Kan vi forbedre rideferdigheter og hestevelferdgjennom trening av ryttere uten hest?

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Bildet viser en helst med sal i en stall.
Ryttere søkes til forskningsprosjekt.Foto: Shutterstock

Vi søker deltakere til et forskningsprosjekt om ryttertrening.

Trening uten hest er ofte ikke en del av den tradisjonelle rideutdannelsen, samtidig som ferdigheter som balanse og posisjon, som er selve fundamentet for god ridning, er svært trenbart også uten å sitte på en hest. Prosjektet har som mål å sammenligne posisjon og motorisk kontroll uten hest og ved ridning etter et målrettet treningsprogram over 6 uker.

Vi søker derfor deg som:

• Trener/starter dressur på Middels B nivå, slik at du og hesten kan utføre øvelser som samlet trav, versade, traver, samlet galopp og galoppbytte.
  • Vil være med og utføre tester i ulike situasjoner av og på hesten: en rideprøve med deg og hesten i ridehuset på NMBU Veterinærhøyskolen, en fysisk test av deg utført på Olympiatoppen på Sognsvann i Oslo samt en ganganalyse av deg utført i Gaitlines lokaler i Nydalen i Oslo. Testene vil bli utført før en lengre treningsperiode på 6 uker, og deretter igjen etter treningsperiode.
  • Vil være med på et 6 ukers treningsprogram, der du vil få ukentlig oppfølging i løpet av denne perioden. Deltagerne vil deles inn i 2 grupper, der én gruppe vil følge et styrkeprogram, og den andre gruppen vil følge et program mer rettet mot rideteknikk. Du kan ikke selv velge hvilken gruppe du er med i. Du må føre treningsdagbok i denne perioden og ha tilgang til enkelt treningsutstyr slik at du kan trene med noe belastning (for eksempel vektmanualer, vektstang, kettlebell, langt gummibånd og minibånd samt en matte). Du må være dedikert til å følge opplegget samt ha mulighet til å være med på testene både før og etter treningsperiode. Det vil være 2 dagers testing før, og 2 dager etter. Det er kritisk for prosjektet at du forplikter deg til å gjennomføre hele det 6 ukers treningsprogrammet, samt stiller opp for testing før og etter dette.
  • For høsten 2024 blir det testing i uke 40 og 47, med treningsprogram uke 41-46. Det vil være fysisk oppmøte for trening i treningsuke 1, 3 og 5. Det vil være digital oppfølging med trener i treningsuke 2, 4 og 6.
  • Bor i nærheten av Oslo eller er villig til å reise inn til Oslo for testing og de fysiske treningsøktene.
  • Testing, trening og oppfølging er gratis, men du må selv stå for reisekostnader samt kost og losji dagene du er i Oslo.
  • Er komfortabel med å gå og ri i en tettsittende drakt som vi fester markører på. Under testingen vil vi samle data fra markørene på deg og hesten, for å beskrive bevegelsesmønsteret hos dere begge.
  • Dere vil bli filmet under testingen. Anonymisert data vil bli publisert i forskningsartikler, der vi ønsker å se på effekten av trening hos ryttere. Av hensyn til gjennomføring av testene må du veie under 85 kg.

Studien ledes av Maria Terese Engell, veterinær og grunnlegger av Rider in Balance. Forskningen er et samarbeid mellom Veterinærhøgskolen ved NMBU og SLU (Sveriges Landbruksuniversitet).

Rider in balance logo
SLU logo