BUS211F Bærekraftsrapportering - Nettversjon

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Stig Aleksander Aune

Campus / nettbasert:Nettbasert

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Vi har en lang historie for rapportering av økonomiske og finansielle data, helt tilbake til da Luca Pacioli utviklet metodikken med dobbelt bokholderi i 1494. Felles standarder for regnskapsrapporteringen i dag gjør det relativt enkelt å sammenligne finansregnskapet til en virksomhet med en annen.

Finansregnskapet rapporterer imidlertid i hovedsak på internalitetene, altså det som finnes inne i virksomhetene som lønninger, varekostnad, husleie osv. Det sier lite om hvordan virksomheten samhandler med sine omgivelser - eksternalitetene. Dette bidrar til at mange virksomheter i dag tar beslutninger på bare en del av bildet, og da vinner som regel det kortsiktige perspektivet.

Ingen virksomheter operer isolert, tvert imot påvirker de både klima, natur og sosiale forhold, og virksomhetens egen evne til langsiktig inntjening blir også negativt påvirket av endringer i klima, natur og sosiale forhold.

For at interessenter skal være i stand til å ta gode og langsiktige beslutninger, er det derfor viktig at rapporteringen viser hele bildet av virksomheten, både internaliteter og eksternaliteter.

Milton Friedmans doktrine fra 1970, at «The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits" står for fall. I takt med den økte bevisstheten hos konsumentene om klimaendringene og behovet for en justert kurs, så øker forventningene til at næringslivet og næringslivsledere viser et større samfunnsansvar som en naturlig del av virksomhetsstyringen.

Investorer etterspør i dag informasjon om bærekraft for å vurdere ulike risikofaktorer som negativ påvirkning på miljøet, omdømme og finansiell risiko. Dette omfatter samarbeidspartneres, leverandørers og kunders påvirkning gjennom hele verdikjeden. Bedrifter som kan dokumentere grønn næringsutvikling med gode bærekraftsrapporter vil få en konkurransefordel. En sunn økonomi og gode bærekraftsrapporter bidrar dessuten til positivt omdømme og bygging av sterkere kunderelasjoner, de blir mer attraktive i kampen om de beste hodene, tiltrekker seg lettere riktig priset kapital og vil enklere tilfredsstille stadig strengere krav og regler.

Dette lærer du

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • Inngående kunnskap om hvorfor det grønne skiftet er på dagsorden og hvilke muligheter det kan gi for næringslivet
  • God forståelse av begrepet integrert rapportering
  • Innsikt i utviklingen av lover og reguleringer
  • Kjennskap til de viktigste internasjonale rapporteringsstandardene, regelverket og rapporteringskravene knyttet til bærekraft og ESG
  • Innsikt i hvordan bærekraftsrapportering bidrar i utviklingen av virksomhetens strategi
  • Inngående kunnskap om Corporate Sustainability Reporting Directive
  • Forståelse for hvordan bærekraftsrapportering kan bidra til innovasjon og utviklingen av virksomhetens strategi

Ferdigheter:

Etter fullført emne er studenten i stand til å:

  • Strukturere en prosess for å anvende bærekraftsrapportering som en del av strategiimplementeringen i en organisasjon
  • Gjennomføre en hensiktsmessig rapportering av bærekraftsdata i henhold til gjeldene lovgivning og EU direktiver
  • Kunne bruke integrert rapportering i praksis
  • Kunne bruke European Sustainability Reporting Standard i praksis
  • Nettbasert undervisning.
  • Canvas
  • Tre timers skriftlig hjemmeeksamen. Denne teller 100 % av karakteren.

  • Ekstern sensor kvalitetssikrer pensum, eksamensoppgaver og prinsipper for evaluering og besvarelser.
  • BUS211F Bærekraftsrapportering - Nettversjon undervises i vårparallellen med digitale forelesninger. I høstparallellen undervises emnet Bærekraftsrapportering med forelesninger på campus med emnekoden BUS211.
  • Emnet overlapper 5 studiepoeng med BUS211.
  • Generell studiekompetanse (GSK)