Folkehelse og livsmestring

Av Hanne Alsvik Øygarden

Livsvalg, verdier, identitet, selvbilde, mening… det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring som skal inn i skolen ved Fagfornyelsen, inneholder essensielle aspekter ved det å utvikle seg som menneske. Det gjør at dette er et viktig og spennende tema med mange muligheter! NMBU tilbyr oppfølging for skoler og lærere som vil ha støtte i tverrfaglig arbeid innen dette området.

Vi ønsker å samarbeide med lærere fra ulike fag, for eksempel norsk, samfunnsfag, naturfag, KRLE, kunst og håndverk/kunst design og arkitektur. På det viset kan deltakerne se hvilke møtepunkter som kan danne grunnlag for tverrfaglige prosjekter.

Målet med samarbeidet er at lærerne skal finne mulige vinklinger på temaet i sitt fag og planlegge hva de kan gjøre i sin egen undervisning. De skal kunne se hvordan denne undervisningen kan møte opplegg i andre fag, slik at det som gjøres i de ulike fagene danner en sammenheng og utdyper hverandre til det beste for elevenes danning og læring i fag.

Temaet er beskrevet i Overordnet del, og varianter av denne beskrivelsen er tatt inn i de enkelte læreplaner. Når en skal lage undervisningsopplegg i skolen, vil utgangspunktet være de overordnede fremstillinger av temaet, men en må også rette seg mot kompetansemål i hvert av de involverte fagene. Vi vil i samarbeid med lærere ta for oss kjernepunktene i beskrivelsen av temaet i læreplanverket og utforske det videre i lys av lærernes ideer.

Siden temaet er sammensatt, vil vi nærme oss det fra flere perspektiv, som i forening skal danne en helhetlig betraktning. Vi tar sikte på at lærere skal kunne lage tverrfaglig undervisningsopplegg som gjør elever i stand til både å se inn i seg selv og å rette oppmerksomheten utover og sette sitt liv inn i en større sammenheng. Aktuelle tilnærminger vil være:

• Skjønnlitteratur, myter, eventyr og biografier som forteller i symboler eller realistisk om typiske utfordringer i livet
  • Religioners og livssyns perspektiver på de eksistensielle spørsmål og det spirituelles betydning
  • Psykologiske teorier om hvordan psyken kan anses sammensatt av en rekke delpersonligheter som interagerer med hverandre og danner grunnlag for identitet og forhold til fellesskapet
  • Nevrobiologiens fremstilling av hvordan nervesystemet er bygget opp og fungerer, hvordan psyke og kropp påvirker hverandre og hvordan kjemiske stoffer virker inn
  • Perspektiver på forholdet mellom skapende aktiviteter og personlig utvikling

Rammer:

• Lærerteam fra én skole
  • Aktuelle fag: De fagene som skolen ønsker å involvere
  • Trinn: 8-13
  • 4 samlinger for lærerteam à 2 timer
  • Møter med ledelsen, mellomarbeid og observasjon av timer