LAA233 Prosjektledelse og gjennomføring
Studiepoeng:7.5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Tone Lindheim
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:40
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Totalt 187,5 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter og avsluttes i høstparallellen
Om dette emnet
Gjennom forelesninger, rollespill, gruppearbeid, individuelle oppgaver og ikke minst en praksisuke ute i arbeidslivet tar kurset opp hvilke roller landskapsingeniører og landskapsarkitekter har i ulike prosjekterings- og byggeprosjekter. Hvordan styre prosjektene i bærekraftig retning? Forholdet byggherre, entreprenør og rådgiverrollen blir belyst. Hvilket ansvar og forpliktelser følger de ulike rollene? Hvilke faser er prosjekterings- og byggeprosjekt delt opp i ? Hvilket regelverk gjelder? Hvordan løses konflikter?
Dette lærer du
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten ha tilegnet seg:
- kunnskap om roller og oppgaver i prosjekterings- og byggeprosjekter.
- kjennskap til ulike kontraherings- og kontraktsformer gjennom øvinger i tilbudsskriving.
- kjennskap til tidsplanlegging i prosjekter gjennom timeskriving av egen arbeidsinnsats i kurset.
- kjennskap til hvordan vi kan ivareta og utvikle landskapets kvaliteter, både i prosjekteringsfasen, byggeperioden og mht. skjøtselsplaner.
- kjennskap til betydningen av kvalitetssikring i alle ledd.
- kjennskap til styrende regelverk og normer for byggeprosjektet (eks. Plan- og bygningsloven, TEK 17 og Byggesaksforskriften)
- kjennskap til formelle og uformelle etikkregler for bransjen, samt hva som kan bidra til økt miljøvennlighet i prosjekterings- og byggeprosjekter.
- kjennskap til ansvarsforhold og økonomi, samt til konsekvenser av brutte kontrakter og feil.
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten ha evnen til å:
- reflektere over prosjektenes kompleksitet og hvilke krav som kan bli stilt i arbeidslivet.
- redegjøre for ulike roller og oppgaver for landskapsingeniør/ landskapsarkitekt hos rådgivende konsulentfirma, entreprenør eller offentlig/privat byggherre.
- redegjøre for ulike entreprisemodeller og bli kjent med fordeler og ulemper ved byggherrestyrt entreprise/ totalentreprise/ hovedentreprise/ generalentreprise/ samspillsentreprise.
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten ha evnen til å:
- reflektere over arbeidslivets utfordringer og erfaringer gjennom en ukes praksistid i en offentlig eller privat virksomhet
- reflektere over utfordringer i ulike faser i et prosjekterings- og byggeprosjekt; skisseprosjekt/forprosjekt/detaljprosjekt/anbudsfase/gjennomføring og oppfølging på byggeplass.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav