Ny stipendiat i miljøvitenskap

Av Cathrine Glosli

Mariya Kelova begynte nylig som ph.d.-student ved MINA. Hun skal forske på kompost fra tørre sanitæranlegg i landbruket.

Kelova har en bachelorgrad i internasjonale miljø- og utviklingsstudier, og en mastergrad i miljø og naturressurser, med en spesialisering i Sustainable Water Sanitation, Health and Development. Masteroppgavens tittel var "Assessment of a Prototype of Composting Toilet. Field Scale Study Assessing the Design, Performance and Potential of the Prototype".

Hun har også presentert paper på Dry Toilet Conference 2015 i Tampere, Finland. og bygd og vedlikeholdt et solcelledrevet komposttoalett på Henie Onstad Kunstsenter. Toalettet var en del av Åsa Sonjasdotters prosjekt "Fra Kjøtt til Kjøtt" under utstillingen "Nikolai Astrup - Norske Landskap".

Om prosjektet
Kelova skal forske på kompost fra tørre sanitæranlegg i landbruket. Hun skal vurdere gjødselens potensial og effekten av den som jordforbedringsmiddel. Hun skal også undersøke mulighetene for å redusere eller eliminere farmasøytiske rester i komposten og i plante-agroøkologiske system.

Hun har professor Petter Jenssen som veileder.