ILP og Juridisk fakultet i Oslo fortsetter godt samarbeid

Av Marzena K. Siolek

Felles seminar om jordskifte, ekspropriasjon og gevinstdeling ble holdt på NMBU 9.12.2015.Foto: Steinar Taubøll

Felles seminar om jordskifte, ekspropriasjon og gevinstdeling ble holdt på NMBU 9.12. (skrevet av Steinar Taubøll)

UiOs forskergruppe for naturressursrett og ILPs seksjon for eiendom og juss har hatt et godt samarbeid i ti år. Juristene ved ILP er assosierte medlemmer av UiOs gruppe, og har deltatt på en rekke seminarer i den sammenheng. Det har også vært et nært samarbeid om forskningsprosjekter i disse årene.

Denne gangen var et felles seminar lagt til Vitenparken ved Campus Ås, og temaet var jordskifte, ekspropriasjon og gevinstdeling, et felt som er dagsaktuelt på grunn av ny jordskiftelov fra 1.1.2016, og som er en direkte oppfølging av doktorgraden til ILPs Katrine Broch Hauge. Den røde tråden i seminaret var gevinstdelingen i erstatningsutmåling ved ekspropriasjon. Hauge drøftet i sitt innlegg hvilke muligheter jordskifterettene etter de nye loven får til å sette adekvate krav til kompensasjon fra driftsselskap til eierlag.

Professor Geir Stenseth fra Høyskolen i Lillehammer ga et spennende innblikk i hvordan spillteori kan bidra til forståelse av mekanismene i gevinstdeling. Spørsmålet er særlig aktuelt i tilfeller der eiendom blir ekspropriert fra private til prosjekt som kan gi en annan privat aktør stor økonomisk gevinst.

Til slutt gav ILPs Fredrik Holth en innføring i de nye reglene om fordeling av planskapt verdiøkning. Lovgivers intensjon har vært å sikre en viss fordeling av verdiene som en reguleringsplan skaper. En utfordring for de norske reglene er det at disse sakene er tenkt behandlet i jordskifteretten, mens planen og kravet til deling av den planskapte verdiøkningen vedtas av forvaltningen. Holth, som har et nært samarbeid med forskningsmiljøer i Berlin, sammenlignet de nye reglene med det tilsvarende tyske systemet, og pekte på flere grunnleggende ulikheter.

Det ble gode og varierte diskusjoner, og Katrine Broch Hauge som var hovedansvarlig for seminaret er godt fornøyd med dagen. «Dette viser igjen at de to fagmiljøene, ved NMBU og UiO, utfyller hverandre på en god måte, og at det er ønskelig å holde på den tette og gode kontakten gjennom videre faglig samarbeid», sier Hauge.