Produktutvikler i United Bakeries

Bakeri
BakeriFoto: Shutterstock

Mari Kristine Kasbo har master i matvitenskap fra NMBU og jobber som produktutvikler hos United Bakeries. Hun sier hun har fått drømmejobben, og har stor nytte av kompetansen fra studiene i arbeidshverdagen.

Kasbo har alltid hatt interesse for mat og trening. Da hun skulle velge studier, hadde hun også realfagene i boks fra videregående, og ville bruke kunnskapen til noe nyttig. Det ga full uttelling for studier på Ås.

– Jeg vurderte først ernæring, fysioterapi og liknende. Så fikk jeg et tips om matvitenskapstudiet og at det ville gi meg mange muligheter for jobber innen mat, forteller hun.

Studerte matvitenskap

Snart begynte Kasbo å studere matvitenskap.

– Jeg startet uten å vite så veldig mye om hva jeg gikk til, sier hun.

Ved NMBU ble Kasbo møtt av det hun beskriver som gode forelesere, godt klassemiljø, interessante fag og mye praktisk lab-arbeid.

– Jeg var usikker på hva jeg ville jobbe med til slutt, men produktutvikling var noe jeg kunne tenke meg.

New Zealand

Og produktutvikling ble et godt valg for Kasbo.  Hun fullførte til slutt masteroppgaven med temaet marine oljer og antioksidanter.

– Jeg valgte å ta produksjon og utvikling som retning innen mastergraden. Det tredje året mitt tok jeg dessuten som utvekslingsstudent på Lincoln University på New Zealand. Det anbefales, sier hun fornøyd.

Jobbtilbud før hun var ferdig

Og at hun valgte riktig fikk hun raskt erfare. Innen Kasbo begynte på masteroppgaven det femte året fikk hun tilbud om en stilling hos G. O. Johnsen som er en leverandør til næringsmiddelindustrien.

– Jeg fikk et møte med den virkelige verden. Da jeg var ferdig med utdanningen begynte jeg jobben min som produktutvikler hos United Bakeries. Her har jeg fått masse utfordringer, ansvar og tillit.

Viktig med kunnskap

I dag arbeider Kasbo som prosjektleder for et spennende prosjekt som krever oversikt over mange områder. Hun trenger kunnskap om selve utviklingen av oppskrifter med hensyn til ingredienser og smak, i tillegg til kunnskap om matkvalitet (teknologisk, mikrobiell, sensorisk) og forbrukeropplevelsen, logistikk osv.

– Jeg føler at bakgrunnen min fra matvitenskap-studiene gir meg en bred kompetanse som er et godt utgangspunkt for oppgavene jeg har i jobben min, sier hun.

–  I tillegg er United Bakeries en utrolig spennende bedrift å jobbe i. Her er det fullt av iver, engasjement og spennende prosjekter. Det har også vært en del reising verden rundt etter inspirasjon, trender og gode råvarer. Jeg stortrives i jobben hvor jeg får bruke bakgrunnen min, men samtidig lærer noe nytt hver dag.

Kort vei mellom student og foreleser

– NMBU er et veldig hyggelig sted å studere. Miljøet er ikke så stort. Det gir kort vei mellom student og foreleser og skaper en trygg studietilværelse med folk som ser deg som enkeltperson. Samarbeidet UMB har med Nofima og kontakten med industrien er også veldig positiv. Jeg er fornøyd med valg av studie og føler selv jeg har fått drømmejobben!

Les mer om studier i matvitenskap ved NMBU