BIO244 Plantebioteknologi: Celle- og vevskultur og genmodifisering

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap

Emneansvarlig:Trine Hvoslef-Eide

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk, engelsk

Antall plasser:24

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

Det er regnet 11-12 doble forelesninger à 45 min, samt 30-36 timer med labarbeid.

Resten av tiden er egenarbeid i form av forberedelser til labarbeid, selvstudium og skriving av labrapporter.

Totalt ca. 125 arbeidstimer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallell

Om dette emnet

Emnet gis som forelesninger og med tilhørende øvinger i laboratoriet. Studentene må regne med ulik innsats for ulike uker, avhengig av hvilke øvinger som er på dagsordenen. Øvingene foregår i mindre studentgrupper og det forventes at studentene har lest seg opp på målet og metodene for øvingene på forhånd. For noen av labøvelsene må studentene ha fått godkjent en labquiz med dagens øvelse som tema. Studentene får følge sine vevskulturer gjennom hele semesteret og kan ta planter med seg hjem til slutt (ikke GM planter!). Emnet er samordnet med BIO248 og BIO246 på den måten at innleveringene tre emnene er koordinert. BIO246 er et fordypningsemne med fordypning i enten BIO244 eller BIO248. Det blir lagt inn igangsetting og fremføringer underveis i semesteret.

Følgende temaer gis som foresninger og labøvinger: Celle- og vevskulturer: In vitro formering ved hjelp av adventive og aksillære skudd, somatisk embryogenese, genmodifisering, genredigering med CRISPR og genekspresjon. Forelesere er for det meste Trine Hvoslef-Eide, samt gjesteforelesere.

Del B gis bare som forelesninge, og temaene er: Kimærer og deres betydning for formering og foredling av nye sorter, undertrykkelse av gener (genforstumming). Aktuell og potensiell rolle i planteproduksjonen, potensial og begrensinger i ulike typer transgen, ulike typer lovverk nasjonalt og internasjonalt relatert til genmodifisering (GM). Sjukdomsrensing (fremavl), gis som forelesning og studentene skal løse en caseoppgave relatert til aktiviteter i fremavlsprosjektet.

Studentene kan ta en valgfri påbygging (BIO246) med 5 stp fordypning ved en semesteroppgave på valgt tema samme semester.

Dette lærer du

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

  • Studentene kan gjøre rede for - og ha praksis fra - følgende innen Celle- og vevskulturer: In vitro formering ved hjelp av adventive og aksillære skudd (fra ulike vev) og somatisk embryogenese
  • Studentene kan sammenligne metodene og vite betydningen for formering av kimærer og somaklonal variasjon
  • Studentene kan gjøre rede for både konvensjonell genmodifisering og genredigering, samt bruk av markørgen og hva genekspresjon er i bioteknologiske forsøk
  • Studentene har kunnskap om følgende som blir gjennomgått bare i forelesninger: Fremavl (sykdomsrensning), Genmodifisering: Aktuell og potensiell rolle i planteproduksjonen (inkl spiselige vaksiner), potensiale og risikovurderinger i ulike typer transgen og genredigering (CRISPR), norsk og internasjonalt lovverk relatert til genmodifisering (GMO)

FERDIGHETER

  • Studentene har praktisk erfaring i ulike metoder innen plantebioteknologien og deres rolle i biologisk forskning og i produksjonen av mat og andre planteprodukter.
  • Studentene forstår hvordan bioteknologi kan supplere eller erstatte tradisjonelle metoder innen formering og foredling
  • Studentene kan forklare hvordan lovverket regulerer genmodifiserte organismer i Norge/EU og vite om andre lands tilnærming til konvensjonell genmodifisering og genredigering

GENERELL KOMPETANSE

  • Studentene har gjennom skriving av labrapportene kunnskaper om hvordan man strukturerer en vitenskapelig artikkel: med introduksjon om hensikten med forsøket, materiale og metodebeskrivelser, resultater og litt diskusjon rundt resultatene i forhold til forventede resultater.
  • Studentene kan referere kilder korrekt og sette opp en referanseliste
  • Læringsaktiviteter

    Emnet blir gitt ved forelesninger, laboratorieøvinger med skriving av journal. Skriftlige labrapporter danner grunnlaget for evalueringen av sensor og lærer.

    Kahoot (anonymt) og canvasquiz blir brukt som et hjelpemiddel for studenter og lærer for å sjekke at studentene har forstått sentrale begreper og konsepter i emnet

  • Læringsstøtte

    Vi bruker Canvas aktivt, der forelesninger legges ut, og alt materiale til emnet ligger. Øvingslærere er tilgjengelige for spørsmål i laboratoriet og mellom timene. Hovedlærer er tilgjengelig på mail og ved avtale på kontoret (evt Zoom).

    Forelesningene tas opp på video, slik at studenter kan repetere stoffet når de skal skrive labrapportene sine.

    Det finnes en norsk-engelsk ordbok som er laget til emnet; det forventes at studentene også behersker den norske terminologien

  • Pensum
    Slater, A., Scott, N. and Fowler, M. (2008). Plant Biotechnology, The Genetic Manipulation of Plants, Oxford University Press Inc., 2nd Edition. PLUSS utlevert materiale som det finnes oversikt over på Canvas.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Basiskunnskaper i genetikk (BIO120) og plantefysiologi (BOT130). Det er studentenes eget ansvar å ha skaffet seg nok forkunnskaper, eller lese på egen hånd ved siden av.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    To skriftlige labrapporter innen hvert sitt tema som skal skrives etter mal for en vitenskapelig publikasjon. Ingen egen eksamen i tillegg.

    Mappevurdering Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Sensorordning
    Laboratorielærer samt sensor. Sensor sikrer som kvalitet av emnets innhold og vil også bedømme labrapporter.
  • Obligatorisk aktivitet

    Laboratorieøvelsene er obligatoriske og nødvendige for å få fullt utbytte av emnet.

    To labrapporter er hele grunnlaget for evaluering, og er også obligatorisk for de øvelsene man har fått fritak fra pga. sykdom eller lignende.

    Ved gjentak av kurset kreves bare deltagelse på de øvelsene man ikke har deltatt på tidligere, samt labrapport fra disse temaene.

  • Merknader
    Emnet er en del av en pakke på tre emner der to av dem er obligatorisk for B-PV studenter. (BIO244, BIO248), disse kan tas enkeltvis for å tilby biologi- og bioteknologistudenter ett eller flere av emnene som valgfritt. BIO246 er knyttet opp mot BIO244 eller BIO248, eller tilsvarende kunnskaper.
  • Undervisningstider

    Det er en dobbel forelesning og tre timer laboratorieøving hver uke. Laboratorieøvelsene foregår i to grupper, tirsdag og fredag, som studentene kan velge mellom selv. Dersom det er mulig vil øvelsene i en av gruppene foregå på norsk og en på engelsk.

    Noen uker uten forelesning kan forekomme.

  • Fortrinnsrett
    B-PV, M-PV, deretter B-BIOTEK, M-BIOTEK, B-Biol, M-Biol
  • Opptakskrav
    Realfag