APL100 Introduksjon til profesjonsstudie i By- og regionplanlegging
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Sebastian Peters
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Antall opptatte M-By-reg studenter
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde er 250 t fordelt over August + Høst, inkludert 60 t strukturert undervisning, dvs forelesninger/kollokvier og veiledning.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka og høstparallell.
Om dette emnet
APL 100 er det første emnet i mastergradsutdanningen i by- og regionplanlegging. Emnet introduserer studenter til det akademiske profesjonsstudiet i by- og regionplanlegging. Det introduserer studentene også til det høyere utdanningssystemet. Emnet orienterer studentene ved å gi en oversikt over studieprogrammet og ved å invitere emneansvarlige lærere. Studentene blir slik i stand til å planlegge og organisere sine egne studieplaner.
Augustblokk: Emnet er bygget opp med forelesninger, individuelle oppgaver og gruppebaserte oppgaver som er typiske for studieretningene By- og regionplanlegging. Det vil bli arrangert en 2-4 dagers utferd samt flere kortere ekskursjoner. På utferdene vil man fokusere på faglig tilnærming til areal- og eiendomsproblematikk via lokale faglige foredrag, faglige diskusjoner, øvinger og framleggelser. Et case-relatert gruppearbeid framlegges i plenum. Det vil bli gitt rom for studieveiledning og studietilpasninger. Deler av studieopplegget samkjøres med EIE 100.
Høstparallell: Seminarer som introdusere planleggerens profesjon og rolle, og de viktigste kunnskapsfelt innenfor planlegging bla: byform, arkitektur og by-utforming, helse og trivsel, areal og transportplanlegging, eiendomsutvikling, miljøplanlegging, by-sosiologi og bolig i planlegging.
Diverse øvelser som legger grunn for å utvikle akademiske ferdigheter, som litteratursøk, kritisk lesning, refleksjon og diskusjoner, skriving. Gruppearbeid, sluttpresentasjon og muntlig eksamen.
Dette lærer du
Læringsutbyttet for APL 100 er som følger:
• Studentene vil gjenkjenne hovedegenskapene og strukturen i det norske planleggingssystemet. De vil være i stand til å identifisere de viktigste plantypene, skjelne mellom dem og kunne forklare hvordan forskjellige planleggingsnivåer henger sammen.
• Studentene vil kunne identifisere og beskrive typiske utfordringer i by- og regionplanlegging.
• Studentene vil kunne skjelne mellom de forskjellige fagområdene som er relevante for by- og regionplanlegging. Studentene vil dermed kunne gjenkjenne noen muligheter og utfordringer relatert til tverrfaglighet i planlegging.
• Studentene vil anvende denne nye tverrfaglige kunnskapen for å utforske noen konkrete planleggingsutfordringer, med vekt på integrasjon av ulike faglige perspektiver.
• Studentene vil kunne identifisere og vurdere spørsmål som har med planleggernes samfunnsmessige rolle å gjøre, og med ansvaret deres for samfunnsutvikling og miljø.
Faglige ferdigheter
• Studentene vil utvikle innledende ferdigheter i å søke litteratur innen sitt fagfelt. De vil også utvikle sin evne til kritisk tenkning gjennom å lese og diskutere denne litteraturen med medstudenter og lærere.
• Studentene utvikler ferdigheter i å presentere og formidle arbeidet sitt til grupper av studenter og lærere og i klassediskusjoner.
• Studentene vil identifisere og anvende arbeids- og presentasjonsmetoder som brukes i planleggingspraksis.
- Studentene vil begynne å utvikle akademiske ferdigheter, som: å gjennomføre faglig litteratursøk, kritisk lesning, reflektere og diskutere konstruktivt, akademisk skriving.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav