Prosjektmøte for COASTAL

Av Kristine Welde Tranås

Coastal Team
Coastal TeamFoto: Privat

Prosjektet «COASTAL - MiCrofluidic sensOrs for Rapid detection of marine toxins in SusTainable AquacuLture», finansiert av EEAGRANTS, hadde møte 19. og 20. september ved Universitetet i Aveiro i Portugal.

Dette møtet gjorde det mulig for partnerne å presentere arbeidet på mikrosensorer i løpet av de første månedene og planlegge de neste aktivitetene som skal utvikles, samt å vurdere statusen til de ulike oppgavene i prosjektet.

COASTAL-prosjektet samler et tverrfaglig team av eksperter innen mikro- og nanofabrikasjon av biologiske og kjemiske sensorer, elektrokjemi og analytisk kjemi, som jobber med utvikling av nye tilnærminger for påvisning av PST (Paralyse gift) i muslinger.

Prosjektleder er University of Aveiro (UA), med det Portugisiske instituttet for hav og atmosfære (IPMA) som partner i Portugal. Fra Norge deltar SINTEF MiNaLab og NMBU.

Konsortiet vil gi en tverrfaglig tilnærming til de involverte problemene, ferdighetene og infrastrukturen som er nødvendig for å lykkes med COASTAL-prosjektet.