Fullført videreutdanning som anestesidyrepleier

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Sofie Tellefsen Holm har tatt videreutdanning innen anestesi og analgesi, og jobber som anestesidyrepleier ved Dyresykehuset – smådyr.Foto: Camilla Wiik Gjerdrum

Sofie Tellefsen Holm er utdannet dyrepleier ved Veterinærhøgskolen. I år fullførte hun videreutdannelse innen anestesi og analgesi og jobber nå som anestesidyrepleier ved Dyresykehuset – smådyr.

Som anestesidyrepleier har Sofie stort ansvar for pasienter som skal inn til operasjon. Hun klargjør hunden eller katten, samarbeider med veterinær anestesiolog om hvilke medikamenter som skal brukes og overvåker pasienten når den ligger i anestesi.

Ved operasjoner blir det alltid vurdert hvilke medikamenter som skal brukes ut fra hvilket inngrep som skal gjøres. I tillegg til at pasienten skal legges i anestesi og være bevisstløs under inngrepet, er det som regel også et innslag av analgesi, altså smertefrihet.

– Man skal ha respekt for risikoen ved å legge en pasient i anestesi. Det er et stort ansvar, både før, under og etter operasjon. For meg gjør dette jobben både utfordrende og interessant, forteller Sofie.

Isabel Skjeggestad jobber også som anestesidyrepleier ved Dyresykehuset – smådyr. Her tar hun av seg en pasient etter en operasjon. Foto: Camilla Wiik Gjerdrum

Oppdaget et variert og innholdsrikt yrke

Sofie utdannet seg til dyrepleier fordi hun er glad i dyr, men hun oppdaget fort at jobben som dyrepleier er svært variert og innholdsrik.

– Det er en spennende hverdag. Selv om vi man gjør en del av de samme oppgavene, så er det mye nytt og spennende man er borti, forteller hun.

Ved å gå i turnus møter Sofie både akuttpasienter, utfører rutinearbeid som pleie og behandling på vakt, i tillegg til arbeidet som anestesidyrepleier. Dyresykehuset – smådyr har mange ulike avdelinger innenfor ulike fagfelt der dyrepleierne er en svært viktig del av teamet.

– Vi møter mange ulike pasienter fordi vi jobber tverrfaglig. Vi jobber med indremedisin, bildediagnostikk, akutt- og intensivpasienter for å nevne noe. Jeg får brukt faget mitt mye. Det er alltid noe spennende og interessant jeg opplever på jobb, forteller Sofie.

Ved Dyresykehuset – smådyr kan det være høyt tempo. Ofte henviser andre klinikker krevende pasienter til Dyresykehuset på grunn av den høye spesialistkompetansen som finnes.

– Vi får inn en del pasienter som fra et faglig ståsted er spennende og utfordrende. Vi møter mange ulike diagnoser og komplekse sykdomsbilder.

Vår pasient Champis sitt operasjonssår blir undersøkt og byttet plaster på av dyrepleierstudentene Marit Barlund Viken, Jenny Wiik og Emilie Sundnes under veiledning av dyrepleier Marita Bakkerud. Ved Dyresykehuset – smådyr underviser dyrepleierne både veterinær- og dyrepleierstudenter. Foto: Camilla Wiik Gjerdrum

Elsker jobben sin

Sofie ler når hun blir spurt om hva som kunne vært bedre på jobb. Så blir hun stille.

– Jeg vet ikke, smiler hun.

– Det er litt kleint, men jeg elsker jobben min.

Hun forteller at yrket også innebærer utfordringer for eksempel når dyret må avlives.

– Det er også en del av jobben, sier hun.

Dyrepleieryrket 20 år

27. mai er det 20 år siden Forskrift om dyrepleiere ble vedtatt. Den gjorde dyrepleier til en beskyttet tittel, og kun tillatt å bruke om man har autorisasjon fra Mattilsynet. Fra å være «kun» assistent, ble dyrepleierne nå en egen yrkesgruppe med krav om utdanning.

Sofie har selv en toåring dyrepleierutdanning fra Veterinærhøgskolen. Hun er glad for at yrket er i utvikling.

– Dyrepleier er et relativt nytt yrke. Jeg er glad det har fått tyngde i form av en bachelorgrad. Det løfter manges syn på seg selv og sitt eget yrke.

Sofie synes hun har fått det beste av begge verdener i jobben som dyrepleier. Mange som begynner å studere dyrepleie er veterinæryrket målet. Men for Sofie er det ikke slik.

– Som dyrepleier jobber du under veterinærens autorisasjon. Ansvaret som veterinæren sitter med, har ikke jeg på samme måte. Jeg trives utrolig godt med å få gjøre så mye interessant uten å være redd jeg har satt feil diagnose, forteller hun.

Når en hund eller katt opereres ved Dyresykehuset – smådyr er det store team som jobber sammen om pasienten. Veterinær anestesiolog og anestesidyrepleiere samarbeider om å overvåke pasienten under inngrepet.

Gode team

Mye av gleden Sofie får på jobb handler om å jobbe i team, ha gode kolleger og føle at jobben hun gjør er viktig.

– Det å kunne hjelpe syke og skadede dyr er veldig givende. Det å se hvilken endring operasjon og behandling kan gjøre for pasientens livskvalitet er viktig for meg.

Sofie trekker også frem arbeidsmiljøet.

– Kollegene mine støtter og løfter meg, ikke bare som fagperson, men også som enkeltmenneske. De er tilgjengelige hvis jeg trenger hjelp, har behov for å diskutere fag eller ønsker å spise lunsj når klokka nærmer seg to.

Ettertraktet yrke

Ingen dyreklinikk klarer seg uten dyrepleiere. De er essensielle for driften. Dyrepleiere er svært ettertraktet arbeidskraft.

Sofie mener en jobb som anestesidyrepleier kan passe for dem som liker et høyt tempo, mestrer å ha mange baller i lufta og liker ansvar.

– Jeg synes det er svært tilfredsstillende faglig å følge en pasient gjennom en operasjon fra A til Å. Jeg møter pasienten om morgenen, følger den gjennom behandlingen og er der når den våkner. Jeg føler meg heldig som får jobbe med anestesi, sier hun.

Fakta

• Anestesi er når bevisst, normal og forventet opplevelse av berøring eller smerte fra et område i kroppen er blokkert. Ofte brukes begrepet om midlertidig bevisstløshet og fravær av følelse ved bruk av anestesimidler. Narkose er en del av generell anestesi.
  • Analgesi er det samme som smertefrihet.