STAT340 Anvendte metoder i statistikk
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap
Emneansvarlig:Solve Sæbø
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Antall plasser:250
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Forelesninger: 26 timer. Kollokviegrupper 26 timer. Øvelser: 26 timer. Egenstudium: 172 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Praktisk analyse av data i R ved hjelp av ulike statistiske metoder med påfølgende teoretisk og praktisk resultattolkning. Metodene som gjennomgås vil bli hentet fra følgende liste:
- Multippel regresjon og regularisering
- ANOVA,
- generaliserte lineære modeller (logistisk, poisson),
- klassifikasjon (lda, qda),
- clustring,
- prinsipal komponent analyse(PCA),
- blandede modeller, varianskomponenter
Dette lærer du
Kunnskap
Studentene skal kjenne forutsetninger, anvendelser og teoretisk grunnlag for de metodene som blir gjennomgått.
Ferdighet
Studentene skal beherske R/ R Studio som analyseverktøy for praktisk dataanalyse. Det legges vekt på at studentene, til en gitt problemstilling, er i stand til å formulere problemet slik at det kan analyseres ved hjelp av egnede metoder.
Generell kompetanse
Studentene skal kunne bestemme hvilke(n) metode(r) som kan brukes til å modellere og analysere problemet, samt å gjennomføre selve analysen. Studentene skal beherske praktisk tolkning og gyldighetsvurdering av modeller, metoder og resultater.
- Forelesninger.
- Gruppearbeid.
- Individuell løsing av oppgaver.
- Minst en obligatorisk oppgave.
- Selvstudium.
Foruten forelesninger, kollokviegrupper og øvinger kan faglig veiledning skje med faglærer i vanlig kontortid.
Canvas og digitale møter (zoom)
- Vil bli annonsert på kurssidene i Canvas.
Studentene forutsettes å:
- Kunne utføre deskriptiv statistikk og trekke slutninger fra denne.
- Kjenne grunnleggende begreper og prinsipper innen sannsynlighetsteori med vekt på stokastiske variabler og deres egenskaper.
- Være kjent med noen vanlige sannsynlighetsfordelinger, herunder normalfordelingen, binomisk fordeling, Student’s t-fordeling, f-fordeling og kji-kvadratfordelingen.
- Forstå grunnleggende estimeringsteori, herunder hva som forståes med konfidensintervall, punktestimat, forventningsretthet og standardfeil for en estimator.
- Omformulere enkle situasjonsbeskrivelser og problemstilling(er) til en relevant statistisk modell, og fortolke parameterne i denne.
- Dette gjelder situasjoner som kan dekkes av enkle lineære regresjonsmodeller, enveis variansanalyse eller bivariate analyser.
- Teste de aktuelle problemstillingene ved hjelp av formelle hypoteser, herunder sette opp aktuelle hypoteser, teste disse og gi en fortolkning av resultatet.
- Grunnleggende ferdigheter i R / RStudio.
Dette dekkes av STAT100 eller tilsvarende kurs.
- STAT200, STAT210, STIN300 eller tilsvarende.
- Skriftlig eksamen, 3,5 t, teller 100 %.
Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: C1 Alle typer kalkulatorer, spesifiserte andre hjelpemidler - To interne sensorer, hvorav én er emneansvarlig, vil kvalitetssikre eksamensoppgavene. Eksamensbesvarelsene vil bli sensurert av emneansvarlig som intern sensor.
- Minst en obligatorisk oppgave
- Studenter må ha egen laptop.
- Én dobbeltime forelesning/diskusjoner rundt forelesnings-videoer per uke. Seks timer øvinger/kollokvie diskusjoner (3 dobbel-timer) per uke.
- M-BIAS
- Realfag