PPXP100 Innføring i profesjonsfag og praksis

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Siv Paus Brovold

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:35

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:300 timer inkludert 15 praksisdager med arbeidstid tilsvarende en lærer i full stilling.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Undervisning i augustblokk og januarblokk. Vurdering i augustblokk, høstparallell, januarblokk og vårparallell.

Om dette emnet

Emnet gir en innføring i fagdidaktisk og pedagogisk tenkning samt praksis gjennom en kombinasjon av undervisning i profesjonsfag og praksisopplæring i august- og januarblokk.

Hensikten med emnet er å gi studenten en begynnende innsikt i hva det vil si å være lærer. Viktige elementer i emnet er å delta i, observere og beskrive undervisning og elevers faglige og sosiale læring. Emnet tar for seg at det er ulike tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling og at bærekraftig utvikling henger tett sammen med demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring.

Dette lærer du

Læringsutbyttet er innenfor områdene pedagogikk, fagdidaktikk og praksis.

Kunnskap: Studenten

  • har grunnleggende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om planlegging, og gjennomføring av undervisning med utgangspunkt i læreplanverket og elevgruppa
  • har ulike perspektiv på utdanning for bærekraftig utdanning
  • har kunnskap om hvordan og hvorfor digitale verktøy kan benyttes i undervisning og reflektere over disse i et bærekraftsperspektiv

Ferdighet: Studenten

  • kan utøve grunnleggende klasseledelse
  • kan lage en enkel plan for undervisning

Generell kompetanse: Studenten

  • har læringsfremmende og relasjonsbyggende kommunikasjon med elever, lærere og medstudenter
  • kan reflektere over grunnleggende profesjonsetiske vurderinger
  • kan samarbeide i grupper og reflektere over gruppeprosessene
  • kan bruke emnelitteraturen og erfaringer fra praksis til å gjøre egne refleksjoner om læring, undervisning og utdanning for bærekraftig utvikling
  • Emnet kombinerer praksisopplæring i skole med undervisning på campus. Praksisopplæring er i gruppe og fortrinnsvis i ungdomsskole. Praksis er totalt 15 dager: 5 dager i august og 10 dager i januar. Praksisen i august fokuserer på observasjon av undervisning og det å ha god kommunikasjon med elever, lærere og medstudenter. Under praksisperioden i januar skal kommunikasjon og samhandling med elever og praksislærere videreutvikles. I januar skal praksisgruppa delta mer aktivt i undervisning og ha noe mer ansvar for å planlegge undervisning samt få noen erfaringer med å utøve klasseledelse.

    Undervisningen på campus vil vektlegge varierte arbeidsmåter og undervisningsmetoder, med vekt på samarbeid og gruppeprosesser. Refleksjon over praksis og teori er sentralt.

  • Studentene veiledes i obligatoriske aktiviteter og i praksisopplæring.
  • Oversikt over litteratur ligger i læringsplattformen Canvas ved emnets start.
  • Emnet består av to deler som vurderes hver for seg:

    Praksisopplæringen. Samlet vurdering som vurderes bestått/ikke bestått.

    Og en skriftlig individuell hjemmeeksamen.

    Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått



  • - Praksislærer og emneansvarlig vurderer praksisopplæringen.

    - Ekstern sensor kontrollerer og godkjenner oppgaver og vurderingskriterier.

    • 15 dager praksisopplæring
    • Minimum 80% deltakelse i undervisning på campus
    • Plan for praksis i august
    • Plan for praksis i januar
    • Rapport fra praksis i august
  • Emnet består av tre uker teorisamlinger. To uker samling i augustblokka og en ukesamling i januarblokka. I periodene mellom samlingene kan lærere og studenter bruke digitale flater for å skrive, informere, veilede, levere inn oppgaver og kommunisere med hverandre, samt ta kontakt med bibliotek og Skrivesenteret. Praksisopplæring i emnet består av 15 dager med gruppebasert veiledet praksis. 5 dager av praksisopplæringen gjennomføres i augustblokka, og 10 dager gjennomføres i januarblokka. Studentens praksisopplæring skal gjennomføres på en og samme praksisskole. I løpet av praksisperioden vil studentene få ett besøk av lærere fra NMBU.
  • 30 plasser er for 1. års studenter på lektorprogrammet. Øvrige plasser går til de studentene som er tatt opp til høyere årstrinn på lektorprogrammet.

    M-LUN

  • PPFD300 5 stp.

    PPPE300 5 stp.

  • Realfag