EDS306 Green transformations in theory and practice
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Andrei Florin Marin
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:35-40 studenter
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Høstparallel
Om dette emnet
Dette lærer du
Målet med kurset er å gi deltakerne tverrfaglig kunnskap, ferdigheter og kompetanse som lar dem kritisk forstå, analysere, kritisere miljøproblemer og løsninger. Det legges særlig vekt på å mestre innsikt fra ulike teoretiske og empiriske evidens om sosial endring mot bærekraft.
Kunnskap: Variert og detaljert kunnskap om driverne til miljøproblemer og mulige løsninger på disse. Dybdeforståelse av sentrale begreper, teoretiske rammer og analytiske verktøy som er relevante for aktuelle miljøspørsmål. Kritisk innsikt i vanskelighetene og mulighetene ved styrt sosial endring.
Ferdigheter: Evne til å forstå, analysere og kritisere miljøpolitiske formuleringer for bærekraft; Oppnå oppdatert kunnskap og historisk oversikt over fagfeltet bærekraft med vekt på sosial endringsprosesser ; evne til å trekke på og kontrastere produktivt konkurrerende teoretiske rammer og metodiske tilnærminger for å studere miljøspørsmål.
Generell kompetanse: Utvikle analytiske og teoretiske ferdigheter for å forstå aktuelle miljøproblemer. skriving; Utvikle kritiske perspektiver på forutsetningene, egeninteressene og potensielle fallgruvene ved styringen av grønne transformasjoner. Ved gjennomføring skal studentene ha tilegnet seg innsikt i egen posisjonalitet og sosialitet rundt egne praksiser relevante for det grønne skiftet.
Undervisningen i kurset er campusbasert, uten streaming, med mindre annet er angitt. Emnet består av en kombinasjon av forelesninger, seminarer og gruppeoppgaver. Forelesninger og seminarer vil utfylle hverandre og minst én forelesning og ett seminar vil bli studentledet. Den første forelesningen vil skissere kursets struktur og metodikk og sentrale begreper og temaer. Kurset tilbys for første gang høsten 2024, derfor må det påregnes noe fleksibilitet i form og innhold.
Både forelesninger og seminarer vil basere seg på en rekke format, alt fra selvstudier, og gruppediskusjoner, til flipped classroom, klasseromsrollespill om gitte emner, tilrettelagte gruppediskusjoner og (policy)dokumentanalyse. Studentene vil bli delt inn i grupper i forbindelse med noen av oppgavene og gitt konkrete temaer som deretter diskuteres nærmere av klassen i lys av teorier og metoder for å vurdere miljøproblemer og løsninger. Gruppeoppgaver vil være avhengig av gode arbeidsrelasjoner i grupper, og relevante praktiske retningslinjer vil bli diskutert før første øvelse. Studentene valger hvem de vil jobbe med, i grupper på rundt fem medlemmer.
- Studentene gis veiledning i forbindelse med gruppeoppgaver. Det vil også tilbys veiledning utenom disse seminarene.
- En liste med artikler og bokkapitler vil bli delt i Canvas to uker før kurs oppstart.
- Emnet er generelt tilpasset bakgrunnen til studenter i M-IES programmet. Det forventes grunnleggende miljøfagkunnskap, spesielt knyttet aktuelle miljøproblemer (klimaendringer, biodiversitet forringelse, forurensning, etc.).
- Emnet er tverrfaglig. Grunnleggende kunnskap innenfor økologi, miljøvitenskap, samfunnsgeografi, antropologi e.l. vil gi et godt grunnlag for å oppnå læreutbyttet i emnet.
Samlet vurdering, av obligatoriske aktiviteter og skriftlig eksamen. Vurderingsform for obligatoriske aktiviteter er bestått/ikke bestått, mens sluttkarakter blir vurdert A-E.
Skriftlig eksamen vil kun foregå på engelsk.
Skriftlig eksamen teller 100%.
- Skriftlig eksamen formuleres og vurderes av emne ansvarlig og emnets lærere. Ekstern sensor vil kvalitetssikre vurderingsopplegget.
- Deltagelse ved seminarer er obligatorisk. Deltagelse i gruppearbeid, og eventuell veiledning forbundet med dette, er obligatorisk.
- Forelesninger: rundt 14 dobbelttimer. Seminars: 4 dobbelttimer. Gruppearbeid m veildedning: 4 timer.
- M-IES and M-EEG
- Bachelorgrad i relevant fagområde, samfunns- og/eller naturfag.