Tverrfaglig masterklasse Oslofjorden: Regnskapets time – Oslofjorden død eller levende?

Av Cathrine Glosli

Ønsker du å skrive masteroppgave om Oslofjorden? Vi inviterer til informasjonsmøte om tverrfaglig masterprosjekt for økt innsikt i bærekraftsutfordringer. Det serveres pizza!

Tverrfaglig masterprosjekt for økt innsikt i bærekraftsutfordringer (TfMP) er et alternativt opplegg for masteroppgaven i regi av SITRAP (Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging). Ideen er å samle studenter fra ulike studieprogram og deres masterveiledere på NMBU til å utforske et felles tema. Et aktuelt tema er Oslofjorden, hvor forskning viser en bekymringsfull utvikling med forurensing og fisk og smådyr som blir borte. For å kunne gjøre noe med situasjonen er det viktig med en helhetlig tilnærming hvor sjø og land blir sett i sammenheng.

NMBU har mye og relevant naturvitenskapelig og samfunnsvitenskapelig forskning om faktorer som påvirker vannmiljøet i Oslofjorden, og målet med denne masterklassen er å samle krefter på tvers av NMBUs fakulteter for økt innsats og fokus på Oslofjorden. Masteroppgaver kan bl.a. koples til forsknings¬prosjektet MAREA (MARine Ecosystem Accounting for integrated coastal planning in the Oslofjord).

Praktisk:

Sted: Auditorium Gullvepsen, Bikuben

Dato: tirsdag 24. januar 2023

Klokkelslett: 9.15 – 11.00

Program:

Kl. 9.15 Velkommen og informasjon
Kl. 9.20 Informasjon om Tverrfaglig masterklasse, Ingrid Ødegård, Fakultet for landskap og samfunn
Kl. 9.25 Jon Lasse Bratli, Miljødirektoratet – Helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden – bakgrunn og status
Kl. 9.40 Forskning NMBU, Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning Thrond Haugen – Oslofjordtorsken – før og nå.
Kl. 9.45 Forskning NMBU, Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Knut Rudi – Mikrobene sin betydning for livet i fjorden.
Kl. 9.50 Forskning NMBU, Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning Nikoline Dybsand. Hvordan blir naturopplevelsene til fiskere og fuglekikkere i en endret Oslofjord?
Kl. 9.55 Forskning NMBU, Fakultet for landskap og samfunn Knut Bjørn Stokke – Naturregnskap og økosystembasert forvaltning av Oslofjorden
Kl. 10 Pause
Kl. 10.15 Presentasjoner av master-prosjekter om Oslofjorden i 2023.
Kl. 10.40 Mingling med pizza
Kl. 11.00+. Slutt

Pizza?

Om du ønsker pizza, så meld deg på senest torsdag 19.januar via denne linken: https://form.nmbu.no/view.php?id=891907