BIO392 Fordøyelsessystemets anatomi og fysiologi

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap

Emneansvarlig:Harald Carlsen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk, norsk

Antall plasser:50

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Forelesninger 20 timer. Kollokviearbeid 20 timer. Forberedelser og selvstudium: 85 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet omhandler prosesser fra mat tas inn i munnen til den er omdannet til molekyler som brukes i energiomsetning og oppbygning i menneskekroppen. Anatomiske og fysiologiske egenskaper hos fordøyelsesorganene (mage-tarm, lever, bukspyttkjertel) blir beskrevet. Videre går vi inngående inn på hvordan disse organene bidrar til fordøyelse, opptak og omsetning av næringsstoffene i maten. I tillegg gjennomgås tarmens immunsystem og de mest vanlige tarmsykdommene. Det vil også bli gitt en oversikt over mikrobiomets roller i ernæring og helse som naturlig er knyttet til FNs tredje bærekraftsmål (God helse; Sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder).

Dette lærer du

KUNNSKAP

Studentenes skal få en helhetlige forståelse av hvordan fordøyelsessystemet (fordøyelseskanalen og assosierte organer) og tarmens mikroflora er organisert og regulert og hvordan dette bidrar til fordøyelse, væskeregulering, opptak til blodet og videre omsetning i kroppen. Videre skal studentene ha fått en forståelse hvordan immunsystemet er organisert i fordøyelsekanalen og hvordan sentrale sykdommer knyttet til tarmen kan opptre, slik som cøliaki, tarmbetennelse, magesår og irritabel tarm.

FERDIGHETER

Studentene skal få en teoretisk forståelse av tarmens anatomi og fysiologi som gjør studentene i stand til å forstå forskningslitteratur om temaet og ha et kritisk til blikk til medieoppslag som omhandler særlig ernæring og dens effekter på tarmfunksjon og sykdommer.

GENERELL KOMPETANSE

Studenter på mastergrads- og PhD-nivå bør få et faglig grunnlag for å arbeide med helsemessige aspekter av ernæring i matvareproduksjon, produktutvikling, forskning og i offentlig forvaltning. Studenten skal også være i stand til å kommunisere med helsefaglig personell.

  • Læringsaktiviteter
    Forelesninger og lærerstyrte kollokvier.
  • Læringsstøtte

    Canvas. Forelesninger, eksamensrelevante spørsmål, annet undervisningsmateriell.

    Epost: harald.carlsen@nmbu.no

  • Pensum
    Kollokvieoppgaver definerer pensum. Støttelitteratur er læreboken; Kim Barrett (2014). Gastrointestinal Physiology (2. edition). Lange. 321 sider. I tillegg vil utvalgte artikler være aktuelle. Dette oppgis ved kursstart.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Grunnleggende kunnskap i cellebiologi (tilsvarende BIO100), biokjemi (tilsvarende KJB100 eller KJB200).
  • Anbefalte forkunnskaper
    Grunnleggende kunnskaper i ernæring og fysiologi.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Skriftlig eksamen 3 timer i eksamensperioden. Teller 100% av karakter (A-F).

    Skriftlig skoleeksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Sensorordning
    Karakter fastsettes av faglærer i samråd med ekstern sensor.
  • Undervisningstider
    Hver uke består av en dobbeltime forelesning og en dobbeltime kollokviearbeid med oppfølgning fra lærer.
  • Fortrinnsrett
    M-BIOTEK, M-MATVIT, M-KB
  • Overlapp
    100 % overlapp med tidligere emne MVI392
  • Opptakskrav
    Realfag