NMBU ønsker å bygge kompetanse og fremme nye og innovative tilnærminger til undervisning og læring. Læringssenteret lyser ut midler en gang i året for å støtte innovative undervisningsprosjekter. NMBU wants to build competence and promote new and innovative approaches to teaching and learning. The Learning Center announces funds once a year to support innovative teaching projects.
[TOC Oversikt]
Om ordningen
Som en del av NMBUs satsing på fremragende forskning, utdanning og innovasjon for bærekraft (FFUI Bærekraft) lyser Læringssenteret ut 1 million kroner en gang i året til innovative undervisningsprosjekter. Vi tar sikte på å støtte opptil 10 prosjekter.
Utlysningen for 2022 var åpen og alle fakulteter og fagmiljøer ble invitert til å søke.
Målsettingen med ordningen er å stimulere til utvikling av nye undervisnings- og/eller vurderingsformer som kan øke studentenes læringsutbytte og gjennomføringsgrad. Prosjektene skal utformes på en måte som gir nytteverdi på tvers av programmer/fakulteter.
Søknadene blir vurdert opp mot følgende fem kriterier:
-
Utdanning for bærekraftig utvikling: Hvordan bidrar prosjektet til å styrke NMBUs utdanning om, for og/eller som bærekraft?
Hvordan bidrar prosjektet til styrket tverrfaglig kompetanse og/eller andre nøkkelkompetanser for bærekraft hos våre studenter? - Forankring: Hvordan er prosjektet forankret i eget fakultets strategier og mål på utdanningsområdet?
- Relevans: Hvordan svarer prosjektet på målsettingen om å øke studentenes læringsutbytte og gjennomføringsgrad?
- Realisme: Er prosjektet gjennomførbart med ressursene, tidsrammen og støtteapparatet som er til rådighet?
- Evaluering, deling og samarbeid: Hva er planene for deling/formidling av kunnskaper, erfaringer og resultater fra prosjektet? Hvordan kan prosjektet ha nytteverdi for andre miljøer ved NMBU?
Søknadsskjema skal benyttes. Sidebegrensning: max. 5 sider.
Det stilles krav om egeninnsats fra fakultetet som tilsvarer størrelsen av den enkelte tildelingen.
Vurderingskomiteen består av prorektor for utdanning, tre vitenskapelig ansatte (undervisningsledere og/eller vitenskapelig ansatte med særlig pedagogisk kompetanse) og to studenter.
Søknader skal lastes opp på sak i P360 og sendes til godkjenning til dekan. Her er brukerveiledning som viser deg hvordan søknaden lastes opp og sendes på godkjenning i P360.
Læringssenteret er sekretariat for ordningen. Spørsmål kan rettes til Elisabeth Dyb ved Læringssenteret.
About the program
As part of NMBU's commitment to outstanding research, education and innovation for sustainability (FFUI Sustainability), the Learning Center announces NOK 1 million once a year for innovative teaching projects. We aim to support up to 10 projects.
The call for 2022 was open and all faculties were invited to apply.
The overall aim for the program is to stimulate the development of new teaching and/or assessment methods that can increase students' learning outcomes and completion rates. The projects must be designed in a way that they can be useful across programs/faculties.
Applications are evaluated after the following five criteria:
-
Education for sustainable development: How do the project contribute to strengthening NMBU's education about, for and/or as sustainability?
How does the project contribute to strengthened interdisciplinary competence and/or other key competencies for sustainability among our students? - Strategy: How does the project follow the faculty's strategies and goals in the field of education?
- Relevance: How does the project respond to the goal of increasing students' learning outcomes and completion rates?
- Realism: Is the project achievable with the resources, time frame and support apparatus available?
- Evaluation, sharing and collaboration: What are the plans for sharing knowledge, experiences and results from the project? How can the project be useful for other faculties at NMBU?
The application form must be used. Page limit: max. 5 pages.
It is required that the faculty supports the project with the equivalent amount being awarded to the project.
The evaluation committee consists of the pro rector for education, three scientific staff (pro deans of education and/or study board leaders and/or scientific staff with special pedagogical competence) and two students.
