THT271 Innføring i renseteknologi for vann og avløp

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Zakhar Maletskyi

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

For emner med 10 studiepoeng forventes det vanligvis rundt 250 arbeidstimer. Det betyr at i tillegg til strukturert undervisning forventes gruppe- og individuelt arbeid hver uke. Individuelt arbeid omfatter også pensum som foreslås i emneoversikten.

Forventet arbeidsmengde:

  • Individuelt arbeid med avsluttende prosjekt (skriving) og gruppearbeid med avsluttende prosjekt (diskusjoner) - 60%
  • Undervisning - 15%
  • Studieturer og rapporter - 3%
  • Annet arbeid: individuelle studier (lesing), prosjektpresentasjon, eksamen - 22%

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Emnet fokuserer på teknologi for vann- og avløpsrenseprosesser.

Studentene vil lære om prosesser og teknologier for utforming og oppgradering av vann- og avløpsrenseanlegg. Semesteroppgaven går ut på å designe oppgraderinger av vann- og avløpsrenseanlegg basert på to respektive casestudier.

Målet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å

  • begrunne valg av prosesser
  • foreslå teknologier for vann- og avløpsrensing samt design og oppgradering av renseanlegg.

Kunnskap om prosesser som brukes til vann- og avløpsrensing og evne til å foreslå respektive teknologier vil være grunnlaget for evaluering av studentenes prestasjoner i emnet.

Temaer dekket i kurset:

  • Introduksjon til vann- og avløpsbehandlingsteknologi
  • Fra vannkrise til en vannvis verden
  • Vannforsyning og avløpsforvaltning i Norge og Europa
  • Fysisk og kjemisk kvalitet på vann og egenskaper ved avløpsvann
  • Mikrobiologisk kvalitet på vann
  • Mikroforurensninger og fremvoksende utfordringer med vannkvalitet
  • Koagulering-flokkulering og kjemisk felling
  • Sedimentering
  • Dybdefiltrering
  • Mikro- og ultrafiltrering
  • Flotasjon
  • Adsorpsjon
  • Ionebytte
  • Omvendt osmose og nanofiltrering
  • Desinfeksjon
  • Konvensjonell og avansert oksidering
  • Biologisk behandling
  • Lufting og stripping
  • Fremvoksende prosesser
  • Prinsipper for kontroll og automatisering
  • Korrigering av aggressivitet og remineralisering
  • Håndtering av restprodukter og slambehandling
  • Fremtidige utfordringer og muligheter

Dette lærer du

Etter å ha fullført dette kurset vil studentene kjenne til:

  • global kontekst og status i vannsektoren
  • essensielle vannkvalitetsindikatorer og egenskaper ved avløpsvann
  • vanlige fysiske, kjemiske, fysisk-kjemiske og biologiske prosesser som brukes i vannsektoren
  • eksempler på vann- og avløpsrenseteknologier

og vil kunne

  • karakterisere råvannskvalitet og avløpsegenskaper og definere mål og standarder for behandlet vannkvalitet
  • utføre forstudier, inkludert prosessvalg og utvikling av designkriterier
  • foreslå ulike teknologiske utforminger for de valgte prosessene
  • Emnet gjennomføres synkront: Undervisningen foregår i sanntid med både studenter og underviser tilstede samtidig.

    Emnet består av forelesninger, selvstudium, ekskursjoner, oppsummerende forelesninger og workshops med digitale læringsspill og digitale samarbeidsverktøy.

  • Alle forelesere tilbyr individuelle konsultasjoner eller gruppekonsultasjoner personlig eller online etter avtale via e-post.

    Studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med spesielle behov kan søke om egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning og eksamen.

    For mer informasjon og kontaktinfo: https://www.nmbu.no/student/helseogtilrettelegging/tilrettelegging

  • 1. Combined on drinking water and wastewater: Mackenzie L. Davis. Water andWastewater Engineering: Design Principles and Practice, Second Edition (2020)

    2. Drinking water: Crittenden, J.C., Trussell, R.R., Hand, D.W., Howe, K.J., Tchobanoglous,G., 2012. MWH’s Water Treatment: Principles and Design: Third Edition, MWH’s WaterTreatment: Principles and Design: Third Edition. John Wiley and Sons (2012)

    3. Wastewater: Metcalf & Eddy, Tchobanoglous, G. et al., 2014. Wastewater engineering:treatment and resource recovery 5th ed., New York: McGraw-Hill Education (2014)Available at NMBU’s library

  • Et grunnkurs i kjemi eller vannkjemi, som for eksempel KJM100 Kjemi eller KJM220 Vannkjemi.
  • Samlet vurdering, basert på:

    • Semesteroppgaven (capstone project), som teller 60 %
    • Digital campus-basert skriftlig eksamen (3 timer) i eksamensperioden, som teller 40 %. Eksamen kan inkludere både flervalgsspørsmål og andre spørsmål. Hjelpemiddelkode B1 (utdelt kalkulator, ingen andre hjelpemidler).

    Karakterskala: A - F



    Semesteroppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: B1 Utdelt kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Ekstern sensor deltar sammen med intern sensor ved utformingen av eksamensoppgavene og sensorveiledningen. Ekstern sensor kontrollerer intern sensors vurdering av et tilfeldig utvalg kandidater som en kalibrering med visse mellomrom i henhold til fakultetets retningslinjer for sensur.
  • To ekskursjoner (tekniske ekskursjoner) og et capstone-prosjekt (semesteroppgave). Semesteroppgaven teller for den endelige karakteren.
  • Kurset er utarbeidet for masterkandidater i vann- og miljøteknikk, og andre relevante programmer (bla. miljøvitenskap, matvitenskap etc).
  • Den organiserte undervisningen inkluderer:

    • Forelesninger: Fire timer per uke
    • Øvingstimer/veiledningstimer: To timer per uke
    • Ekskursjoner: To halve dager
  • REALFAG