Vi er klare

Av Lars Mørk

Kjære søkere til masterprogrammet i økonomi og administrasjon ved NMBU! Det er usikkerhet om hva som kommer til å skje på universitetene og høyskolene til høsten. Det er smittesituasjonen som er usikker, og dermed kan heller ikke myndighetene gi klare svar nå. Dette vet vi, og dette kan vi leve med. Dere søkere forstår også dette. Uansett kan ikke vi sitte stille og vente på beslutningene fra Regjeringen, så derfor legger vi planene nå. Vi må være klare, og dere må vite at vi er det.

Ved Handelshøyskolen NMBU ser vi nå på ulike scenarier, vi legger ulike forutsetninger til grunn, og vi vurderer mulige responser på disse scenariene. Som handelshøyskole er vi heldige, fordi vi ikke har laboratorier og annet fysisk utstyr som krever tilstedeværelse for ferdighetstrening. Det kan allikevel være krevende å få til undervisning med strenge begrensninger i smitteregimet. Samtidig har vi en stor campus, med mange bygninger og romslig uteplass.

Vi planlegger med to mål for øye: Det viktigste er å maksimere deres læring, gjennom å kombinere undervisning på web med muligheter til fysiske møter, samhandling og samarbeid, både med hverandre og med lærere.  Og vi ønsker å maksimere smittebeskyttelse innenfor gjeldende regelverk. Disse to målene er til dels motstridende. Dermed må vi ha prioriteringer.

Totalt stengt campus har vi gjennomført i noen uker nå. Siden endringen skjedde så raskt har ikke løsningene alltid vært optimale, men all undervisning har vært gjennomført og eksamener planlagt, til dels med mye studentaktiv læring og mye kontakt med lærer. Studentene er fornøyde, selv om alle er lei av å sitte hjemme. Nå har vi litt tid til høsten kommer, så den situasjonen skal vi klare, og med enda bedre læringsresultater.

Vi har to ekstremsituasjoner som er mulige: Full campusaktivitet tilsvarende før Corona, og totalt stengt campus. Full campusaktivitet anser vi som lite sannsynlig. Viruset vil ikke være slått ned, og smittefaren vil være der i lang tid. Vi må beregne muligheter innenfor ulike grader av restriksjoner.

Da står vi igjen med at vi får noe aktivitet på campus, og noe på nett. Vi går igjennom all høstens undervisning, og ser på hvilke emner som kan gjennomføres digitalt uten stor kvalitetsforringelse. De utarbeider vi løsninger for. Så ser vi på hvilke studentgrupper som er viktigst å ha samlet på campus. Det er først og fremst dere, de nye studentene. Siden antallet studenter på campus blir mindre enn før, vil vi ha mer ledig kapasitet i byggene til å spre undervisningen og lage mindre grupper. Men vi skal få til undervisning der studentene bygger samhørighet, sosialt samspill og god kontakt med lærere. Vi gleder oss til dere kommer!

Det myndighetene må gjøre, er å lage gode retningslinjer for UH-sektoren. Videre trenger vi utstyr for å hjelpe oss med smittebegrensninger. Vi håper at hver institusjon skal få et eget opplegg for smittesporing, testing og isolering. Vi håper det kan komme på plass tidlig på sommeren, slik at vi kan føle oss trygge på beredskapen.

Men når det gjelder vår del av dugnaden, er vi klare! Hjertelig velkomne til NMBU!

Gro Ladegård Dekan, Handelshøyskolen ved NMBU