The application must be uploaded on the case in P360 and sent for approval to the dean. Please see the user guide in Norwegian. If you are not sure how to upload the application in P360, you can call Elisabeth Dyb on Teams, and I will guide you through it.
The Learning Center is the secretariat for the program. Questions can be directed to Elisabeth Dyb at the Learning Center.
Utlysning 2022
Utlysningen for 2022 var åpen, og tilleggskriteriet om utdanning for bærekraftig utvikling fra 2021 ble videreført. 12 søknader ble mottatt innen fristen 2 mai, og alle fakultetene ved NMBU var representert blant søkerne.
Det ble lyst ut 1 MNOK, og komiteen hadde sitt møte 16 mai. Følgende ni prosjekter støttes og følges opp som innovativt utviklingsarbeid innen undervisning ved NMBU:
Søker | Prosjekt | Fakultet |
Siri Eriksen og Ruth Kjærsti Raanaas | Social justice, disability and climate resilient development (utvikling av nytt kurs) | LANDSAM |
Morten Sørlie | Bærekraftig matproduksjon når kjemien stemmer. | KBM |
Sigrid Gåseidnes på vegne av et studentinitiativ samt Catrin Tyl og Tove Devold | NMBU FoodLab | KBM |
Geir Lieblein | Utvikling av en verktøy-suite for erfaringsbasert og handlingsorientert læring ved NMBU | BIOVIT |
Tone Birkemoe og Rani Lill Anjum | Vurdering som læring - utvikling og testing av en pedagogisk verktøykasse for mer varierte, student-aktive og ressursbesparende evalueringsformer | MINA |
Runa Rørtveit | «Plastikk-Pluto» – utvikling av en innovativ læringsressurs i anatomiundervisningen | VET |
Erik Trond Aschehoug | An experiential learning approach to academic publishing | MINA |
Nils Sanne | Digital innovasjonsplattform | HH |
Thore Larsgård | Hands-on Sustainability Reporting & Introduction to EU CSRD | HH |
Alle dokumenter er tilgjengelig på sak 22/01006 i P360
Utlysning 2021
Utlysningen for 2021 var åpen, men følgende kriterier ble lagt til vurderingsgrunnlaget:
Hvordan bidrar prosjektet til å styrke NMBUs utdanning om, for og/eller som bærekraft? Hvordan bidrar prosjektet til styrket tverrfaglig kompetanse og andre nøkkelkompetanser for bærekraft hos våre studenter?
Det ble lyst ut totalt 1 million kroner i 2021. 8 søknader ble mottatt innen fristen 25 mai og følgende 5 prosjekter ble tildelt støtte:
Elin Børrud | Urban Lab NMBU | LANDSAM |
Ane Mohn Bjelland | DigitalBugs - utvikling av en interaktiv læringsressurs for infeksjonsfag | VET |
Matthew Lynch Supported by Nils Sanne and Elin Kubberød | Change agents for sustainability | HH |
Stian Stensland | Formidling som studentaktiv læring i et framtidig bærekraftig naturbasert reiseliv | MINA |
Edvin Østergaard | Student-driven Education for Sustainability | REALTEK |
Alle dokumenter er tilgjengelig på sak: 21/00716 i P360.
Utlysing 2019
Tema for årets utlysing; digitalisering for læring. Det digitale samfunnet er eit eige innsatsområde i NMBUs strategi og eit område, der det er behov for å byggja kompetanse, prøva ut nye modellar og dela erfaringar. Tematiseringa av årets utlysing er eit ledd i dette arbeidet.
Utlysinga i 2019 er på totalt 600 000 kroner. Alle fagmiljø ved NMBU vart inviterte til å søkja. Frist for å søkja middel var 13. mai. Vurderingskomiteen hadde møtet sitt 3. juni.
