EDS306 Green transformations in theory and practice

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Andrei Florin Marin

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:35-40 studenter

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:250 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Høstparallel

Om dette emnet

I løpet av det siste tiåret har innsatsen for å takle aktuelle miljøspørsmål i økende grad blitt rammet inn under betegnelsen"grønn transformasjon", som argumenterer for en omfattende omorganisering av sosioøkonomiske systemer som ville tillate samfunn å takle pressende miljøproblemer, og samtidig opprettholde og øke nivåer av velstand og velvære. Dette doble målet anerkjenner alvoret av nåværende miljøproblemer (e.g. som klimaendringer, tap av biologisk mangfold (arter og habitat), forurensninger, ressursforringelse) og foreslår det som vanligvis oppfattes som dramatiske sosiale endringer. Det er imidlertid svært lite kritisk refleksjon i offentlige debatter og politiske arenaer om hvordan drastiske endringer i samfunn skjer, under hvilke omstendigheter og med hvilke mekanismer og konsekvenser. Dette kurset adresserer dette gapet ved å kritisk granske antagelsene, problemene og løsningene som ligger i grønne transformasjoner. Det gjør det ved å dra nytte av 1) ulike tråder av samfunnsvitenskapelige teorier om endring og 2) empirisk materiale som illustrerer hvordan sosiale endringer oppstår. Ved å gjøre det trekker den på brede studieretninger som miljøstyring, samfunnsgeografi, sosio-tekniske overganger og dynamikk i sosiale praksiser. Den vanlige ideen med disse feltene er at den type sosiale endringer nylig foreslått av grønne transformasjoner er vanskelig å oppnå og ofte uforutsigbare. Eksisterende sosiotekniske systemer som våre energi-, transport-, bolig- og landbruksordninger er avhengige av "tunge" innelåst dynamikker som infrastrukturinvesteringer, reguleringer, subsidieringsordninger, egeninteresser, atferdsmønstre. Disse er igjen vanskelige å håndtere på ett nivå (regionalt, nasjonalt, lokalt) og krever ofte saktegående trinnvise justeringer, snarere enn storskala raske transformasjoner. I tillegg er praksiser som klimagassutslippsmønstre vanskelig å forstå og takle ved å "redigere" enkeltpersoners valg og "dytte" dem mot bærekraft, fordi de er avhengige av praksiser som er sosiale snarere enn individuelle. Kurset åpner derfor med å undersøke kritisk innholdet i grønn transformasjonspolitiske dokumenter og planer fra ulike vestlige kontekster. Studentene skal også tilegne seg ferdigheter i innholdsanalyse og syntese av slike programmer og dokumenter. Deretter vil innholdet, forutsetningene, og veiene til grønn transformasjon settes i kontrast til teoretiske innsikter fra samfunnsvitenskapene angående sosiale overganger. Studentene skal gis detaljert innsikt i hvordan man kan forstå og analysere sosial endring ved å rette oppmerksomheten mot historisk og kulturelt spesifikke baner for hva mennesker gjør, og hvordan visse praksiser erstatter andre som følge av gradvise akkumuleringer av mening, materialitet og kompetanse. For eksempel, sosiale praksiser rundt oppvarming og kjøling av offentlige rom krevde nye ideer rundt hva det vil si å være komfortabel, materielle varme/kjølesystemer, og kompetanse rundt sistnevnte. Praksisteorier, sosio-teknisk overgangsledelse, transformasjon av naturen, kapitalistisk transformasjon, teorier om institusjonelle endringer, og teorier om futurisme og prefigurasjon er noen av de viktigste teoretiske tilnærmingene som kommer til å bli brukt i kurset. Disse skal gi studentene nødvendige nøkkelbegreper, rammeverk og verktøy for å analysere konkrete eksempler på miljøproblemer og mulige løsninger i dagens kontekst med «grønne transformasjoner». Emnet vil imidlertid sikre god rom for diskusjon og debatt blant studentene, spesielt i forhold til seminarene. Disse vil være forankret i konkrete aktuelle og historiske eksempler (vellykkede eller mislykkede) på overganger mot bærekraft i praksis. I tillegg vil praksisfokuset også ta sikte på å inkludere direkte redegjørelser fra miljøpolitiske prosesser i Norge og internasjonalt. Gjesteforelesninger på slike forelesninger vurderes, men med forbehold om tilgjengelighet av gjesteforelesere.

