ZOOL300 Insektøkologi og -forskning

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Emneansvarlig:Lisa Fagerli Lunde

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk, norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Strukturert undervisning: ca. 50 timer. Litteratursøk, forberedelse til fremlegging, utforming av forskningssøknad og evaluering av andres søknader: 200 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet har som hovedmål å gi studentene innsikt i viktige og aktuelle temaer om insekters økologi sett i en global sammenheng. Viktige temaer er insektmangfold, -interaksjoner, - atferd, -evolusjon og hvordan menneskeskapte drivere påvirker insekter, for eksempel gjennom nedgang i insektpopulasjoner. I kurset vil studentene lære metoder som brukes i vitenskapelig forskning: finne og sammenfatte relevant vitenskapelig litteratur, identifisere kunnskapsmangler, holde presentasjoner og skrive en forskningssøknad innen insektøkologi.

Dette lærer du

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap: Studenten har inngående kunnskap i viktige og aktuelle temaer om insekters økologi med fokus på insektnedgang, -interaksjoner, -atferd og menneskelig innvirkning på insektøkologi. Studentene vil lære å vurdere og undersøke vitenskapelig bevis, årsaker, kunnskapsmangler og fremtidige forskningsutsikter. Dette vil bidra til deres utdanning om bærekraftig bruk av økosystemer.

Ferdigheter: Studenten kan finne og velge ut relevant vitenskapelig litteratur innen et oppgitt emne i insektøkologi. Studenten kan forholde seg kritisk til tilgjengelig kunnskap innen disiplinen og være i stand til å oppsummere og presentere oppdatert kunnskapsstatus i et oppgitt emne. Studenten kan finne kunnskapsbehov og skrive en forenklet forskningssøknad innen insektøkologi. Studentene kan vurdere og diskutere vitenskapelige prosjektsøknader.

Generell kompetanse: Studenten kan finne, vurdere og sammenfatte vitenskapelig litteratur, identifisere mangler i kunnskapen og argumentere for hvordan disse kan styrkes. Studentene vil få erfaring med å jobbe i grupper, konstruktive diskusjoner om vitenskapelig litteratur og hvordan forskningssøknader skrives og vurderes.

  • Undervisningen er todelt. Del 1 er basert på at studentene selv skal tilegne seg aktuell og relevant kunnskap innen ulike temaer i insektøkologi og presentere muntlige sammendrag for andre studenter. Dette arbeidet er basert på studentaktive læringsformer som arbeid i små grupper. Del 2 er basert på at studenter skal finne et kunnskapsbehov innenfor et tema i insektøkologi og skrive en enkel forskningssøknad som vil dekke dette kunnskapsbehovet. Studentene vil også vurdere hverandres søknader og være med på et rådsmøte for å kåre den beste forskningssøknaden. I løpet av kurset vil lærerne ha korte forelesninger, veilede, samt gi tilbakemeldinger på utvelgelse av litteratur, presentasjoner, forskningssøknader og vurdering av andres søknader.
  • Kandidatenes læring kan støttes gjennom faglig veiledning i lærers kontortid.
  • Vitenskapelig litteratur (engelskspråklig).
  • ECOL200.
  • Mappevurdering:

    Litteratursøk og sammenfatninger av tematiske spørsmål teller 40% av mappevurderingen og individuelt skrevet prosjektsøknad og vurdering av andres søknader teller 60% av mappevurderingen. Begge deler må være bestått.



    Mappevurdering Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Intern og ekstern sensor benyttes for kvalitetssikring i emnet.
  • Studentene må delta på minst 80% av den strukturerte undervisningstiden
  • 2+4 timer pr uke i ca. 10 uker
  • Realfag