VU-PPMD230 Videreutdanning i matematikk 2 - Lineær algebra og matematikkdidaktikk

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Marte Bråtalien

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:35

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:Deltakelse på fysiske samlinger: 90 timer. Nettforelesninger ca 3 timer per uke i 13 uker: 40 timer. Eget arbeid med oppgaveregning, innleveringsoppgaver, etc: 245 timer. Til sammen 375 timer, om lag 21 timer per uke.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen og har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

  • Lineær algebra: Lineære likningssystemer, Gauss-eliminasjon, inverse matriser, determinanter, basiser, egenverdier og egenvektorer, vektorrom og underrom, lineære transformasjoner, skifte av basis, indreprodukter og indreproduktrom, norm og lengde, ortogonalitet, minste kvadraters problemer, ortogonale projeksjoner. Hvis tid: Utvalgte temaer blant kvadratiske former, singulærverdidekomposisjon, prinsipalkomponentanalyse, Tikhonov-regularisering.
  • Matematikkdidaktikk: Gjennomgang og utforsking av matematikkfagets varierte tenke- og arbeidsmåter, med utgangspunkt i læreplaner, kompetansemål og prinsipper for god matematikkundervisning. Planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring, med utgangspunkt i matematikkdidaktiske prinsipper for god matematikkundervisning.

Tilpasset opplæring vil være integrert i det matematiske og matematikkdidaktiske innholdet i emnet.

Dette lærer du

Kunnskap

Studentene skal:

  • kjenne til grunnbegreper og setninger fra teorien.
  • kjenne til grunnleggende metodikk innen lineær algebra.
  • ha kunnskap om matematikkdidaktiske prinsipper og teorier som sammen gir et variert repertoar av læringsstrategier samt arbeids- og vurderingsmetoder i matematikkfaget.
  • ha kunnskap om læreplaner og kompetansemål i matematikk rettet mot trinn 8-13.

Ferdigheter

Studentene skal

  • kjenne til grunnleggende metoder for løsning av likningssystemer, også numerisk.
  • kunne bruke teorien til å løse problemer innen lineær algebra.
  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og skolens styringsdokumenter.
  • kunne lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser.
  • kunne bruke varierte arbeidsmetoder, tilpasse opplæringen, samt skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø.
  • kunne ta i bruk vurderingsformer som bidrar til å fremme læring i faget.

Generell kompetanse

  • Studentene skal kunne reflektere over egen undervisningspraksis i matematikk, videreutvikle egen matematikkdidaktisk kompetanse gjennom faglitteratur, forskning og erfaring, og bidra til både kollegers og skolens utvikling.
  • Studentene skal kunne formidle matematikkdidaktiske problemstillinger, muntlig og skriftlig.
  • Studentene skal kunne orientere seg i, og forholde seg kritisk til, faglitteratur.
  • Læringsaktiviteter

    Enveis forelesninger på nett og toveis nettøvinger. 3 samlinger à 5 dager i løpet av semesteret på campus i Ås. Mellom samlingene er det i tillegg et tilbud med regneøvinger. Matematikkdidaktiske prinsipper gjennomgås på samlinger. Mellom samlingene skal studentene bruke prinsippene i praksis og reflektere over dette.

    I løpet av semesteret vil det være obligatoriske innleveringer i matematikk og matematikkdidaktikk.

  • Læringsstøtte
    Foruten de fysiske samlingene og nettsamlingene blir informasjon og fagstoff samlet i Canvas. Canvas eller annet nettforum brukes som kommunikasjonsplattform mellom student og faglærere. Det blir også satt opp øvinger med hjelpelærer tilstede.
  • Pensum
    Pensumlitteratur, hjelpelitteratur, m.m. oppgis på kursets Canvasside ved kursstart.
  • Forutsatte forkunnskaper
    • Matematikk R1 eller tilsvarende (for eksempel 2MX eller 2MN).
    • Godkjent lærerutdanning.
  • Anbefalte forkunnskaper
    • VU-PPMD110 (videreutdanning i matematikk 1, høst) eller tilsvarende.
    • VU-PPMD130 (videreutdanning i matematikk 1, vår) eller tilsvarende.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Skriftlig avsluttende eksamen 3.5 timer. Karakterskala A-F.

    Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.



    En skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Sensorordning
    Ekstern sensor deltar sammen med intern sensor ved utformingen av eksamensoppgavene og sensorveiledningen. Ekstern sensor kontrollerer intern sensors vurdering av et tilfeldig utvalg kandidater som en kalibrering med visse mellomrom i henhold til fakultetets retningslinjer for sensur.
  • Obligatorisk aktivitet

    De fysiske samlingene på campus i Ås er obligatoriske og det kreves 80% oppmøte.

    Det blir jevnlig innleveringsoppgaver i matematikk der et gitt antall må bestås for å få karakter i emnet.

    I matematikkdidaktikk skal studentene sette teori ut i praksis mellom samlingene, og produsere refleksjonsnotater. Disse skal leveres inn og må være godkjent for å få karakter i emnet.

  • Undervisningstider
    Fysiske samlinger i Ås 15 dager, totalt 90 timer. Forelesninger på nett ca. 13 uker ca. 3 timer, totalt ca. 40 timer. Til sammen ca. 130 timer.
  • Fortrinnsrett
    Lærere tatt opp under Kompetanse for kvalitet videreutdanning i matematikk i regi av Utdanningsdirektoratet.
  • Overlapp

    5 studiepoeng mot MATH113.

    7 studiepoeng mot MATH280.

  • Opptakskrav
    Realfag