VU-PPMD240 Videreutdanning i matematikk 2 - Problemløsing, tallteori og matematikkdidaktikk

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Stine Marie Fykse Haraldsen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:35

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Deltakelse på fysiske samlinger: 90 timer. Nettforelesninger ca. 3 timer per uke i ca. 19 uker: ca. 60 timer. Eget arbeid med oppgaveregning, innleveringsoppgaver, etc: 225 timer. Totalt ca. 375 timer. Om lag 21 timer per uke.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen, og har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

  • Tallteori: Matematisk induksjon, divisjon og delbarhet, største felles divisor og minste felles multiplum, Euklids algoritme, primtall, Erastothenes' sil, diofantiske likninger, kongruensregning, lineære kongruenser, Fermats lille teorem, gruppeteori, anvendelser inkludert RSA-kryptering. Programmering av utvalgte temaer.
  • Problemløsing: Innføring i problemløsing, Problemløsingstaktikker som bruk av symmetri, ekstremalprinsippet, Dirichlets boksprinsipp, og invarianter. Utvalgte temaer blant grafteori, komplekse tall og genererende funksjoner.
  • Matematikkdidaktikk: Gjennomgang og utforsking av matematikkfagets varierte tenke- og arbeidsmåter, med utgangspunkt i læreplaner, kompetansemål og prinsipper for god matematikkundervisning. Planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring. Ett arbeidskrav i emnet vil kreve kunnskapsdeling i eget kollegium.

Tilpasset opplæring vil være integrert i det matematiske og matematikkdidaktiske innholdet i emnet.

Dette lærer du

Kunnskap:

  • Du kjenner til grunnbegreper og setninger fra den matematiske teorien, og bruksområder for disse.
  • Du har kunnskap om matematikkdidaktiske prinsipper og teorier som sammen gir et variert repertoar av læringsstrategier samt arbeids- og vurderingsmetoder i matematikkfaget.
  • Du har kunnskap om læreplaner og kompetansemål i matematikk rettet mot trinn 8-13.
  • Du har kunnskap om faglige og motivasjonsmessige utfordringer for elever, og hvordan undervisning i matematikk kan tilrettelegges for ulike elever.
  • Du har kunnskap om hvordan IKT og digitale verktøy kan brukes i planlegging, gjennomføring og vurderinger i matematikk.

Ferdigheter:

  • Du kan anvende gjennomgått teori til å løse problemer innenfor tallteori.
  • Du kan bruke gjennomgåtte problemløsingsteknikker for å utforske og løse ulike problemer.
  • Du kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og skolens styringsdokumenter.
  • Du kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser.
  • Du kan bruke varierte arbeidsmetoder, tilpasse opplæringen, samt skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø.
  • Du kan ta i bruk vurderingsformer som bidrar til å fremme læring i faget.
  • Du kan anvende IKT for å fremme god læring og vurderingspraksis i matematikk.

Generell kompetanse:

  • Du kan, med hjelp av kunnskap fra andre deler av matematikken, bedømme gyldigheten av matematiske formuleringer av problemer og løsninger på disse.
  • Du kan med stor grad av selvstendighet reflektere over egen undervisningspraksis i matematikk, videreutvikle egen matematikkdidaktisk kompetanse gjennom faglitteratur, forskning og erfaring, og bidra til både kollegers og skolens utvikling.
  • Du kan formidle matematikkdidaktiske problemstillinger, muntlig og skriftlig.
  • Du kan orientere deg i, og forholde deg kritisk til, faglitteratur.
  • Læringsaktiviteter

    Enveis forelesninger på nett og toveis nettøvinger. 3 samlinger à 5 dager i løpet av semesteret på campus i Ås. Mellom samlingene er det i tillegg et tilbud med regneøvinger. Matematikkdidaktiske prinsipper gjennomgås på samlinger. Mellom samlingene skal studentene bruke prinsippene i praksis og reflektere over dette.

    I løpet av semesteret vil det være obligatoriske innleveringer i matematikk og matematikkdidaktikk.

  • Læringsstøtte
    Foruten de fysiske samlingene og nettsamlingene blir informasjon og fagstoff samlet i Canvas. Canvas eller annet nettforum brukes som kommunikasjonsplattform mellom student og faglærere. Det blir også satt opp øvinger med hjelpelærer tilstede.
  • Pensum
    Pensumlitteratur, hjelpelitteratur, m.m. oppgis på kursets Canvasside ved kursstart.
  • Forutsatte forkunnskaper
    • Matematikk R1 eller tilsvarende (for eksempel 2MX eller 2MN).
    • 30 studiepoeng i matematikk og/eller matematikkdidaktikk, eller tilsvarende
    • Godkjent lærerutdanning.
  • Anbefalte forkunnskaper

    • Videreutdanning i matematikk 1: VU-PPMD110 + VU-PPMD130

    • Videreutdanning i matematikk 2 høst: VU-PPMD230

  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Kurset har en samlet vurdering som består av to deler som vektes likt: Kurset har én skriftlig delprøve (3,5 timer) i tallteori. I tillegg skal studentene levere en skriftlig (semester)oppgave i matematikkdidaktikk.

    I problemløsingsdelen av kurset så blir det obligatorisk arbeid som må godkjennes for å få karakter i emnet. Vurderingen i tallteori og semesteroppgaven vektes likt i karaktersetting og utgjør samlet hele karakteren for emnet.



    Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: B2 Utdelt kalkulator, spesifiserte andre hjelpemidler Semesteroppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Sensorordning
    Ekstern sensor deltar sammen med intern sensor ved utformingen av eksamensoppgavene og sensorveiledningen. Ekstern sensor kontrollerer intern sensors vurdering av et tilfeldig utvalg kandidater som en kalibrering med visse mellomrom i henhold til faktultetets retningslinjer for sensur.
  • Obligatorisk aktivitet

    De fysiske samlingene på campus i Ås er obligatoriske og det kreves 80% oppmøte.

    Det blir jevnlig innleveringsoppgaver i matematikk der et gitt antall må bestås for å få karakter i emnet.

    Det blir også gitt obligatoriske oppgaver i matematikkdidaktikk.

  • Undervisningstider
    Fysiske samlinger i Ås 15 dager, totalt 90 timer. Forelesninger på nett 19 uker ca. 3 timer, totalt ca. 60 timer. Til sammen ca. 150 timer.
  • Fortrinnsrett
    Lærere tatt opp under Kompetanse for kvalitet videreutdanning i matematikk i regi av Utdanningsdirektoratet.
  • Overlapp

    5 studiepoeng mot VU-PPMD120.

    5 studiepoeng mot VU-PPMD220B.

  • Opptakskrav
    Realfag