PPXP100 Innføring i profesjonsfag og praksis
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Siv Paus Brovold
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:35
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:300 timer inkludert 15 praksisdager med arbeidstid tilsvarende en lærer i full stilling.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Undervisning i augustblokk og januarblokk. Vurdering i augustblokk, høstparallell, januarblokk og vårparallell.
Om dette emnet
Emnet gir en innføring i fagdidaktisk og pedagogisk tenkning samt praksis gjennom en kombinasjon av undervisning i profesjonsfag og praksisopplæring i august- og januarblokk.
Hensikten med emnet er å gi studenten en begynnende innsikt i hva det vil si å være lærer. Viktige elementer i emnet er å delta i, observere og beskrive undervisning og elevers faglige og sosiale læring. Emnet tar for seg at det er ulike tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling og at bærekraftig utvikling henger tett sammen med demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring.
Dette lærer du
Læringsutbyttet er innenfor områdene pedagogikk, fagdidaktikk og praksis.
Kunnskap: Studenten
- har grunnleggende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om planlegging, og gjennomføring av undervisning med utgangspunkt i læreplanverket og elevgruppa
- har ulike perspektiv på utdanning for bærekraftig utdanning
- har kunnskap om hvordan og hvorfor digitale verktøy kan benyttes i undervisning og reflektere over disse i et bærekraftsperspektiv
Ferdighet: Studenten
- kan utøve grunnleggende klasseledelse
- kan lage en enkel plan for undervisning
Generell kompetanse: Studenten
- har læringsfremmende og relasjonsbyggende kommunikasjon med elever, lærere og medstudenter
- kan reflektere over grunnleggende profesjonsetiske vurderinger
- kan samarbeide i grupper og reflektere over gruppeprosessene
- kan bruke emnelitteraturen og erfaringer fra praksis til å gjøre egne refleksjoner om læring, undervisning og utdanning for bærekraftig utvikling
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav