RAD320 Radioaktivitet i miljøet

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Emneansvarlig:Ole Christian Lind

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:Maks 30, min 5. Se merknad!

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:250 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet gir studentene grunnleggende innføring om radioøkologi og en oversikt over kilder, transport, mobilitet og konsekvenser av forurensing av radionuklider i ulike økosystemer. Kurset har som mål å få frem det høyst tverrfaglige preget av radioøkologisk forskning og er ment å være åpent for studenter med en bred utdanningsbakgrunn. Kurset vil gi dem kompetansen som trengs for å kunne vurdere skjebnen til radionuklider i miljøet og de medfølgende risikoer som ioniserende stråling kan utgjøre for mennesker og resipientøkosystemer.

Innholdet dekker:

  1. Oversikt over kildene til og transporten av radionuklider i miljøet; Historisk perspektiv på faget radioøkologi; sammendrag av de viktigste kjemiske, fysiske og biologiske prosessene som påvirker mobilitet, transport og opptak av radionuklider i miljøet; tilstandsformer av radionuklider og betydningen av disse.
  2. Innføring i miljøtransportmodeller: Atmosfære (SNAP), nedbørfelt (INCA-RAD), hydrogeokjemisk (PHREEQC, FEFLOW), marin (OpenDrift).
  3. Overføring av radionuklider til biota og mennesker; Bruk av overførings- og dosevurderingsmodeller (ERICA Tool); Radiologisk risiko; Introduksjon til atomberedskap og beslutningsstøttesystemer (ARGOS)

Dette lærer du

Kunnskap: Studenten forventes å ha en oversikt over radioøkologi og innsikt i kilder til radioaktivitet, tilstandsformer av radionuklider, mobilitet og transport i ulike økosystemer, biologisk opptak, effekter av ioniserende stråling på mennesker og miljø, samt vurderinger av konsekvenser og mottiltaksmetodikk knyttet til radioaktiv nedfall. Studentene forventes å kunne vurdere risiko knyttet til ioniserende stråling fra ulike kilder på en objektiv måte. Dette kurset vil spesielt fokusere på å gi studentene generell kunnskap om radionukliders mobilitet og transport i miljøkomponenter som er relevante for dekommisjonerings- og miljøsaneringsprosjekter (for eksempel jord og grunnvann).

Ferdigheter: Studenten vil kunne gjøre rede for de ulike eksisterende eller potensielle kildene til forurensning av radionuklider i miljøet, kildeterm og utslippsscenarioer knyttet til større nukleære hendelser, samt den påfølgende transporten i miljøet. Studentene vil også kunne estimere overføring av radionuklider til biota, inkludert mennesker samt beregne eksponering og doser av ioniserende stråling, og foreta enkle vurderinger av de mulige biologiske effekter og risiko.

Generell kompetanse: Studenten skal ha en kompetanse som gjør det mulig for vedkommende å bidra til nasjonal atomberedskap og dekommisjoneringsaktiviteter knyttet til eksisterende eller potensiell radioaktiv forurensning i miljøet. Studentene skal kunne demonstrere kunnskap og forståelse for radionukliders atferd i miljøet i en tverrfaglig sammenheng. De vil lære å anvende kritisk tenkning i evalueringen av casestudier, ved å bygge videre på erfaringer fra tidligere forurensningssituasjoner. I tillegg vil de oppnå erfaring med å presentere og diskutere teknisk og vitenskapelig arbeid, både muntlig og skriftlig.

  • Undervisnings- og læringsmetodikkene som er spesifikke for dette kurset er basert på forelesninger etterfulgt av diskusjon, presentasjon, analyse og beslutning om reelle situasjoner, løsning av problemer valgt i klassen og andre utvalgte problemer for selvstendig studie. Undervisnings- og læringsmetodikkene skal sette studenten i stand til å utvikle ferdigheter og evner i kritisk tenkning gjennom artikulering av kunnskap, erfaring og intellektuelle ferdigheter. Forelesningene vil ledsages av aktiviteter, utfordringer og problemer, der hver student lærer i sitt eget tempo, men også sammen med andre studenter i grupper og oppgaver. I denne forbindelse vil kurset oppmuntre til en tverrfaglig tilnærming ved å fremme samhandling mellom studenter med ulik bakgrunn.

    Korte tester og øvelser skal vurdere studentenes kunnskap om læringsmålene gjennom hele kurset. Gruppeoppgaver vil vurdere studentenes evne til å forstå casestudier innen radioøkologi, analysere, evaluere, konkludere og bestemme tilnærmingen som brukes for case-studier.

  • Forelesninger, labundervisning, litteratur (bøker, rapporter and forskningsartikler), veiledning.
  • Informasjon om pensum vil bli lagt ut på Canvas.
  • RAD210
  • Muntlig eksamen

    Karakterregel: Karakter A-E/Ikke bestått



  • Ekstern sensor vil benyttes til evaluering av muntlig eksamen.
  • Første forelesning, øvelser, casestudier, gruppearbeid, presentasjoner, og labrapport er obligatorisk.
  • Egne søknadsfrister for emner med antallsbegrensning. Studenter som ønsker plass i emnet, må søke opptak i Studentweb senest 31. august. Etter det blir plassene i emnet fordelt.
  • Forelesninger: 50 timer (5 t per uke).

    Case-studies: ca 6 timer

    Labundervisning: ca. 10 timer

    Gruppearbeid og individuelt arbeid med casestudie.

  • M-RAMI
  • 7 stp mot KJM351
  • Realfag