VANN310 Tiltaksplanlegging i vannforvaltning

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Emneansvarlig:Leif Ståle Haaland

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk, norsk

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:250 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Emnet fokuserer på forvaltningen av ferskvannsforekomster, og omfatter tiltaksplanlegging for nedbørfelt og vannforekomst. Tiltaksplanlegging er et sentralt element i enhver naturforvaltning. Studentene introduseres til fremgangsmåter og regler som er aktuelle.

Emnet har to deler:

Del 1 viser studentene hvordan forvaltningen vurderer behov for tiltak. Del 1 gir også oversikt over mulige tiltak i nedbørfeltet og internt i vannforekomster, og beskriver metodene som brukes for å identifisere tiltakene som passer best til forvaltningsutfordringene i en gitt vannforekomst. Alle forelesninger i del 1 gis av personer som var eller er sentrale premissleverandører i norsk vannforvaltning, slik at undervisningen er så tett på virkeligheten som mulig.

Del 2 er en praktisk del, hvor studentene skal anvende det de har lært i del 1. Studentene deles inn i små grupper. Hver gruppe skal utføre en tiltaksplanlegging for en gitt vannforekomst (bekk, elv, innsjø). Studentene skal med det skaffe seg oversikt over tilgjengelige data (databaser på internett, rapporter, møter med ansvarlige myndigheter). Dataene skal benyttes til å vurdere behov for tiltak og for å velge ut tiltakene som er best egnet for vannforekomsten i sin nåværende tilstand. Studentene skal også sammenligne resultatene sine med eksisterende tiltaksanalyser for den konkrete vannforekomsten. Det legges opp til mange diskusjoner innenfor og mellom gruppene, slik at studentene kan lærer av hverandre. Resultatene beskrives i grupperapportene.

Dette lærer du

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om tiltaksanalyse og -planlegging i den moderne forvaltningen av norske vannforekomster.

Ferdigheter

Studenten skal kunne anvende metoder for innsamling av relevant datamateriale, samt bruke disse for å identifisere behov for tiltak og for å velge ut de mest relevante tiltakene for en gitt vannforekomst. Studenten skal kunne skrive faglige utredninger (rapporter).

Generell kompetanse

Studenten skal etter endt emne være fortrolig med metoder og verktøy som brukes i vannforvaltning, men også med deres utfordringer og svakheter. Studenten skal få innsikt i hvordan vannforvaltningen fungerer i realiteten.

  • Læringsaktiviteter
    Del 1 omfatter 10 forelesninger. Del 2 består av 7-8 felles kollokvier der lærerne er tilstede, samt kollokviearbeid for studentene. Studentene presenterer tilstand og tiltak underveis, og vurderer i dialog med lærerne de spesifikke utfordringene for vannforekomsten.
  • Læringsstøtte
    Student og lærer jobber tett sammen. Relevant litteratur legges ut på Canvas. Annen relevant støtte/litteraturkilder (rapporter/artikler) søkes av studenter og/eller formidles av lærerene gjennom kollokvier. Det forventes også at det tas kontakt med personer i de aktuelle vannområdene.
  • Pensum
    VANN310 har ingen egen pensumbok og litteraturen endres noe mellom år, da ulike vannforekomster vil være i fokus. Sentral litteratur legges ut på Canvas. Relevante rapporter og artikler benyttes, noe som også søkes aktivt opp av studentene.
  • Forutsatte forkunnskaper
    VANN210 eller tilsvarende
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Oppgave: En grupperapport.

    Vurderes som bestått/ikke bestått.



    Gruppeoppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    Kvaliteten på grupperapportene evalueres av emneansvarlig og en ekstern sensor.
  • Undervisningstider
    Del 1 omfatter 10 forelesninger. Del 2 består av 7-8 felles kollokvier der lærerne er tilstede, samt kollokviearbeid for studentene.
  • Overlapp
    5 stp mot VANN301
  • Opptakskrav
    Realfag