VU-PPMD230 Videreutdanning i matematikk 2 - Lineær algebra og matematikkdidaktikk
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Marte Bråtalien
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:35
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:Deltakelse på fysiske samlinger: 90 timer. Nettforelesninger ca 3 timer per uke i 13 uker: 40 timer. Eget arbeid med oppgaveregning, innleveringsoppgaver, etc: 245 timer. Til sammen 375 timer, om lag 21 timer per uke.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen og har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
- Lineær algebra: Lineære likningssystemer, Gauss-eliminasjon, inverse matriser, determinanter, basiser, egenverdier og egenvektorer, vektorrom og underrom, lineære transformasjoner, skifte av basis, indreprodukter og indreproduktrom, norm og lengde, ortogonalitet, minste kvadraters problemer, ortogonale projeksjoner. Hvis tid: Utvalgte temaer blant kvadratiske former, singulærverdidekomposisjon, prinsipalkomponentanalyse, Tikhonov-regularisering.
- Matematikkdidaktikk: Gjennomgang og utforsking av matematikkfagets varierte tenke- og arbeidsmåter, med utgangspunkt i læreplaner, kompetansemål og prinsipper for god matematikkundervisning. Planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring, med utgangspunkt i matematikkdidaktiske prinsipper for god matematikkundervisning.
Tilpasset opplæring vil være integrert i det matematiske og matematikkdidaktiske innholdet i emnet.
Dette lærer du
Kunnskap
Studentene skal:
- kjenne til grunnbegreper og setninger fra teorien.
- kjenne til grunnleggende metodikk innen lineær algebra.
- ha kunnskap om matematikkdidaktiske prinsipper og teorier som sammen gir et variert repertoar av læringsstrategier samt arbeids- og vurderingsmetoder i matematikkfaget.
- ha kunnskap om læreplaner og kompetansemål i matematikk rettet mot trinn 8-13.
Ferdigheter
Studentene skal
- kjenne til grunnleggende metoder for løsning av likningssystemer, også numerisk.
- kunne bruke teorien til å løse problemer innen lineær algebra.
- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og skolens styringsdokumenter.
- kunne lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser.
- kunne bruke varierte arbeidsmetoder, tilpasse opplæringen, samt skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø.
- kunne ta i bruk vurderingsformer som bidrar til å fremme læring i faget.
Generell kompetanse
- Studentene skal kunne reflektere over egen undervisningspraksis i matematikk, videreutvikle egen matematikkdidaktisk kompetanse gjennom faglitteratur, forskning og erfaring, og bidra til både kollegers og skolens utvikling.
- Studentene skal kunne formidle matematikkdidaktiske problemstillinger, muntlig og skriftlig.
- Studentene skal kunne orientere seg i, og forholde seg kritisk til, faglitteratur.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav