Mat, helse og kunstig intelligens
Hvordan kan kunstig intelligens (KI) brukes i undervisning og vurdering innenfor mat- og helsefaget i skolen?
Lærerutdanningen ved NMBU vil styrke lokalt arbeid med fagfornyelsen i faget mat og helse knyttet opp mot KI og vurdering. Vi inviterer til et dagsseminar med tema “Mat og helse, kunstig intelligens og vurdering”.
Seminar om mat, helse og KI
Seminaret er planlagt til onsdag 29. januar 2025, fra kl. 09:00 til 15:00 og vil finne sted på Vitenparken Campus Ås. Det er mulig å delta på den første delen av programmet digitalt. Del to med arbeidsgrupper, vil kun være for dem som deltar fysisk. Vi tar opptak av seminaret slik at det kan sendes ut i etterkant. Resultatene fra arbeidsgruppene vil også bli publisert digitalt.
På seminaret vil vi belyse og diskutere hvordan KI kan brukes i undervisning og vurdering innenfor faget mat og helse, med fokus på kompetansemålene etter 4., 7., og 10. trinn. Vi håper at seminaret vil gi verdifulle innspill til hvordan KI kan integreres i undervisningen i faget mat og helse, og inspirere deg til å ta i bruk nye verktøy i vurderingsarbeidet.
Program (med forbehold om endringer):
Seminaret er inndelt i to hovedbolker.
1: Input, kunnskap, inspirasjon
- Introduksjon til kunstig intelligens ved Morten Munthe, NMBU og UiB
- Hvordan kan KI brukes til å styrke undervisning, læring og vurdering? Presentasjon av forskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold ved prof. Irina Engeness.
- Dagens vurderingspraksis i mat- og helsefaget. Presentasjon ved førstelektor Susanne Moen Ouff, Universitetet i Sørøst-Norge.
- Bruk av KI i mat og helse. Presentasjon av praktiske eksempler fra skolen, ved Kasper Sebastian Dahlsrud Brustad, mat- og helselærer Kolbotn skole.
Lunsj komponert ved hjelp av KI.
Du kan også delta digitalt på del 1 og komme til del 2 (fysisk oppmøte) etter lunsj, kl. 12:45.
2: Arbeidsverksteder
- Testing av spesialutviklet KI-chatbot for mat og helse. Hvordan bruke denne i undervisningen og opp mot vurdering? Her kan du selv teste verktøyet og bidra til både videreutvikling og tilpasninger.
- Testing og drøfting av hvordan KI-verktøy kan brukes i undervisningen, som for eksempel hvordan oppgaver kan utformes for å imøtekomme elevenes bruk av KI. Et stort felt med rom for mye kreativitet!
- Testing og drøfting av hvordan KI-verktøy kan brukes til vurderingsarbeid, som for eksempel analyse av praktiske prøver (rubikkvurdering). Hvordan kan KI være til hjelp i vurderingsarbeidet vårt?
- Oppsummering og felles drøfting av bruk av KI i mat og helse.
Stikkord om arbeidet:
- KI som analyseverktøy for automatisert og tilpasset tilbakemelding på oppgaver.
- KI for tilpasset opplæring.
- KI for analyse av elevers praktiske arbeid.
- KI for spørsmålsgenerering til quizer, formative vurderinger, flervalgsprøver m.m. og eventuell retting av disse.
- KI for idemyldring i tidlige faser av oppgaver, for eksempel i et gruppearbeid for å lage et bærekraftig måltid.
- KI som planleggingsverktøy for å koble skolehage og mat og helse sammen; for eksempel lage en dyrkeplan med arbeidsoppgaver for å ha ingredienser til menyer man skal lage om høsten.
- KI til læreplanarbeid
- KI, kritisk tenkning og kildekritikk
- KI, etikk og personvern