Heteslag hos hund

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Bildet viser en hund som ligger på gulvet med en vifte ved siden av.
En god vifte kan hjelpe til å kjøle ned en hund som er for varm.Foto: Shutterstock

Dette er hva du skal gjøre hvis du mistenker at en hund eller annet kjæledyr har fått heteslag.

– Nå er sommeren her, og enkelte dager blir det svært varmt. Alle kjæledyr kan ha risiko for å utvikle heteslag, forteller enhetsleder ved Poliklinikk, akutt og intensiv, veterinær Ragnhild Skulberg ved Dyresykehuset – smådyr ved Veterinærhøgskolen, NMBU.

Katter får ikke like ofte heteslag som hunder, så i denne saken forteller vi om hunden, og hva du skal gjøre dersom du kommer borti en hund med heteslag. Tipsene vil også være relevante for andre dyr.

Førstehjelp ved heteslag

• Rop om hjelp!
  • Fjern hunden fra varmen (direkte sol, varm bil, trange, lufttette rom). Tenk sikkerhet for deg selv. En syk hund kan ha smerter eller være redd og kan bite uoppfordret. Vær varsom.
  • Reis til nærmeste vakthavende veterinær. Disse hundene trenger mest sannsynlig kontrollert, aktiv nedkjøling og stabilisering. Det kan være behov for innleggelse over tid hos en veterinær.
  • På reisen: Start nedkjøling ved å se sette på aircondition i bilen om du kan. Hvis ikke, kjør med åpne vinduer. Luftsirkulasjon ved bruk av vifte kan være effektivt. Kalde omslag som for eksempel fryseelementer pakket inn i håndklær som du legger i armhuler (frambein), i lysken (bakbein) eller rundt nakken hjelper til med nedkjølingen. Du kan også legge hunden på noe kjølig.

Vær oppmerksom på:

• Overdreven pesing, eller rask pust eller andre tegn på åndenød.
  • Kollaps, tegn på svakhet som problemer med å stå og gå.
  • Hund som det er vanskelig å få kontakt med.

Tåler ikke for høye varme

– Hundekroppen har en normaltemperatur rundt 38 grader Cecius. Når temperaturen nærmer seg 41 grader eller høyere, er det stor fare for at kroppen kan svikte, sier Skulberg.

Ved for høy varme vil det skje flere hendelser i hundens kropp som er svært alvorlige:

• Varmen vil skade kroppens celler ved at de sveller opp og dør. Dette fører til at organene svikter, og at blodet flyter dårligere i kroppen.
  • Energiproduksjonen i kroppen blir dårligere ved at cellene ikke får til å frakte nok oksygen.
  • Når vevet får lite energi blir kroppens pH endret. Melkesyre blir dannet.
  • Hunder kan blant annet bare svette gjennom å pese. Pesingen vil også gjøre at pH-verdiene blir endret fordi hunden puster ut mer karbonsyre, CO2, enn den får i seg oksygen.
  • Lite oksygen kan blant annet føre til en betennelse i kroppen som kan danne mange små blodpropper, altså tromber. Høy varmeeksponering gir også risiko for utvikling av blødningssykdommer.

Trenger luft

– Hunder kan få flere livstruende tilstander som kan oppstå som følge av heteslag. Hunder kan i verste fall dø av følgetilstander som organsvikt i et eller flere organ, for eksempel livstruende sjokk, lungesvikt, hevelse i hjernen, akutt nyresvikt og blødningssykdom, sier Skulberg.

Mens hunden peser, vil også luftfuktigheten stige, og det skapes en ond sirkel. Selv om hunden har vann å drikke, så trenger den luft og lavere temperatur.

Hvor raskt det blir for varmt for hunden varierer med været og type hund. Kortsnutede raser kan være ekstra utsatt, men varmen er farlig for alle.

Årsaker til heteslag

Ragnhild Skulberg har videreutdannelse innen akutt- og intensivmedisin for smådyr. Hun har sett mange hunder med heteslag. Også på Dyresykehuset – smådyr i Ås kommer det inn slike pasienter jevnlig gjennom sommeren.

– Hunder kan få heteslag på to ulike måter. Det ene er at de er steder hvor det rett og slett er for varmt. Det andre er at hunden jobber så hardt fysisk at hundens kropp ikke klarer å regulere ned varmen effektivt nok. I begge tilfeller får ikke hundens kropp til å kvitte seg med varmen raskt nok slik at varmen hoper seg opp i kroppen. Dette kan skje helt friske hunder, forteller hun.

Hun presiserer at det er mye bedre å forebygge heteslag enn å risikere denne livstruende tilstanden.

– Hunder viser ikke alltid så tydelig hvordan de har det. Vi mennesker må passe på hunden i varmen, sier Skulberg.

Kontakt veterinær

Hunder som har blitt overopphetet skal alltid sjekkes av veterinær på grunn av fare for senskader. Varme påvirker alle de store systemene i kroppen: Hjertet, hjernen, lungene, nyrene, blodkarsystemet og mage- og tarmsystemet.

Hos veterinæren vil hunder med heteslag få væskebehandling, kontrollert aktiv nedkjøling og gitt behandling ut fra hvilket skadeomfang veterinærene ser.