PPFO100 Personlig utvikling

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Knut Omholt

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:20

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:Totalt 125 timer. 48 timer strukturert undervisning. 77 timer egeninnsats til selvstudium, arbeid med øvelser og skriving av essay/oppgave.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning og vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet skal fremme deltakernes personlige utvikling. Vi vil ta utgangspunkt i temaer som er relevante for livet som student og videre inn i yrke, slike som å ta viktige valg, søke etter identitet og selvbilde, utvikle relasjoner til andre mennesker og til de fysiske omgivelsene, og finne sammenheng i tilværelsen. Spørsmålene vi tar opp, vil vi belyse med teorier og begreper fra faglitteraturen og med motiver fra kunsten. Hensikten er at deltakerne skal kunne påvirke faktorer som har betydning for deres psykiske tilstand og personlige vekst. En viktig kompetanse å ha, er å kunne holde seg i sitt senter når en blir utsatt for stress. Vi vil arbeide med øvelser basert på bevegelse, meditasjon, fokusering, visuelle uttrykk, indre dialog og skriving, for å bearbeide opplevelser. På det viset skal emnet også bidra til kompetanse i å kunne stå stødig i møte med andre mennesker i utfordrende psykiske situasjoner, for eksempel i rollen som mentor, veileder, kollega eller i andre roller der en skal bistå mennesker.

Dette lærer du

Kunnskap

Kandidaten

- kjenner til og kan beskrive sentrale teorier og perspektiver på faktorer som kan bidra til personlig utvikling

Ferdigheter

Kandidaten

- kan reflektere over hvilke krefter som gjør seg gjeldende i situasjoner hvor en må treffe et viktig valg

- kan reflektere over faktorer som påvirker ens identitet og selvbilde og ens relasjoner til andre menneskrer og til de fysiske omgivelsene

- kan finne kilder som kan sette ens situasjon og liv inn i en større sammenheng

- kan anvende metoder til å holde seg i sitt senter i situasjoner som er psykisk utfordrende.

Generell kompetanse

Kandidaten

- kan ta imot og romme andre menneskers deling av erfaringer og selv dele egne livserfaringer

- kan ta initiativ til å kommunisere med andre om forhold som kan virke inn på viktige valg i livet

- kan finne måter til videre personlig utvikling.

  • Forelesninger om sentrale teorier og perspektiver på hva personlig utvikling er og hva som kan danne grunnlag for den, med samtaler og gruppearbeid. Øvelser i bevisstgjøring av ens psykiske tilstand og utvikling gjennom sansning av kroppen, meditasjon, fokusering, visuelle uttrykk, indre dialoger og skriving.
  • Det vil bli gitt veiledning i skriving av essayet som danner vurderingsgrunnlaget i emnet.
  • Liste over litteratur deles ut ved starten av emnet.
  • Ingen.
  • Individuell skriftlig oppgave i form av et essay om ens utvikling gjennom emnet - Bestått/Ikke bestått.

    For å kunne levere eksamensoppgave må studenten ha vært til stede 80% av undervisningstiden.



    Skriftlig oppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Ekstern sensor godkjenner vurderingsopplegget og deltar i sensureringen av alle oppgavene.
  • Deltakelse i 80% av undervisningen. Hvis en deltaker har større fravær enn 20% kan hen ikke levere eksamensoppgave.
  • 20 timer forelesning med samtaler og gruppearbeid. 28 timer øvelser. Totalt 48 timer.
  • Interesserte sender motivasjonsbrev til emneansvarlig innen 5. september. Motivasjonsbrevet kan ha omfang 250-300 ord og si noe om hvorfor en ønsker å ta emnet, hva det kan bidra med i ens utvikling, gjerne også noen ord om hvordan en tenker å bruke kompetansen en får videre. Foruten navn - oppgi alder, studieretning og årstrinn. Hvis flere melder seg enn det som er maksimalt antall, blir det valgt ut deltakere etter kriterier som fastsettes.
  • GSK