Følgjande prosjekt er tildelte støtte:
Elin Børrud |
Dugnad for digital innovasjon (blog-stafett om hvordan vi skal integrere digitale verktøy i undervisningen) |
LANDSAM |
Ronny Steen |
Bruk av digitale 3D-modeller og virtuell virkelighet (VR) for å redegjøre for sammenhengen mellom bygning og levesett for norske sjøpattedyr |
MINA |
John Debenham |
iKlinikk – spillbasert læring i veterinærfag |
VET |
Gunnhild Riise og Thomas Rorlack |
“Årungen online” – etablering av et utelaboratorium for realitetsnær undervisning i limnologi |
MINA |
Oliver Tomic, Yngve Maral Moe og Hans Ekkehard Plesser |
Aktiv-læringbasert undervisning i programmering ved NMBU |
REALTEK |
Hilde Vinje |
Utvikling av tverrfaglig undervisningssamarbeid mellom statistikk og mikrobiologi |
KBM |
Utlysing 2018
Utlysinga i 2018 hadde eit tema; utvikling av vurderingsformer. Dette er eit område, der det er behov for å byggja kompetanse, prøva ut nye modellar og dela erfaringar. Tematiseringa av årets utlysing er eit ledd i dette arbeidet.
Tematiseringa av utlysinga innebar at prosjekt som tek for seg utvikling av vurderingsformer vart prioriterte i vurderinga for støtte.
Utlysinga i 2018 var på totalt 600 000 kroner, som skulle delast på inntil 5 prosjekt. Alle fagmiljø med NMBU vart inviterte til å søkja.
Frist for å søkja om støtte var måndag 30. april. Det kom inn 11 søknader innan fristen. Komitéen vurderte søknadane i eit møte 23. mai.
Følgjande prosjekt vart tildelte støtte:
Søkjars namn |
Prosjektets navn |
Fakultetstilhørigheit |
Ann Kristin Egeli | Utvikling av OSCE (Objektivt strukturert klinisk eksamen) | VET |
Elin Børrud |
PBL |
LANDSAM |
Elin Kubberud |
«3Mer |
HH |
Ronny Steen |
Læringsstøttende |
MINA |
Siri Fjellheim |
Samarbeidslæring |
BIOVIT |
Utlysing 2017
Utlysinga våren 2017 var på totalt 600 000 kroner, som skulle delast på inntil 5 prosjekt. Alle fagmiljøa ved NMBU vart inviterte til å søkja. Frist for å søkja om middel var 28. april.
Det kom inn 13 søknadar, noko som er meir enn ei dobling samanlikna med 2016. Vurderingskomitéen hadde møtet sitt 5. mai og offentleggjeringa av tildelinga fann stad ved NMBUs Læringsfestival 1. juni.
Følgjande prosjekt vart tildelte støtte:
Søkjars namn |
Prosjektets navn |
Fakultets-tilhørigheit |
Nicolai Worren |
Utvikling av simulering for undervisning i organisasjon og ledelse |
HH |
Anne Gravdal, Morten Sørlie og Yngve Stenstrøm |
Flipped lab i kombinasjon med blended learning - digital simulering av kjemiske reaksjoner og metoder |
KBM |
Solve Sæbø |
Omvendt klasserom i storskala statistikkurs |
KBM |
Ronny Steen |
Bruk av digitale verktøy og metoder for å bidra til aktiv læring - alt under ett tak ved bruk av læringsplattformen canvas |
MINA |
Anne Torgersen |
Økt læringsutbytte i kompliserte ferdigheter og pedagogisk kompetanseheving i studenttilbakemeldinger hos undervisere |
VET |
Utlysing 2016
Det var seks søkjarar, og samtlege vart tildelt støtte.
Følgjande prosjekt vart tildelt midlar:
Søkjars navn |
Prosjektets navn |
Fakultets-tilhørigheit |
John McNeish |
Digital Storytelling as a Tool to Explore the Relationship Between Energy and Society |
Noragric |
Odd Ivar Lekang |
Project Based Learning – Hvordan fremme undervisningsbasert innovasjon gjennom et engasjert tverrfaglige studentmiljø |
IMT |
Trine L’Abee-Lund |
Ny og tidsmessig smittevernopplæring i laboratoriet |
MatInf |
Nils Sanne |
Videogenerert egenundervisning – sharing and learning |
HH |
Roland Kallenborn |
From empirical research to scientific writing and publishing in natural sciences |
IKBM |
Ekaterina Avershina | Translation in action: virtual interactive learning | IKBM |