Om FORN100 - Energi, miljø og samfunn

Av Cathrine Glosli

Velger du Fornybar energi får du viktig komptanse innen energi.
Velger du Fornybar energi får du viktig komptanse innen energi.Foto: Shutterstock

Målet med emnet er å øke studentenes innsikt i og interesse for energi og de utfordringene energiproduksjon og energibruk medfører. FORN100 gir grunnleggende kunnskaper som er nødvendig for å forstå problemene energisystemet står overfor.

Vi vil peke på kunnskapsbehov nødvendig for å vurdere mulige løsninger, og for å motivere til studiet i fornybar energi. Emnet inneholder en kombinasjon av forelesninger, diskusjon, utferder og semesteroppgave. Utferdene gir praktisk innsikt om energiteknologiene vannkraft, bioenergi og solenergi. Vi ser på både gammel og ny teknologi og hører om forskning.  Forståelse av teknologiers dimensjon og funksjon er viktig både for studiet og senere tverrfaglig arbeid. Utferdene skaper kontakt imellom studentene og mellom studenter og lærer. Sammen med forelesninger gir det grunnlag for diskusjon og valg av semesteroppgave. Utferdene og semesteroppgave er obligatoriske.

Utferder:

Torsdag 15. august: Akershus energi hvor vi ser på flere forskjellige energiteknologier.
Onsdag 21. august - torsdag 22. august: Rjukan hvor vi besøker gamle Vemork vannkraftverk og industrimuseet. Etterpå besøker vi Hydro sitt nye kraftverk. Vi overnatter her og besøker småkraft.
Tirsdag 27. august: Nydalen Fjernvarme i Oslo.
Torsdag 29. september besøker vi  Institutt for Energiteknikk.

Timeplaner finner du her.

Har du spørsmål, ta kontakt med emneansvarlig, Thomas Martinsen.