PPRA201 Praksisopplæring i 3. studieår LUR
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Nina Elisabeth Arnesen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:35
Frekvens:Årlig. Gis siste gang våren 2026/2027.
Forventet arbeidsmengde:15 dager. Tilsvarende en lærers arbeidsplan utgjør dette i størrelsesorden 150 arbeidstimer, som inkluderer undervisning, forberedelse, vurderingsarbeid, møte- og samarbeidstid samt tid til faglig utviklingsarbeid. Arbeidstiden tilsvarer en lærers arbeidstid i full stilling.
Undervisnings- og vurderingsperiode: Emnet starter i augustblokk. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokk, høstparallell, januarblokk, vårparallell og juniblokk. Se detaljplan for emnet i Canvas.
Om dette emnet
Emnet består av 15 dager veiledet praksisopplæring i skolen eller annen undervisningsinstitusjon. Studentene deltar i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningen i samarbeid med praksislærere og medstudenter. Inkludert i emnet er inntil 2 dager for- og etterarbeid på campus.
All praksisopplæring skal skje i autentiske yrkessituasjoner med elever/studenter. Praksisopplæringen skal knyttes til fag studenten vil få undervisningskompetanse i.
All undervisning i praksisopplæringen skal planlegges og veiledes.
Dette lærer du
Studentene skal ha læringsutbytte innen fagområdene pedagogikk og fagdidaktikk, både teoretisk og praktisk.
Kunnskap
- har kunnskap om hvordan en legger til rette for tilpasset opplæring i undervisningsfaget med basis i læreplaner og didaktisk relasjonstenkning.
- har et variert repertoar av undervisningsstrategier i faget, og bruker varierte arbeidsmåter og læremidler i faget for å legge til rette for elevenes læreprosesser
- Ha erfaringsbasert kunnskap om elevers læring i faget
Ferdigheter
- Kan anvende, begrunne og variere et utvalg av undervisningsformer
- justere læringsaktiviteter ved behov og legge til rette for elevmedvirkning
Generell kompetanse
- Kan reflektere over egen og andres praksis
- Kan reflektere over innholdet i opplæringen og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner og teori
- Kan videreutvikle sin kompetanse gjennom didaktisk- og pedagogisk faglitteratur.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett