Pass på katten i julen

Av Dyresykehuset – smådyr

På bildet er en katt som sitter ved siden av en sekk med julegaver.
Katter kan synes det er morsomt å leke med gavebånd eller gavepapir. De kan også finne på å spise det, så hold det utenfor kattens rekkevidde.Foto: Shutterstock

Hos veterinæren er jula dessverre en høytid for katter som har blitt forgiftet av planter, eller spist ting de ikke burde. Her får du råd om ting du bør unngå å gi katten din, og hva du bør være spesielt oppmerksom på i jula.

Bildet viser en katt som lukter på en rød julestjerne-plante.

Fakta:

Dette kan være farlig for katter

• Juleblomster/planter
  • Ben fra fugl
  • Fet og uvant mat
  • Løk og hvitløk
  • Gjærdeig
  • Trolldeig
  • Sjokolade
  • Makadamianøtter
  • Rosiner og druer
  • Gavepapir, gavebånd og glitter på juletreet
  • Paracet

– Vi mennesker legger mye kos i god mat og det hører med til julen for oss, men katten tenker ikke sånn og har ikke godt av å få den samme maten eller mengdene.  Det er misforstått godhet å gi dyrene for mye og uvant mat, sier Kristin Paaske Anfinsen, internasjonal veterinærspesialist i indremedisin ved Dyresykehuset – smådyr ved Veterinærhøgskolen, NMBU.

Katter kan bli forgiftet av planter

Hun påpeker at det ikke er noen vits å gi katten så mye rart. Noen typer julemat bør unngås helt – og av det som er greit å gi, bør dyrene få det i begrenset mengde.

Ved Dyresykehuset – smådyr er noen av de vanligste tilfellene som kommer inn katter som har blitt forgiftet av planter. Flere av de vanligste juleblomstene er giftige, blant annet julestjerne, juleglede, azalea og julerose.

Bildet viser vanlige juleblomster som er giftige for katter.

– Det er flere deler av plantene som kan være giftige. Selv pollen fra blomsten kan få alvorlige konsekvenser for katter, forteller Ragnhild Skulberg, veterinær og leder av intensivavdelingen ved Dyresykehuset – smådyr.

Hun forteller at forgiftning på grunn av planter kan gi nyresvikt og at det er viktig å reise til veterinær med én gang man mistenker forgiftning. Ikke avvent, men ta kontakt med vakthavende veterinær der du bor.

– Har du katt, bør alle planter være utilgjengelige for katten, sier Skulberg.

Rosiner, druer og sjokolade kan være farlig

– Husk at sjokolade kan være giftig, spesielt mørk sjokolade. Mørk er verre enn lys fordi det er selve kakaoen som er giftig. Verken hunder eller katter bør få sjokolade, sier Paaske Anfinsen.

Dessuten påpeker hun at rosiner og druer kan gi akutt nyresvikt, men man vet ikke hvilket stoff i dette som er giftig. Det betyr at det ikke finnes en sikker ikke-giftig dose for rosiner og druer, så det beste er å unngå det helt. Det er sannsynligvis bare enkelte druer/rosiner som er giftige, eller bare enkelte individer det er farlig for.

– Man bør få en katt som har spist druer/rosiner til dyrlege med én gang, slik at den kan få en sprøyte som gjør at den kaster opp. Hvis det har gått for lang tid til at den får det opp igjen, bør den legges på drypp (intravenøs væske) for å forebygge nyresvikt, sier hun.

Ben fra fjørkre spesielt skummelt

Videre er det en risiko å gi katten ben fra kylling eller annen fugl.

– Tynne ben kan dele seg opp og gi store problemer hvis de setter seg fast i tarm og svelg, påpeker hun.

Hvis ben eller knokkelbiter har satt seg fast i spiserøret eller ligger i magesekken, kan man ofte fiske det opp ved hjelp av endoskopi (fleksibelt rør med kamera i enden), men i noen tilfeller må man operere dyret for å få det ut – det må man alltid dersom det har satt seg fast i tarmen.

Pass på gavebånd og -papir

Katter kan like å leke med gavebånd og gavepapir, men spiser katten båndet, kan den bli alvorlig syk.

– Hvis katten viser sykdomstegn, eller du reagerer på unormal adferd, ring en veterinær, understreker Ragnhild Skulberg.

Flere veterinærkontor har stengt i jula, men alle kommuner skal ha veterinærvakt tilgjengelig.

– Iblant kan behandlingen vente, men innimellom haster det å komme til veterinær. Ikke vent til dagen etter med å ta kontakt, men søk råd hvis katten din blir syk, sier hun.

For å skape en god jul for katten din, gi heller godbiter og mat egnet for katter.

– Det blir en hyggeligere jul både for deg og katten hvis den får spise sin normale diett, understreker Skulberg.

Vær oppmerksom på:

• Juleblomster: Alle delene av planten kan være giftig. Forgiftning på grunn av planter kan gi sykdom.
  • Julepynt og julegaveinnpakning: Katter kan synes det er gøy å leke med dette, de kan også finne på å spise det – vær spesielt oppmerksom på snorer og tråder. Sørg for at julepynt henger utenfor rekkevidde og juleinnpakning f.eks. blir lagt i en pose som settes vekk.
  • Inkluder alle: Snakk med både barn og voksne om hva som er farlig å gi katten.
  • Mengder: Gi kattens mat i den mengden som er anbefalt av leverandør.

Unngå:

• Ben som kan sette seg fast eller splintre, spesielt ben fra fjørfe.
  • Fet eller uvant mat kan gi oppkast, diaré og betennelse i bukspyttkjertelen.
  • Løk og hvitløk. Løk inneholder et stoff som kan gjøre at de røde blodcellene sprekker (hemolyse); dette skjer ved lave dose (5 gram per kilo kroppsvekt) hos katt.
  • Gjærdeig kan svelle i magesekken og øke risikoen for at magen vrir seg rundt sin egen akse (magedreining).
  • Trolldeig kan føre til saltforgiftning.
  • Sjokolade. Mørk sjokolade er verre en lys, siden det er kakaoen som er giftig. Katter spiser ikke så ofte sjokolade, men det er giftig for dem også (og det skal lite til at de blir forgiftet ettersom de er små).
  • Makadamianøtter kan gi nevrologiske symptomer.
  • Rosiner og druer kan føre til akutt nyresvikt. Siden man ikke vet hva som er giftig dose er det best å unngå dette helt.