RAD200 Nukleær industri, anlegg og aktiviteter

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Emneansvarlig:Deborah Helen Oughton

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:Minimum 10

Frekvens:Årlig fra 2025, med mindre det er flere enn 10 studenter som etterspør emnet høsten 2024.

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Forelesninger: Oversikt over de viktigste nukleære industrier, atomanlegg og radiologiske aktiviteter, med fokus på de som er relevante for avvikling og/eller miljøsaneringsaktiviteter. Kjernekraftverk, forskningsreaktorer, andre anlegg fra kjernefysisk brenselssyklus, inkludert anlegg for håndtering av avfall, anlegg for behandling av naturlig forekommende radioaktivt materiale (NORM), tidligere militæranlegg, relevante medisinske anlegg, industrianlegg og forsknings- og utviklingsanlegg. Områder som er forurenset av gjenværende radioaktivt materiale fra tidligere og/eller eksisterende aktiviteter (f.eks. uranutvinning) og områder som er berørt av atomulykker eller andre radiologiske ulykker.

Bedriftsbesøk: Endagsbesøk til Kjeller eller Halden-reaktoren, som omfatter avviklings- og avfallshåndteringsaktiviteter. Dette vil danne grunnlaget for en av casene for studentprosjekter.

Dette lærer du

Kunnskap: Studentene skal forstå de ulike menneskeskapte og naturlige kildene til radionuklider som kan vekke bekymring fra et radiologisk synspunkt for publikum og/eller miljøet. Studentene skal forstå de ulike typene installasjoner og aktiviteter som kan gi opphav til denne bekymringen, og forstå opprinnelsen/kildene til de ulike radionuklidene (fisjon, nøytronaktivering osv.), deres tilstedeværelse i installasjoner, i materialer og i miljøet, og hvordan de kan gi opphav til eksponering (av publikum og/eller miljøet).

Ferdigheter: Studentene skal kunne anvende grunnleggende prinsipper i kjernefysikk, og hvordan de forholder seg til driften av anlegg og de ulike typene radionuklider som slippes ut til miljøet. Studentene skal kunne sammenligne ulike kjernefysiske industrier, anlegg og radiologiske aktiviteter som kan kreve avvikling og miljøsanering, og knytte disse til ulike risikoer og miljøpåvirkninger som kan oppstå. Gjennom analyse av virkelige casestudier, vil studentene være i stand til å anvende kunnskapen i praktiske anvendelser.

Generell kompetanse: Studentene skal kunne demonstrere kunnskap og forståelse for ulike atomindustrier, anlegg og radiologiske aktiviteter som kan kreve avvikling og miljøsanering. De vil lære å anvende kritisk tenkning i evalueringen av casestudier, samt å forberede og presentere teknisk og vitenskapelig arbeid, muntlig og skriftlig.

  • Læringsaktiviteter

    Undervisningsmetodikk inkluderer problembasert læring, bruk av casestudier for å illustrere kompleksiteten til problemstillinger og tillate studentene å utvikle en dypere forståelse av faktorene som påvirker probleminnramming og antakelser. I tillegg til standardforelesninger etterfulgt av diskusjoner, vil vi inkludere "flipped-classroom"-metoder, der hjemme-studier av pensuminnhold etterfølges av presentasjoner og diskusjoner i klassen

    Forelesninger vil gi nødvendig bakgrunn for ulike kjernefysiske anlegg og aktiviteter og vil bli støttet av diskusjoner, øvelser (gruppe og individuell) og casestudier. Bedriftsbesøk vil gi innsikt i de praktiske utfordringene ved miljøsanering og avvikling. Studentene skal gjennomføre sin egen analyse og vurdering av et valgt anlegg eller aktivitet og presentere et skriftlig arbeid og muntlig presentasjon for diskusjon i klasserommet. Klasseøvelser og presentasjoner vil tillate lærere å få oversikt over studentenes læringsprogresjon.

  • Læringsstøtte
    Forelesninger, litteratur (bøker, rapporter og vitenskapelige artikler), veiledning.
  • Pensum
    Bayliss C., Langley K. (2003). Nuclear Decommissioning, Waste Management, and Environmental Site Remediation, Butterworth-Heinemann, Elsevier, ISBN 10-0750677449, ISBN 13-978-0750677448
  • Forutsatte forkunnskaper
    KJM100
  • Anbefalte forkunnskaper
    KJM120, MATH100, FYS100
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Skriftlig eksamen

    Karakterregel: A-E/Ikke bestått



    Skriftlig skoleeksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: B2 Utdelt kalkulator, spesifiserte andre hjelpemidler
  • Sensorordning
    Ekstern sensor vil benyttes til evaluering av eksamen..
  • Obligatorisk aktivitet
    Første forelesning, casestudier, gruppearbeid, øvelser og presentasjoner er obligatorisk. Utferd til IFE (Halden/Kjeller) er obligatorisk.
  • Undervisningstider

    Forelesninger: ca. 20 timer (2 timer/uke).

    Besøk ved Halden-reaktoren og casestudier (seminar og studentpresentasjoner) ca. 10 timer kontakttid (1 full dag and 2x2 timer)

    Gruppe- og individuelt arbeid med casestudier.

  • Opptakskrav
    Realfag