Masteroppgaven

Application.
Foto: Pixabay

Masteroppgaven avslutter studiet. På master i urbant landbruk kan man velge mellom en 30 eller 60 studiepoengs masteroppgave.

Arbeidet med masteroppgaven er en viktig del av den faglige profileringen. Det skal være en forskningsrapport og oppfylle vanlige vitenskapelige krav. Valg av tema for masteroppgaven må sees i nær sammenheng med valg av din fordypning i masterprogrammet.

Valg av tema

Valg av tema for masteroppgaven bør du tenke på allerede første studieår. Som masterstudent i urbant landbruk kan man velge masteroppgaver ved flere av fakultetene ved NMBU. Noen av fakultetene legger ut forslag til temaer for masteroppgaver på sine nettsider, mens andre fakultet presentere forslag til oppgaver på sin masterdag. I tillegg så kan man alltid ta kontakt med fagpersoner og diskutere mulig forslag til oppgaver.

Kontrakt mellom student(er) og veileder(e) og prosjekt- og fremdriftsplan for gradsoppgave
Før du starter på masteroppgaven undertegner du en spesifisert arbeidsplan/kontrakt. Signert kontrakt leveres til studieveileder i god tid før arbeidet med oppgaven starter. Husk å følge fristene ved aktuelt fakultet (som veileder tilhører).

Kontrakt for masteroppgave finnes på følgende nettside: Skjema og maler ved NMBU

Oppmelding til masteroppgave
Man melder seg opp til masteroppgave via StudentWeb på lik linje med øvrige emner ved NMBU med kode:

M30-UA eller M60-UA: masteroppgave urbant landbruk

Tilhører hovedveileder et annet fakultet, kan en annen kode være aktuell. Studieveileder vil legge inn riktig emnekode.

Oppmeldingsfristene følger ordinære oppmeldingsfrister. Se den akademiske kalenderen her: Akademisk kalender

Man vil ikke kunne melde seg opp i masteroppgaven dersom man ikke har levert kontrakt.

Innlevering av masteroppgaven

Alle masteroppgaver skal leveres som én PDF-fil i Brage. I tillegg skal oppgaven leveres i WISEflow sammen med kvittering for innlevering i Brage.  Frist for innlevering av masteroppgaven er 15. mai kl. 15.00 for vårsemesteret og 15. desember kl. 15.45 for høstsemesteret. Mer informasjon om innlevering av masteroppgave finnes her: Huskeliste innlevering

Nyttige nettsider:

Tidligere masteroppgaver:

I Brage vil man kunne finne tidligere oppgaver fra våre studenter. De finnes under både Fakultet for biovitenskap, Institutt for plantevitenskap og tidligere Institutt for plante- og miljøvitenskap.