PPRA302 Praksisopplæring

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Frekvens:

Årlig.

TIlbys første gang i studieår 2027-2028.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallellen

Om dette emnet

Emnet består av 40 dager (8 uker) praksisopplæring, fortrinnsvis i videregående skole. Dette emnet bygger videre på studentens tidligere praksisopplæring og skal gjøre studenten klar til å ta selvstendig ansvar for opplæring av elever i fag. Opplæringen i praksis er veiledet og skal være i studentens fag. Praksis skal gi studenten innsikt i en lærers arbeidsdag og skolens virksomhet og dermed sikre god overgang til yrket. I denne praksisperioden er det vekt på at studenten tar et selvstendig ansvar og medansvar sammen med eventuell medstudent ved parpraksis.

Dette lærer du

Kunnskap: Studenten

  • har solid erfaringsbasert kunnskap om planlegging og gjennomføring av undervisning
  • har solid erfaringsbasert kunnskap om elevers læringsprosesser og variert vurdering av læringsprosesser
  • har kunnskap om hvordan opplæring kan yrkesrettes
  • har god innsikt i lærerens rolle og funksjoner, rettigheter og plikter og skolen som organisasjon

Ferdighet: Studenten

  • kan anvende profesjonsfaglig litteratur i planlegging av og refleksjon over undervisning
  • kan tilrettelegge for og reflektere over elevenes dannings- og læreprosesser
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge undervisningsforløp og lede klasser og læringsprosesser i henhold til lov- og planverk
  • kan variere og begrunne valg av undervisnings- og vurderingsmetoder samt læremidler og læringsressurser
  • kan bruke digitale verktøy og ressurser faglig og administrativt
  • kan inngå i samarbeid med kolleger/ledelse for å legge til rette for elever med særskilte behov

Generell kompetanse: Studenten

  • kan gjøre selvstendige profesjonsetiske vurderinger
  • kan bidra til gode relasjoner mellom elever og mellom elever og lærer, samt legge til rette for elevmedvirkning
  • kan reflektere over og vurdere innholdet i opplæring og elevenes læring i lys av skolens målsetning og planverk
  • kan ta ansvar for å reflektere over egen utvikling som lærer og delta profesjonelt i samarbeid og utviklingsarbeid i skolen
  • kan reflektere over lærerrollen i et skole- og samfunnsperspektiv
  • Læringsaktiviteter
    Førti - 40 - dager (8 uker) praksisopplæring som gjennomføres individuelt eller i par. Emnet innebærer planlegging og gjennomføring av undervisning og det å reflektere over undervisning og relaterte spørsmål i samspill med medstudenter og/eller praksislærer.
  • Læringsstøtte
    Det gis veiledning av praksislærer.
  • Pensum
    -
  • Forutsatte forkunnskaper
    PPXP100, PPFD201, PPPE201 og PPXP301.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Praksislærere/praksisskole har hovedansvaret for vurderingene av praksisopplæringen, mens Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap står for den avsluttende vurderingen.

    Vurderingsutrykk: Bestått/Ikke bestått.



    Praksisvurdering Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Obligatorisk aktivitet
    • Gjennomføring av 40 dager praksisopplæring
    • Plan for praksis
  • Merknader
    Første gang emnet går er i studieåret 2027/28.
  • Fortrinnsrett
    M-LUN