KJM310 Kromatografi
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap
Emneansvarlig:Dag Ekeberg
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:30
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
I presentasjonen av emnet er det lagt vekt på patos sammen med etos og logoer for å gi en verbal fremstilling som skaper forståelse blant studenter og andre som deltar i undervisningen. Separasjon av organiske forbindelser ved hjelp av gasskromatograf, væskekromatograf og forskjellige kolonner. Om alternative detektorer og tolkning og presentasjon av resultater. Grunnleggende kromatografiteori, praksis og teorien bak ulike separasjonsprinsipper. Forståelse av kvalitativ og kvantitativ analyse i ulike matriser. I laboratoriet vil leverte prøver bli analysert.
FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Bærekraftig utvikling handler om å imøtekomme behovene til dagens mennesker, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å møte deres behov. Bærekraftsmål gjenspeiler de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling: klima og miljø, økonomi og sosiale forhold. Dette emnet er ikke et kurs i disse bærekraftsmålene, men det er bygget opp slik at vi oppfyller noen av disse målene som mål 4, 5, 6, 9, 12, 13.
Dette lærer du
Kunnskap Studenten skal oppnå avansert kunnskap om anvendelse av ulike separasjonsmetoder, og gjennomføre separasjon av organiske forbindelser ved bruk av GC, LC, diverse kolonner, vurdere alternative detektorer og tolke resultatene.
Ferdigheter Studenten skal tilegne seg ferdigheter innen kromatografisk teori, og kunne gjennomføre praktiske oppgaver selvstendig innen forskjellige separasjonsprinsipper.
Generell kompetanse Ved selvstudium på laboratoriet og ved teoretisk studium av faget, vil studenten få kompetanse til å vurdere metoder opp mot hverandre, og få en forståelse for både kvalitativ og kvantitativ analyse i forskjellige matrikser. Studentene skal kommunisere om hvordan man forbereder og presenterer teknisk og vitenskapelig informasjon, både med spesialister og til allmenheten.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav