Produktutvikler hos O. Kavli og Q-meieriene

Av Nives Medenhodzic

Marianne på jobb.
Marianne på jobb.Foto: Gry Aletta Bjørlykke

- Arbeidsdagene er aldri like, sier Marianne Rykkelid Dahle. Hun fikk jobb som produktutvikler hos O. Kavli etter at hun fullførte mastergrad i matvitenskap på NMBU. I dag kan hun kombinere kreativitet og kunnskap i jobben hun gjør som produktutvikler. 

1. Kan du fortelle om din nåværende jobb? 

Tittelen er produktutvikler og jeg jobber hos O. Kavli AS og Q-meieriene. Arbeidsdagen min kan inneholde alt fra å smake på sjokolademelk, blande frem nye smaker på testkjøkkenet, til å teste yoghurt i storskala på meieriet. Q-meieriene holder til i Gausdal og på Jæren, og har merkevarer som Skyr®, Q fersk sjokolademelk og Planti®.  

Arbeidsdagene er aldri like. Her har vi en god blanding av kontor og møter, blanding, smaking, testing med forbrukere og oppfølging på meieriet. Vi skal også oppdatere oss på trender, utarbeide deklarasjoner og holde oss oppdatert på lovverket. For noen som er interessert i teknologien og kjemien til mat og meieri er dette en drømmejobb.  

Det beste er å få brukt både kreativitet og kunnskap til å skape noe som forbrukerne setter pris på. Denne jobben er litt som å holde på med alt det morsomme fra studiet – uten å skrive lange labrapporter! 

2. Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag? 

Da jeg kom over studiet Matvitenskap ved NMBU var det som om alt falt på plass. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen vil studere noe annet enn matvitenskap. Å fordype seg i mat og drikke fra en vitenskapelig side måtte jo være drømmen.  

Og det var det! For meg var det viktig at ikke bare studiet var engasjerende, men at det ledet til en jobb jeg kunne glede meg til. Jeg tok alle meierifagene fordi jeg synes melk er et utrolig allsidig råstoff. Prosesstrinnene i meieriteknologi kan også i stor grad overføres til for eksempel plantebaserte alternativer.  

Ett fag jeg vil anbefale spesielt er MVI386 meieriteknologi øvingskurs. Dette faget har jeg virkelig hatt bruk for som produktutvikler. Produktet vi utviklet, is-te og brus med myseprotein, har jeg hatt mye glede av å snakke om i ettertid.

Fagene ved NMBU danner et bredt grunnlag for å forstå de fleste kategorier av mat. Det gjør at valgfriheten når du søker jobb er stor. Selv hadde jeg flere gode jobbtilbud før masteren var levert.  

Selv om Ås er fantastisk, valgte jeg også å reise på utveksling et år. Sjekk fagene hos universiteter i utlandet, og velg reisemål etter hva som vekker din interesse.

Jeg hadde noe tysk fra videregående som gjorde at jeg kunne ta alle slags fag i byen jeg valgte; Wien. Her tok jeg blant annet sjokolade- og godteriteknologi, baketeknologi og praktiske kurs i meieriteknologi. Mange av fagene hadde ekskursjoner og praktiske øvinger.  

3. Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU? 

Studentmiljøet på Ås er noe som må oppleves. Det er utrolig lett å bli kjent med folk, både på universitetet og sosialt ellers. Mange kommer til Ås uten å kjenne noen fra før. Derfor ender man opp med å måtte beregne ekstra tid hvis man skal noe sted bare fordi man møter så mange kjente langs veien som vil slå av en prat.  

UKA, foreninger, idrett og alle arrangementene gjennom semesteret sørger for innholdsrike dager. Du får også et unikt samhold med andre studenter gjennom labarbeid og lange dager med gruppearbeid eller ekskursjoner.  

Har du spørsmål til foreleser er det enkelt å bare stikke innom kontoret. Spesielt ved fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap hvor professorer, forelesere og labingeniører er ekstra hyggelige. Siden Ås ikke er så stort, blir man også kjent med studenter på helt andre linjer. 

4. Har du noen råd til kommende studenter? 

Mitt beste råd er å velge det du interesserer deg for, bli god i det du ønsker å jobbe med og ikke la deg stresse av hva andre gjør. Det er mange veier frem til målet.

Jeg er også glad for å ha blitt kjent med studenter lenger frem i studieløpet som har kommet med gode tips underveis.

Tips: Reis på utveksling hvis det frister! 

5. Hvordan bidrar arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål? 

Hele organisasjonen jobber kontinuerlig med forbedringer for å utnytte ressursene vi forvalter på best måte. Q-meieriene har spesielt valgt bærekraftsmål nr. 12: Ansvarlig forbruk og produksjon og nr. 13: Stoppe klimaendringene.  

Noe som vi på produktutvikling bidrar særlig aktivt til, er reduksjon av matsvinn ved mest mulig optimalisert produksjon og oppsamling og anvendelse av bi-produkter. I tillegg har Q-meieriene arrangert matredderdager og gjør aktivt arbeid for å kommunisere om matsvinn ut til forbrukerene.  

Kavli og Q-meieriene eies av en allmennyttig stiftelse som gir overskuddet til humanitært arbeid, forskning og kultur. Humanitært arbeid er det største fokusområdet og utgjør en forskjell for veldig mange i arbeidet for å utrydde fattigdom, utrydde sult, gi utdanning, likestilling og mindre ulikhet.

Jeg er veldig glad og stolt over at det arbeidet vi gjør bidrar til å støtte humanitært arbeid både langt og bredt. 

Fakta

Navn: 

Marianne Rykkelid Dahle 

Studieprogram: 

Matvitenskap - Produksjon og utvikling av Næringsmidler 

Masteroppgave: 

Utvikling av plantebaserte drikker av erter og bygg 

Arbeidsgiver:  

O. Kavli AS

Andre relevante erfaringer: 

  • Kursholder og instruktør 
  • Vitenparken campus Ås 

Svar fra arbeidsgiver:

På hvilke måter tenker du at utdanningen til Marianne har vært relevant for den jobben O. Kavli har i dag? 

Utdanningen fra NMBU er svært relevant i jobben Marianne har som produktutvikler i O. Kavli, fordi man trenger kunnskap om ingredienser som skal tilsettes i produktene som skal utvikles. Det er viktig med kunnskap om produktet ernæringsmessig, og hvordan de ulike råvarene oppfører seg under ulik temperatur. Man trenger kunnskap om prosess og fremstillingsmetoder for hvordan de ulike produktene fremstilles.

Det er lettere å lære aktuelle nye prosesser når man har basiskunnskap fra NMBU. Det er nyttig med kunnskap om ingredienser og prosesser også når man skal jobbe med optimalisering av resepter. Hvilke ingredienser som kan være aktuelle som erstatning inn i eksisterende resepter for eksempel. Det er nyttig med meierikunnskap og kunne prosess bak fremstilling av de ulike meieriproduktene, samt hvordan melkesyrekulturer oppfører seg ved ulike temperaturer. 

På generell basis - hva er mest verdifullt for studenter å ha med seg fra studieprogrammene inn i arbeidslivet? 

På generell basis, så tror jeg det er mest verdifullt å ha med seg det faglige, men også en del praktiske forsøk. Når man begynner å jobbe fortsetter man å lære, og kan omsette det man har lært teoretisk til praksis. Man får «knagger» å henge teorien på.

Det er også veldig viktig med teamarbeid på studiet, det har man nytte av i arbeidslivet! 

Publisert - Oppdatert

Del på