ZOOL300 Insektøkologi og -forskning
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning
Emneansvarlig:Lisa Fagerli Lunde
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Strukturert undervisning: ca. 50 timer. Litteratursøk, forberedelse til fremlegging, utforming av forskningssøknad og evaluering av andres søknader: 200 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Dette lærer du
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:
Kunnskap: Studenten har inngående kunnskap i viktige og aktuelle temaer om insekters økologi med fokus på insektnedgang, -interaksjoner, -atferd og menneskelig innvirkning på insektøkologi. Studentene vil lære å vurdere og undersøke vitenskapelig bevis, årsaker, kunnskapsmangler og fremtidige forskningsutsikter. Dette vil bidra til deres utdanning om bærekraftig bruk av økosystemer.
Ferdigheter: Studenten kan finne og velge ut relevant vitenskapelig litteratur innen et oppgitt emne i insektøkologi. Studenten kan forholde seg kritisk til tilgjengelig kunnskap innen disiplinen og være i stand til å oppsummere og presentere oppdatert kunnskapsstatus i et oppgitt emne. Studenten kan finne kunnskapsbehov og skrive en forenklet forskningssøknad innen insektøkologi. Studentene kan vurdere og diskutere vitenskapelige prosjektsøknader.
Generell kompetanse: Studenten kan finne, vurdere og sammenfatte vitenskapelig litteratur, identifisere mangler i kunnskapen og argumentere for hvordan disse kan styrkes. Studentene vil få erfaring med å jobbe i grupper, konstruktive diskusjoner om vitenskapelig litteratur og hvordan forskningssøknader skrives og vurderes.
- Undervisningen er todelt. Del 1 er basert på at studentene selv skal tilegne seg aktuell og relevant kunnskap innen ulike temaer i insektøkologi og presentere muntlige sammendrag for andre studenter. Dette arbeidet er basert på studentaktive læringsformer som arbeid i små grupper. Del 2 er basert på at studenter skal finne et kunnskapsbehov innenfor et tema i insektøkologi og skrive en enkel forskningssøknad som vil dekke dette kunnskapsbehovet. Studentene vil også vurdere hverandres søknader og være med på et rådsmøte for å kåre den beste forskningssøknaden. I løpet av kurset vil lærerne ha korte forelesninger, veilede, samt gi tilbakemeldinger på utvelgelse av litteratur, presentasjoner, forskningssøknader og vurdering av andres søknader.
- Kandidatenes læring kan støttes gjennom faglig veiledning i lærers kontortid.
- Vitenskapelig litteratur (engelskspråklig).
- ECOL200.
- ZOOL240
Mappevurdering:
Litteratursøk og sammenfatninger av tematiske spørsmål teller 40% av mappevurderingen og individuelt skrevet prosjektsøknad og vurdering av andres søknader teller 60% av mappevurderingen. Begge deler må være bestått.
Mappevurdering Karakterregel: Bokstavkarakterer- Intern og ekstern sensor benyttes for kvalitetssikring i emnet.
- Studentene må delta på minst 80% av den strukturerte undervisningstiden
- 2+4 timer pr uke i ca. 10 uker
- Realfag