Dette lærer du

Målet med kurset er å gi deltakerne tverrfaglig kunnskap, ferdigheter og kompetanse som lar dem kritisk forstå, analysere, kritisere miljøproblemer og løsninger. Det legges særlig vekt på å mestre innsikt fra ulike teoretiske og empiriske evidens om sosial endring mot bærekraft.

Kunnskap: Variert og detaljert kunnskap om driverne til miljøproblemer og mulige løsninger på disse. Dybdeforståelse av sentrale begreper, teoretiske rammer og analytiske verktøy som er relevante for aktuelle miljøspørsmål. Kritisk innsikt i vanskelighetene og mulighetene ved styrt sosial endring.

Ferdigheter: Evne til å forstå, analysere og kritisere miljøpolitiske formuleringer for bærekraft; Oppnå oppdatert kunnskap og historisk oversikt over fagfeltet bærekraft med vekt på sosial endringsprosesser ; evne til å trekke på og kontrastere produktivt konkurrerende teoretiske rammer og metodiske tilnærminger for å studere miljøspørsmål.

Generell kompetanse: Utvikle analytiske og teoretiske ferdigheter for å forstå aktuelle miljøproblemer. skriving; Utvikle kritiske perspektiver på forutsetningene, egeninteressene og potensielle fallgruvene ved styringen av grønne transformasjoner. Ved gjennomføring skal studentene ha tilegnet seg innsikt i egen posisjonalitet og sosialitet rundt egne praksiser relevante for det grønne skiftet.

  • Undervisningen i kurset er campusbasert, uten streaming, med mindre annet er angitt. Emnet består av en kombinasjon av forelesninger, seminarer og gruppeoppgaver. Forelesninger og seminarer vil utfylle hverandre og minst én forelesning og ett seminar vil bli studentledet. Den første forelesningen vil skissere kursets struktur og metodikk og sentrale begreper og temaer. Kurset tilbys for første gang høsten 2024, derfor må det påregnes noe fleksibilitet i form og innhold.

    Både forelesninger og seminarer vil basere seg på en rekke format, alt fra selvstudier, og gruppediskusjoner, til flipped classroom, klasseromsrollespill om gitte emner, tilrettelagte gruppediskusjoner og (policy)dokumentanalyse. Studentene vil bli delt inn i grupper i forbindelse med noen av oppgavene og gitt konkrete temaer som deretter diskuteres nærmere av klassen i lys av teorier og metoder for å vurdere miljøproblemer og løsninger. Gruppeoppgaver vil være avhengig av gode arbeidsrelasjoner i grupper, og relevante praktiske retningslinjer vil bli diskutert før første øvelse. Studentene valger hvem de vil jobbe med, i grupper på rundt fem medlemmer.

  • Studentene gis veiledning i forbindelse med gruppeoppgaver. Det vil også tilbys veiledning utenom disse seminarene.
  • En liste med artikler og bokkapitler vil bli delt i Canvas to uker før kurs oppstart.
  • Emnet er generelt tilpasset bakgrunnen til studenter i M-IES programmet. Det forventes grunnleggende miljøfagkunnskap, spesielt knyttet aktuelle miljøproblemer (klimaendringer, biodiversitet forringelse, forurensning, etc.).
  • Samlet vurdering, av obligatoriske aktiviteter og skriftlig eksamen. Vurderingsform for obligatoriske aktiviteter er bestått/ikke bestått, mens sluttkarakter blir vurdert A-E.

    Skriftlig eksamen vil kun foregå på engelsk.

    Skriftlig eksamen teller 100%.



  • Skriftlig eksamen formuleres og vurderes av emne ansvarlig og emnets lærere. Ekstern sensor vil kvalitetssikre vurderingsopplegget.
  • Deltagelse ved seminarer er obligatorisk. Deltagelse i gruppearbeid, og eventuell veiledning forbundet med dette, er obligatorisk.
  • Forelesninger: rundt 14 dobbelttimer. Seminars: 4 dobbelttimer. Gruppearbeid m veildedning: 4 timer.
  • M-IES and M-EEG
  • Bachelorgrad i relevant fagområde, samfunns- og/eller naturfag.