Fagprat: Morten Goodwin om kunstig intelligens og akademia

Morten Goodwin er professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder og kommer til Universitetsbiblioteket for å snakke om dette.

Dato:

Adresse:

Elizabeth Stephansensvei 15, 1433 Ås

I en æra preget av teknologisk forvandling, har kunstig intelligens begynt å forme vår verden på måter vi knapt kunne forestille oss. KI potensialer strekker seg langt videre enn ChatGPT. Nylig avduket OpenAI SORA, en innovasjon som illustrerer realistiske og fantasirike landskap fra bare tekstbeskrivelser, og med det har de avdekket et nytt nivå av kreativt potensial innen kunstig intelligens. Denne demonstrasjonen etterlot teknologiverdenen i en tilstand av forbauset beundring, og pekte mot en fremtid formet av KI, en fremtid som er markant forskjellig fra vår nåværende virkelighet. Kunstig intelligens lover ikke bare å revolusjonere felt som helse, utdanning og finans gjennom tilpasningsdyktige løsninger og forsterket sikkerhet, men belyser også de mørkere sidene ved potensiell sosial manipulasjon og våpenteknologi. Spørsmålet vi står overfor er ikke lenger om hva teknologien er kapabel til, men hvordan vi velger å anvende den.

I foredraget vil Morten Goodwin dykke ned i hjertet av denne teknologiske revolusjonen, utforske grunnene til at vi befinner oss på dette vendepunktet akkurat nå, og skissere den forventede transformasjonen som vil forme vår nære fremtid.

Fagprat er en arrangementsserie hvor vi ønsker å formidle forskning og annen aktivitet relatert til NMBU.

Vi inviterer foredragsholdere både fra NMBU og utenfor institusjonen. Vi håper å kunne sette samfunnsaktuelle temaer på dagsorden.

Vi serverer kaffe/te og snacks.

Arrangementene er gratis og åpne for alle.

Velkommen!