TMP310 Maskin- og kjøretøydynamikk
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Geir Taxth Terjesen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde: Forelesninger med hjemmearbeid, 100 timer. Obligatoriske innleveringer, 150 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen, .
Om dette emnet
Emnet blir gjennomført ved 4 timer forelesning og 2 øvingstimer pr. uke. Kjøretøy med forbrenningsmotor, hybriddrift, elbiler og annet roterende maskineri blir gjennomgått. Forelesningene omfatter blant annet bremseteori, styre- og hjulopphengsgeometri, drivkraftteori, motorteori, og miljøpåvirkninger på miljøet samt teori som omhandler interaksjon mellom motor og drivverk. I tillegg gis en innføring i ekvivalente massetreghetsmomenter, svingningsanalyse og grunnleggende sikkerhetsaspekter og trafikkulykkesetterforskning. Det benyttes også eksterne foredragsholdere fra kjøretøybransjen.
Dette lærer du
Etter gjennomføring av emnet skal studentene kunne dimensjonere drivverk, bremser, hjuloppheng, samt fjæring og dempingssystemer for enkle kjøretøy og maskiner. Studentene skal kjenne til de faktorene som påvirker kjøremotstand og effektbehov, og kunne velge motor og drivverksløsninger slik at krav til ønskede kjøreegenskaper, energiforbruk og miljø blir ivaretatt. Videre skal studentene kunne utføre enkle svingningsanalyser, foreslå egnede tiltak for å redusere svingningsproblematikk og ha fått en innføring i viktige forhold knyttet til maskin- og kjøretøyulykker og trafikkulykkesetterforskning.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Overlapp
Opptakskrav