MINA400 Forskerutdanning på tvers av fagdisipliner
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning
Emneansvarlig:Rani Lill Anjum
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Frekvens:Kontinuerlig
Forventet arbeidsmengde:125 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet går jevnlig gjennom året og har ingen formell start- eller sluttdato. Poeng gis når arbeidsmengden er innfridd og godkjent.
Om dette emnet
Dette lærer du
Kunnskap: Kandidaten kjenner til ikke-empiriske aspekter ved vitenskap og hvordan de påvirker forskning. De er kjent med noen barrierer for tverrfaglig kommunikasjon og samarbeid. De vet om ulike etiske dilemmaer og fallgruver som de kan møte som forsker. Kandidaten kjenner til nasjonale og internasjonale retningslinjer for forskningsetikk og vet hvor man kan finne ytterligere støtte og ressurser.
Ferdigheter: Kandidaten har lært å gjenkjenne og reflektere over dilemmaer som de kan møte i forhold til ulike interesser og prioriteringer innen forskning. De er i stand til å gjenkjenne forskningsetiske aspekter og utfordringer i egen forskning, og de vet hvordan de kan oppsøke ressurser og finne støtte for å håndtere disse i henhold til nasjonale og internasjonale normer og retningslinjer. De har en dypere forståelse av rasjonaliteten bak ulike forskningstradisjoner og de kan gjenkjenne noen av sine egne disiplinære grunnantagelser. Kandidaten kan selvstendig og kritisk reflektere over grunnlaget for egen forskningstradisjon og praksis, inkludert metodiske valg og etiske problemstillinger, og formidle disse til et tverrfaglig publikum.
Generisk kompetanse: Kandidaten kan utføre forskningen sin med et avansert nivå av etisk bevissthet og kritisk refleksjon omkring de grunnleggende, ikke-empiriske aspektene ved vitenskap. De kan delta i respektfull og gjennomsiktig tverrfaglig kommunikasjon og samarbeid. Kandidaten kan presentere og reflektere over de ulike etiske dimensjonene ved egen forskning i prosjektsøknader. Kandidatene er bedre rustet til å anerkjenne og vurdere forskningsetiske spørsmål, sitte i etiske komiteer og generelt bidra til en god akademisk kultur i institusjonen.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Overlapp