan for det aktuelle semesteret i forhold til timeplankollisjon.
  • Merk at emner som inngår i opptaksgrunnlaget for masterprogrammet økonomi og administrasjon eller i graden din fra før, ikke kan godkjennes som valgfrie emner.

Du kan også velge utvekslingsopphold, internship eller valgfrie emner ved Handelshøyskolen, øvrige fakulteter ved NMBU eller andre norske utdanningsinstitusjoner.