RAD205 Atomberedskap

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Emneansvarlig:Deborah Helen Oughton

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk, norsk

Antall plasser:Minimum 10

Frekvens:Årlig fra 2026, med mindre det er flere enn 10 studenter som etterspør emnet januar 2025.

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i januarblokka. Emnet har undervisning/vurdering i januarblokka.

Om dette emnet

Forelesninger: Oversikt over ulike typer og faser av atomulykker og hendelser. ICRP og IAEAs INES (International nuclear and radiological event scale) evalueringsordning. Introduksjon til den Norske Kriseutvalget for Atomberedskap. Scenarioer for ulykker, konsekvensmodellering (SNAP, ARGOS) og utbedringshandlinger. Hastegradsprioritering (triage), beredskaps-responser og kommunikasjon (inkludert sosiale medier). Sosioøkonomiske og psykologiske effekter.

Ulykke-nødsituasjon-respons-øvelse: Basert på IAEA- og NEA-respons øvelser vil studentene bruke en dag på å gå igjennom en simulert kjernefysisk nødsituasjonsøvelse, og demonstrere de forskjellige forløp til en nødsituasjon og de ulike beslutningene og utfordringene som skal håndteres.

Dette lærer du

Kunnskap: Studentene skal forstå de ulike typene og faser av nukleære og radiologiske hendelser. Studentene skal forstå ulike tilnærminger til overvåking og respons på atomulykker, inkludert ikke-radiologiske påvirkninger på samfunnet, de ulike rollene til beredskapsaktører og viktigheten av kommunikasjon og interessentengasjement.

Ferdigheter: Studentene skal kunne analysere og klassifisere ulike radiologiske hendelser. De vil være i stand til å utføre grunnleggende vurderinger av mulige menneskelige og miljømessige påvirkninger og tilegne seg grunnleggende opplæring i interessentkommunikasjon. Gjennom analyse av virkelighetsorienterte casestudier, vil studentene være i stand til å anvende kunnskapen lært til praktiske anvendelser.

Generell kompetanse: Studentene skal kunne vise kunnskap og forståelse for de komplekse utfordringene atomberedskapen gir samfunnet. De vil lære å anvende kritisk tenkning i evalueringen av casestudier, samt å forberede og presentere teknisk og vitenskapelig arbeid, muntlig og skriftlig.

  • Undervisningsmetodikk inkluderer problembasert læring, bruk av casestudier for å illustrere kompleksiteten til problemstillinger og tillate studentene å utvikle en dypere forståelse av faktorene som påvirker problemavgrensning og antakelser. I tillegg til standardforelesninger etterfulgt av diskusjoner, vil vi inkludere "flipped-classroom"-metoder, der hjemmestudier av pensuminnhold etterfølges av presentasjoner og diskusjoner i klassen.

    Forelesninger vil gi nødvendig bakgrunn for beredskap og vil være støttet av diskusjoner, øvelser (gruppe og individuell) og casestudier. Den falske ulykkesberedskapsøvelsen vil gi innsikt i de praktiske utfordringene ved beredskap. Studentene skal gjennomføre sin egen analyse og vurdering av en valgt casestudie og presentere et skriftlig arbeid og muntlig presentasjon for diskusjon i klasserommet. Klasseøvelser og presentasjoner vil tillate lærere å få oversikt over studentenes læringsprogresjon.

  • Forelesninger, litteratur (bøker, rapporter og vitenskapelige artikler), veiledning.
  • Informasjon om pensum vil bli lagt ut på Canvas.
  • KJM100
  • Muntlig eksamen

    Karakterregel: Bestått/ikke bestått



  • Ekstern sensor vil bli brukt til å evaluere muntlig eksamen.
  • Første forelesning er obligatorisk. Kursøvelser, case-studier, gruppearbeid, rapporter.
  • Forelesninger: 20 timer.

    Utferd og case-studier (seminar og student- presentasjoner) ca. 10 timer kontakt tid (1 full dag og 2x2 timer)

    Gruppearbeid og individuelt arbeid rundt case-studier

  • Realfag