Kart med informasjon om NMBUs plantesamlinger

Av Ragna Berg

Klonarkiv, forsknings- og undervisningsfelt i Planteskolen

Ønsker du informasjon om våre plantefelt i Landskapslaboratoriet? Kartet er opprettet for å tilgjengeliggjøre informasjon om våre interessante forsknings- og undervisningsfelt. Ved å klikke inn i kartet får du opplysninger om feltene og om hver enkelt plante. I verktøylinjen på venstre side kan du skru av og på kartlag som blant annet viser hele plantesamlingen, samlingen av norske arter og kategoriserte plantefelt. Tegnforklaringene gir oversikt over innholdet til kartlagene.

Klikk på bildet for å komme til klonarkiv, forsknings- og undervisningsfelt i Planteskolen. Foto: .

Planter i universitetsparken og Nordskogen

Universitetsparken inneholder en stor plantesamling med ca. 1000 forskjellige arter og kultivarer av lignoser, 400-500 staudeslag, samt sommerblomst- og løkplantinger.

Er du på jakt etter en bestemt plante og ønsker å se om og hvor den finnes, kan du søke i parkutforskeren. Fyll inn plantenavn – norsk eller vitenskapelig- og trykk på søk. Du trenger ikke å fylle ut alle feltene. Du kan også søke i feltet "Plassering" og finne hvilke planter som vokser i det valgte delområdet.

Parkutforskeren er under utvikling, ikke alle plantene er lagt inn og en del mangler norsk navn.

Klikk på bildet for å komme til kartet der du kan utforske parken ved NMBU.
Klikk på bildet for å komme til kartet der du kan utforske parken ved NMBU. Foto: .