Agribusiness and Food Economics

Av Tove Bredesen Søyland

Spesialiseringen Agribusiness and Food Economics i masterprogrammet Økonomi og administrasjon (Siviløkonom). Denne informasjonen gjelder for kullet som starter høsten 2021.

Spesialiseringen Agribusiness and Food Economics gir deg en oversikt over struktur og rammebetingelser for produksjon, foredling, handel og distribusjon av matvarer. Du får også redskaper til å analysere utviklingstrender og håndtere utfordringer for denne sektoren.

Semesterstruktur for spesialiseringen:

År 1
Augustblokk
AOS300 Mitt lederskap - 5 stp

Høstparallellen
BUS335 Corporate Strategy - Alliances, Mergers and Acquisitions - 10 stp
ECN330 Economic Integration and Trade Liberalization - 10 stp
ECN201 Econometrics  - 10 stp

Januarblokk
BUS360 Taxes, Inequality and Sustainability I - 5 stp

Vårparallellen
PHI301 Bedriftens samfunnsansvar - 5 stp (Ble gitt siste gang våren 2022)
BUS323 Energy and Commodity Market Analysis - 10 stp
Valgfrie emner - 5 stp

År 2
Augustblokk

Høstparallellen
BUS340 Supply Chain Management - 10 stp
M0-ØA Planlegging av masteroppgave - obligatorisk emne og en del av M30-ØA
Valgfrie emner - 20 stp eller utveksling*

Januarblokk og vårparallellen
M30-ØA Masteroppgave - 30 stp

Valgfrie emner:

Spesialiseringen begrenser antall valgfrie emner utenfor økonomiske og administrative fag til 15 studiepoeng for å kunne oppfylle breddekravet til en siviløkonomgrad.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

*Høsten tredje semester vil det være anledning til utvekslingsopphold i utlandet eller velge valgfrie emner ved Handelshøyskolen, øvrige fakulteter ved NMBU eller andre norske utdanningsinstitusjoner.