Hund med Fanconi syndrom eller cystinsten i urinen?

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Golden retriever hund tisser på høyt gress.
Veterinærhøgskolen samler inn prøver fra hunder med påvist eller mistanke om Fanconi syndrom og cystinuri.Foto: Shutterstock

Har du en hund eller en pasient med påvist Fanconi syndrom eller cystinsten i urinen? Bor du på Østlandet? Da vil vi gjerne komme i kontakt med deg.

Etter en økt forekomst av Fanconi syndrom i 2018 startet NMBU Veterinærhøgskolen et forskningsprosjekt for å se nærmere på proksimale tubuli-defekter hos hund.

Nå er vi i innspurten av prøveinnsamlingen, og ønsker noen flere prøver av hunder med påvist Fanconi syndrom eller cystinsten i urinen til prosjektet.

Det eneste vi trenger er litt urin i en skål fra aktuelle pasienter. Ideelt tar vi prøven selv da urinen må være helt fersk og fryses på -80 grader.

For pasienter fra sentrale Østlandet kan vi ta prøvene der eier er villig til å møte en veterinær fra prosjektet. Ta kontakt i så fall.

Vi tar også imot henvisninger for pasienter der det er mistanke om disse lidelsene, og det er ønske om videre utredning/behandling. Vi setter derfor pris på enhver mulighet til å samle inn flere urinprøver fra hunder med disse lidelsene.

Defekter i proksimale tubuli i nyrene

Nyrene skiller ut og reabsorberer en rekke ulike stoffer. En stor del av denne jobben foregår i proksimale tubuli i nyrene. Defekter i denne delen kan være generelle, slik at flere ulike stoffer tapes (som feks ved Fanconi-syndrom), eller mer spesifikke slik at vi ser lekkasje av én type som (feks cystin).

Vi har sett en økning av flere av disse lidelsene i Norge de siste årene, og innledende prosjekter på Veterinærhøgskolen har nå ført til et ph.d.-prosjekt ved Dyresykehuset – smådyr.

Prosjektet går ut på å undersøke urin fra disse pasientene for å lete etter årsaker, forstå sykdomsmekanismer og kunne tilby bedre diagnostikk og behandling.

Vi setter derfor stor pris på muligheter for å samle urinprøver fra hunder med disse lidelsene.

Inklusjonskriterier (for veterinærer):

Følgende hunder kan inkluderes i prosjektet:

• Hunder med funn forenlig med ervervet Fanconi, karakterisert ved normoglykemisk glukosuri og samtidig tap av andre substanser over proksimale tubli verifisert ved COLA analyse eller Fanconi panel.
  • Hunder med cystinuri, enten påvist gjennom COLA analyse eller ved analyse av urolitter. Prøve fra disse hundene kan tas på mistanke da nivået av cystin synker raskt ved kastrasjon.