PPRA302 Praksisopplæring
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Frekvens: Årlig. TIlbys første gang i studieår 2027-2028.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallellen
Om dette emnet
Emnet består av 40 dager (8 uker) praksisopplæring, fortrinnsvis i videregående skole. Dette emnet bygger videre på studentens tidligere praksisopplæring og skal gjøre studenten klar til å ta selvstendig ansvar for opplæring av elever i fag. Opplæringen i praksis er veiledet og skal være i studentens fag. Praksis skal gi studenten innsikt i en lærers arbeidsdag og skolens virksomhet og dermed sikre god overgang til yrket. I denne praksisperioden er det vekt på at studenten tar et selvstendig ansvar og medansvar sammen med eventuell medstudent ved parpraksis.
Dette lærer du
Kunnskap: Studenten
- har solid erfaringsbasert kunnskap om planlegging og gjennomføring av undervisning
- har solid erfaringsbasert kunnskap om elevers læringsprosesser og variert vurdering av læringsprosesser
- har kunnskap om hvordan opplæring kan yrkesrettes
- har god innsikt i lærerens rolle og funksjoner, rettigheter og plikter og skolen som organisasjon
Ferdighet: Studenten
- kan anvende profesjonsfaglig litteratur i planlegging av og refleksjon over undervisning
- kan tilrettelegge for og reflektere over elevenes dannings- og læreprosesser
- kan på selvstendig grunnlag planlegge undervisningsforløp og lede klasser og læringsprosesser i henhold til lov- og planverk
- kan variere og begrunne valg av undervisnings- og vurderingsmetoder samt læremidler og læringsressurser
- kan bruke digitale verktøy og ressurser faglig og administrativt
- kan inngå i samarbeid med kolleger/ledelse for å legge til rette for elever med særskilte behov
Generell kompetanse: Studenten
- kan gjøre selvstendige profesjonsetiske vurderinger
- kan bidra til gode relasjoner mellom elever og mellom elever og lærer, samt legge til rette for elevmedvirkning
- kan reflektere over og vurdere innholdet i opplæring og elevenes læring i lys av skolens målsetning og planverk
- kan ta ansvar for å reflektere over egen utvikling som lærer og delta profesjonelt i samarbeid og utviklingsarbeid i skolen
- kan reflektere over lærerrollen i et skole- og samfunnsperspektiv
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Fortrinnsrett