Laboratorieingeniør ved rettstoksikologi på Oslo Universitetssykehus

Av Nives Medenhodzic

Gard i laboratoriet på Oslo Universitetssykehus.
Gard i laboratoriet på Oslo Universitetssykehus. Foto: Privat

Gard Østbø har bachelorgrad fra Høgskolen i Østfold og master i kjemi fra NMBU. I dag jobber han som laboratorieingeniør på Oslo Universitetssykehus der han analyserer blant annet rusmidler i biologiske materiale som blod og urin.

1. Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Jeg jobber som laboratorieingeniør ved rettstoksikologi på Oslo Universitetssykehus (OUS). Rettstoksikologi er en del av det rettsmedisinske fagområdet på OUS og vi utfører analyser av rusmidler, legemidler og gifter i biologisk materiale som for eksempel blod, urin, spytt eller hår.

Analysene skal i hovedsak brukes i rettsaker eller det er såkalte "sanksjonære prøver". Dette er prøver hvor positivt analyseresultat alene kan føre til sanksjoner eller til tap av tilbud og/eller rettigheter for den som er testet.

Som laboratorieingeniør jobber du med de biologiske prøvene som kommer til laboratoriet. I typisk prøveflyt starter det med mottak og registrering av prøvene.

Prøvene går videre til immunologisk screening der prøvene screenes for flere stoffer. Ved positivt utslag bekreftes resultatene via analyse på væskekromatografi og massespektrometri (UPLC-MS/MS).

Dette er en svært spennende og givende jobb, og jeg får god bruk for kjemikunnskapene jeg fikk i utdanningen.

2. Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

På videregående tok jeg et fagbrev i laboratoriefag. Videre tok jeg en bachelor som kjemiingeniør ved Høgskolen i Østfold via Y-veien (yrkesfaglig vei). Etter dette tok jeg en to-årig master i analytisk kjemi ved NMBU.

Jeg hadde sommerjobb som forskningstekniker på næringsstofflaboratoriet til NIFES og Havforskningsinstituttet under studietiden. Der jobbet jeg hovedsakelig med rutineanalyse av fettsyreprofilen i sjømat.

Jeg fikk først denne jobben for å utføre analyser for et større forskningsprosjekt. Dette fungerte veldig bra, og jeg fikk muligheten til å komme tilbake og jobbe på dette laboratoriet hele fire somre!

Mens jeg skrev masteroppgaven, fikk jeg tilbud om en fast stilling ved rettstoksikologi på Oslo Universitetssykehus.

Som laboratorieingeniør har jeg fått spesiell god nytte av fagene jeg tok innenfor analytisk kjemi, kromatografi og massespektrometri.

3. Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Jeg synes at studentmiljøet på NMBU er veldig åpent og inkluderende. Det var alltid lett å ha dialog med forelesere, og jeg fikk spesielt god oppfølging hos forskningsgruppen som veiledet meg på masteroppgaven.

KBMs fokus på praktisk laboratoriearbeid igjennom studiet har også hjulpet med å gjøre overgangen mellom studie og jobb enklere.

4. Har du noen råd til kommende studenter?

Jeg tror at det viktigste som student er å studere noe man interesserer seg for. Det er også viktig å finne gode studierutiner og planlegge dagene godt. Gode studierutiner gjør ofte fagene mer interessante og eksamensperioden mindre stressende.

Det er også lurt å søke sommerjobb. Da råder jeg dere til å kontakte bedriftene direkte og ikke bare søke på utlyste stillinger. Da er det som regel mye mindre konkurranse og det er en god måte å introdusere deg for relevante bedrifter.

Navn:

Gard Østbø